I familie med f.eks Gyldenstierne, Thott, Skram, Brahe

Startet af Johnny Rolin, 20 Jan 2022 - 13:52

Forrige emne - Næste emne

Johnny Rolin

;D Jeg har lige fundet ud af at jeg er i familie med f.eks Gyldenstierne, Högh, Vind, Thott, Rosenkrantz, Rönnow, Krabbe, Brahe, Skram og vel flere andre

Nu er der vel forsket meget i alle disse slägter så man ikke kan finde nogle nye oplysninger?

Er det så bare at overföre deres födsler, giftemål, död og bopäl til mit slägtsträ eller skal jeg göre som jeg altid har gjort ved at kigge i diverse KB'er?

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Johnny

Det kommer vel an på hvor din interesse ligger, men som hovedregel bør man efterse alle kilder. Der kan jo være en fejl, selv på de mest gennemforskede områder.

Jeg finder det selv mest givende at knokle med de gamle håndskrifter, men når jeg rammer en slægt der er forsket meget i, ryger min motivation. Som regel dropper jeg at føre den gren længere tilbage, og skriver en note på personen "denne slægt beskrives tilbage til 1400-tallet i den-og-den bog" med links til fx. Slægtsforskernes Bibliotek, Finn Holbek, osv :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Johnny Rolin

Hej Mikkel. Tak for dit svar. Jeg kan godt lide at gennemgå KB og finde personen jeg leder efter. Samtidig kan man finde flere andre fra samme familie

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Ja, man skal ikke glemme "side-relationerne". Det er jo sjældent at trykte slægtsbøger eller online træer nævner faddere og forlovere, men den slags information er jo netop med til at male billedet.

Især synes jeg det er interessant når fx. en fadder med et sjældent eller adeligt navn ikke er i direkte familie med barnet. Var det bare en nabo, eller måske var det belejligt socialt eller politisk? Hvordan mon deres forhold var? Var "greven" også forlover for forældrene eller deres søskende? Det er sådan noget jeg godt kan li' at grave i, fx. ved at kigge på skøder & pantebreve i nærheden, eller om navne dukker op i myndighedsjournaler, osv.

Jeg vil bestemt ikke fraråde at kigge efter i kilderne selv.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Johnny Rolin

Hej. Jeg har endnu ikke kigget på skifter, skøder eller når de var soldat/ridder. Det ser jeg frem til at lære om.