Sara Karoline Margrethe Wittrop 20. marts 1825 København

Startet af Bente Wanning, 20 Jan 2022 - 12:43

Forrige emne - Næste emne

Bente Wanning

Jeg har afklaret Sara´s liv og levned, så dette gælder kun om Opfostringshuset.

Sara skal være født på Opfostringshuset i København, men dette kan jeg ikke finde nogen steder.

Dåb er i Hellingånd sogn, København nr 77 øverst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618406#379835,73866106 

Sara er i pleje ved konfirmationen (jeg kender omstændighederne)
Konfirmation 1842 nr 6

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21776220#416788,76637778 

død 1890 ugift nr 22

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21776138#415999,76619117

Det er ved død jeg får oplysningen om fødsel på Opfostringshuset i Københan

Det er denne oplysning jeg gerne vil finde, såfremt det kan lade sig gøre.

I 2006 havde jeg Jørgen Green inde over emnet og han skriver til mig:

Re: Sara Karoline Magrete Vittup født opfostringshus København o.1823
Indsendt af: Jørgen Green (IP Logget)
Dato: 09/10-06 21:12


Hej Bente

Du skriver, at hun er født i Opfostringshuset omkring 1823 og godt vil vide hvilken kirke Opfostringshuset hørte til?

Formentlig må der være tale om Den Kgl. Opfostringsstiftelse, som var knyttet til Fødselsstiftelsen og ikke »Opfostringshuset«, som var beregnet på drenge og omkring 1823 lå i St. Kongensgade/Bredgade.

I forhold til sidstnævnte opfostringshus er der usikkerhed om, hvorvidt der er ført kirkebøger. Drengenes konfirmation blev før 1776 indført i Vor Frelsers sogns kirke (da Opfostringshuset lå på Christianshavn), og fra 1776 i Almindelig Hospitals kirkebøger. Men kun få fødsler er indført i Alm. hospitals kirkebøger i årene 1822-1825. Og hun er ikke iblandt dem.

Hvis det er Den Kgl. Opfostringsstiftelse (som ofte i kirkebøger kaldes Opfostringshuset i forbindelse med børns udsættelse i pleje), så er der størst sandsynlighed for, at hun er indført i kirkebogen for Fødselsstiftelsen; men heller ikke her kan jeg umiddelbart finde hende via arkivalieronline på den dato, som fremgår ved konfirmationen.

Den Kgl. Opfostringsstiftelses arkiv (arkiv nr. 258) dækker kun perioden fra 1770-1810. Herefter skal man finde oplysningerne i Fødselsstiftelsens hovedprotokoller og udsætterprotokoller, men det forudsætter normalt, at man har barnets og moderens nr. fra Fødselsstiftelsens kirkebog for at man kan få oplysninger.

Jeg vil ikke helt udelukke, at der kan være anbragt børn via Opfostringsstiftelsen, som ikke er født på Fødselsstiftelsen, men det ikke sandsynligt, da stiftelsen alene var oprettet for at placere fødselsstiftelsens børn i plejefamilier. Andre børn blev anbragt af Københavns Kommune.

Hvis du ved hvilken plejefamilie hun blev anbragt i og ca. hvornår hun blev anbragt, så kan man evt. forsøge at finde hende via betalingsprotokollerne, her vil hendes navn være anført og med henvisning til evt. nummer i kirkebogen.

Med venlig hilsen

Jørgen Green 

Nu har vi jo fået flere arkivalier online, så jeg tænkte om det er blevet muligt at finde fødsel på Opfostringshuset.

Findes der nogen som kan hjælpe med fødsel på Opfostringshuset, eller er det helt umuligt.



Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -


Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -