Hvor leder man efter en dom efter "Register"

Startet af Michael Sørensen, 18 Jan 2022 - 09:48

Forrige emne - Næste emne

Michael Sørensen

Halløj alle sammen. :-)

Jeg leder efter materiale på min farfar, Søren Berthel Sørensen. Født i Randers 30/12-1901. der var lidt af en ilter herre, når det stak ham.

Jeg ved at han havde flere domme, både for blufærdighedskrænkelse, og for et uægte barn (I hans øjne) men har som ny rookie, svært ved at finde rundt i, hvor man finder de forskellige informationer.

I Sørens folkeregisterkort kan jeg se at han er straffet efter  "register 1923,21,17 Under. Straffet Københavns Byrets dom. 15/4-29, osv."  Jeg har svært ved at tyde dele af teksten, og leder også efter straffeloven / registeret for tiden, så jeg kan se hvad der står i det "register" han er dømt efter.  Er der nogen der er i stand til at tyde de manglende ord, hvor jeg har sat ? ind, og ved hvordan man søger registeret?  Også lidt sjovt at se at han var på "Valsen" i en kort periode, hvad det så end betyder. :-)

Grethe Leerbech

På Valsen betød faktisk at han var udlært håndværker og kunne rejse rundt i Europa og arbejde sig frem for kost og logi. Der er intet nedværdigende i at gå på valsen her i skandinavien kaldte man dem faktisk navere - for skandinavere.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

de sidste ord er "iflg. Flyttemed(delelse) og register 1930,1931

Jeg sender dig en vejledning i Københavnske straffesager. For din periode 1923-1929 er de ikke digitaliserede men skal bestilles via daisy, og læses på læsesalen.
men her er en vejledning . Tryk på linket så kommer den frem og tryk så i perioden 1919-1987 , så får du yderligere oplysninger.

Vhttps://www.sa.dk/da/koebenhavnske-straffesager-kom-godt-i-gang/
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Michael Sørensen

Mnange tak for de gode svar. De var lige hvad jeg manglede. :-)

John Damm Sørensen

Citat fra: Michael Sørensen Dato 18 Jan 2022 - 09:48
Halløj alle sammen. :-)

Jeg leder efter materiale på min farfar, Søren Berthel Sørensen. Født i Randers 30/12-1901. der var lidt af en ilter herre, når det stak ham.

Jeg ved at han havde flere domme, både for blufærdighedskrænkelse, og for et uægte barn (I hans øjne) men har som ny rookie, svært ved at finde rundt i, hvor man finder de forskellige informationer.

I Sørens folkeregisterkort kan jeg se at han er straffet efter  "register 1923,21,17 Under. Straffet Københavns Byrets dom. 15/4-29, osv."  Jeg har svært ved at tyde dele af teksten, og leder også efter straffeloven / registeret for tiden, så jeg kan se hvad der står i det "register" han er dømt efter.  Er der nogen der er i stand til at tyde de manglende ord, hvor jeg har sat ? ind, og ved hvordan man søger registeret?  Også lidt sjovt at se at han var på "Valsen" i en kort periode, hvad det så end betyder. :-)
Med hensyn til registre, tror jeg, at denne publikation om folkeregistrering kan være til hjælp.
https://kbharkiv.dk/wp-content/uploads/2021/07/Folkeregisterpublikation-ocr.pdf
Der omtales blandt andet straffekartotek over straffede.

Hilsen
John

Michael Sørensen