Niels Østergaard Nielsen f. 8.6 1878 i Fredericia død ??? i Lindknud

Startet af Mary Linda Lassen, 22 Jan 2022 - 18:58

Forrige emne - Næste emne

Mary Linda Lassen

Jeg har tidligere fået hjælp vedr. Ruth Vermehren. Hun var præst  ved kvindefænglset i København og her traf hun Anna  - født Østergaard Nielsen, (19.6.1913) senere gift Lund og Lorenzen og dømt i retsopgøret 1945. Hun og Ruth bliver venner, så jeg er ved at forske i Annas store familie. 18 børn havde forældrene Dagmar Ulrikke og Niels Østergård Nielsen.

Her lidt info om familien
Anna Østergaard Nielsen er født 19 juni 1913 i Holsted  af forældre:
Niels Nielsen født 8/6 1878 i Fredericia, han døde efter hvad jeg har fået oplyst i Vittrup 4/1 1931 som 59 årig og blev begravet i Lindknud

Men -  jeg kan ikke finde ham i kirkebogen for Lindknud????

Derimod finder jeg at en af de mange børn Børge  født 2.3 1922 i Holsted dør på Kolding sygehus 5.9 1931  9 år gammel og bliver begravet på Lindknud Kirkegård. Måske er der sket en forveksling.
Anna er allerede blevet gravid og bliver borgerligt viet med tapetserer Henry Lund 9 maj 1931 og føder sit (eneste) barn , Preben 21.7 1931. (HUn er 17 år!)

Så det må have været et ret hårdt år for hende, hvis faren er død her.

så spørgsmålet er om nogen kan hjælpe mig med at finde Niels Østergaard Nielsens dødsdato. !



folketællingen  i Holsted 1916
Niels Nielsen, husfader, mælkehandler
Dagmar  -     f. 2/11 1882, husmoder
Edith Emilie Petersen f. 11/11 1903 datter (det er før forældrene var gift)
Svend Østergård Nielsen f., 3/5 1907, søn
Niels         -             -         f. 3/1 1909,  søn
Christian     -           -            31 /12 1911, søn
Anna          -           -         f. 19/6 1913,  datter
Orla           -            -         f. 24/7  1915, søn

I 1921 bor de stadig i Holsted.

De flytter til Vittrup /Lindknud i 1929.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Dagmar død i Svendborg


nr. 22

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=181459#181459,30812712



Fornavn DAG U
Efternavn NIELSEN
Pigenavn PETERSE
Køn Kvinde
Sidste bopæl Svendborg
Fødselsdag 2. nov 1882
Dødsdag 11. jul 1954
Død i en alder af 71 år
Civilstand Ikke oplyst (75 års restriktion)
Død hvor Svendborg
Dødsårsag Ikke oplyst (75 års restriktion)
Dødsattest Ikke oplyst (75 års restriktion)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mette R Francke

Hei

Dagmar i ft 1940

Navn   Dagmar Ulrikka Nielsen
Kjønn   Kvinne
Født   2. nov 1882
  Hesselager Sogn
Bosted   5. nov 1940
  Brogade, Svendborg, Denmark
Alder   58

Bor hos datter Gerda.
Mette R Francke

Mary Linda Lassen

Tak til jer begge! Godt jeg spurgte,  i stedet for at tro på den information jeg havde fået gang. Niels. Også tak for info om Dagmar. Jeg havde undret mig over hvorfor hun som gammel pludselig var tilbage på fødegnen, men der boede så en af  døtrene. TAK!

Mary Linda Lassen

Jeg har et yderligere spørgsmål angående Niels Østergaard Nielsen og Dagmar Ulrikke f. Petersens  18 børn.   Jeg har fundet de 11 og ved der er en del plejebørn iblandt, som jeg ikke kan se i folketællingerne, så det bliver svært. I Holsted kan jeg ikke finde familien i folketællingerne senere end 1916, men de kommer først til Lindknud i 1929.

Og det ældste barn - Edith Emilie Petersen er født før Dagmar og Niels blev gift  i trinitatis Kirke i Fredericia3.12. 1904

Edith Emilie er født 11.11 1903.  Jeg ved  at hun blev gift Fibiger.  men jeg kan hverken finde hende som Petersen, Østergaard Nielsen eller Fibiger. Mange af de 18 børn døde  inden de blev voksne ,men Edith blev jo gift med en Fibiger, så hun må jo findes. Kan nogen hjælpe?




Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Det første barn født i Lindknud, det næste i Vejle vor Frelser. Et barn mere i 1931 i Sankt Nicolai
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mary Linda Lassen

Hej Gitte Tak for info - trods gentagne forsøg kan jeg ikke komme ind på family search linkene, så jeg kan ikke se om dine oplysninger om Edith emilie Fibiger er folketællinger - hvad de jo nok er , men hvor henne? har prøvet at lave en kode men kommer alligevel bare ind på en reklameside.



Mary Linda Lassen

Jeg ved ikke om jeg egentlig bør lave en ny overskrift?
Det er Anna Østergaard Nielsen der er  fokus for min søgen - og hendes familie.

Jeg har ledt efter Annas konfirmation både i Holsted og I Lindknud, (begge Ribe amt) hvor familien flyttede til i 1929. Der var Anna i plads hus landsbyens lærerfamilie.
Hun burde vel være blandt konfirmanderne i 1927 eller 28, men jeg kan ikke finde hende - heller ikke hendes søskende. Alle er der med fødsel og dåb - og dødsfald, så kan der være en grund til at konfirmationerne ikke er der. Der var vel stadig omkring 1928 lov om at man skulle konfirmeres?   men måske er de flytte ud af  Holsted og et helt andet sted inden de flytter til Lindknud i 1929. Jeg kan nemlig heller ikke finde dem i Folketællingen  i Holsted i 1925   eller i Lindknud i 1930. i 1931 dør en bror ( som tidligere nævnt) og bliver begravet i Lindknud og i 1938 dør faren (Som I fandt ud af) og er også begravet i Lindknud.  Er der en forklaring?

nedenstående bare til orientering

Anna er født  19.6. 1913 i Holsted.

Annas forældre
Niels Nielsen f. 8.6.1878  død 4.1.1938 og Dagmar Ulrikke  f.     død 1954 i svendborg
viet i fredericia frimenighedskirke (Trinitatis) 3.12 1904


Annas søskende i rækkefølge efter alder:
Edith   gift Fibiger Jensen
Niels f. 1906  hjemmedøbt død som spæd
Svend  f. 3.1 1907 hjemmedøbt 24.6 1907
Niels f. 3.1 1909 sdr. holsted
Emil  14.3 1910
Christian 31.12 1911
Anna f. 4.11 1912 og død  vist ved fødslen
Anna    19  juni  1913
Orla f. 24.7 1915
Ellen 30.6 1916 (hjemmedøbt)
Kaj 2.7. 1914 død som spæd
Kaj 24.9 1917
Vera Østergaard Nielsen f. Holsted 29.8 (1918 – 2013)
Gerda 30.7 1920
desuden 4 -5 pleje/adoptivbørn

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mary Linda Lassen

Endnu engang tak - ja jeg har set artiklen fra Lindknud arkiv - det er der jeg havde oplysningen om at familien var flyttet dertil i 1929 - og deraf mine mange forgæves forsøg på at finde Annas konfirmation. Jeg har også set det fra Kvindebiografisk leksikon! Mange tak også for avisnotitserne - har du dem fra Media Stream? Dem har jeg ikke set før. Interessant!

Gitte Johansen

Jeg har dem enten fra Aarhus Stiftstidende eller Jyllandsposten, som jeg abonnerer på.  Skal jeg finde alle dem, der handler om de 2?


Så kan du sende mig din mail. Min står herinde.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mary Linda Lassen

Anna Lund Lorenzen ( født Østergaard Nielsen 19.6 1913 i Holsted)  ) fik en søn Preben Johannes Lund født 21.7. 1931 og døbt i sankt nikolaj kirke oktober 1931  - forældrene blev viet  9.5. 1931 (opslag 86) Vejle kirkebog bopæl Valdemargade 21 Vejle
Far Henry Lund født 9.5.31
Anna Lund Lorenzen  blev idømt  en livstidsstraf i 1945 , og jeg vil gerne vide hvem der tog sig af sønnen, Preben Lund
Derfor vil jeg gerne finde hans konfirmation. Det sandsynlige er jo at han bor hos en af Annas mange søskende, men måske er han allerede ude af skolen ( en katolsk kostskole i Horsens) men konfirmeres skulle han jo og jeg  ved ikke hvor jeg skal lede. har forsøgt DDe og famiy Search, google m.v. Han døde i 1969.  Jeg håber endnu engang på jeres hjælp!

Hans Chr. Baagøe

Orla døde den 2/1-1996 og er begravet på Nordborg kirkegård.

Har var murer, og har flyttet en hel del.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Inger Toudal

Viser lige vielsen 9. maj 1931: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19195639#253015,47539296

- tapetserersvend Henry Christian Lund (født 9. jan. 1911 i Vejle) og husassistent Anna Østergaard Nielsen

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal