Hvor findes den originale FT for Asmus Boysen i Hammelev sogn 1835

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 12 Jan 2022 - 22:12

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hammelev sogn ses i nogle folketællingsår under Slesvig, men på DanishFamilySearch kan jeg slå folketællingen for Asmus Boysen i Hammelev sogn 1835 op under Haderslev, Gram, Hammelev:

https://www.danishfamilysearch.dk/cid3482328


Desværre vises den originale kilde ikke i dette tilfælde på Danish Family Search hvorfor jeg har søgt på AO. Men den kan hverken findes under Haderslev Amt eller Slesvig.

Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig under hvilket amt og/eller jurisdiktion jeg kan finde den pågældende FT for Hammelev sogn, som på tysk kaldes Hammeleff på AO?

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

John Nielsen

Hej Leif

Det er fra DDA indtastning sikkert fra en fotokopi eller mikrofiche som aldrig er blevet digitaliseret.

Hilsen John Nielsen

Inger Buchard

Jeg mener, at originalerne til FT 1835 Hztm. Schleswig befinder sig på LA Schleswig. Men der findes Xerox-kopier af folketællingen; om bindene stadig står på læsesalen på RAA, ved jeg faktisk ikke, men det har de gjort tidligere. Du kan jo se efter ved lejlighed

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Kristiansen

Hvis man ser på dokumentationen til indtastningen:

Forlæg: Mikrokort 327 Som befinder sig: Aab. LA

Så fremgår det, at indtastningen er foretaget efter mikrokort på Landsarkivet (i dag Rigsarkivet) i Åbenrå.

De kort burde i alle fald være kopieret til læsesalen i Rigsarkivet i København - men det ved jeg ikke.
M.v.h. Peter Kristiansen

Inger Buchard

For en del år siden sorterede jeg de sønderjyske folketællinger -1860 for filmningscenteret i Viborg. De kopier af billedfilerne, jeg fik udleveret af LAV, er åbenbart ikke komplette. FT 1835 omfatter kun de sydslesvigske herreder + alle hertugdømmets købstæder. De nordslesvigske herreder og godsdistrikterne mangler. Det er nok derfor, at de ikke dukker op på www.sa.dk. Men nogle af billedfilerne findes, som Peter Kristiansen skriver, eftersom de er indtastet.
Hvorfor mikrokortene på RAA ikke er digitaliseret, burde man spørge RA om.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki