Hans Knudsen Tranberg 1612-1688 forældre

Startet af htobiassen, 11 Jan 2022 - 15:32

Forrige emne - Næste emne

htobiassen

Hej,
Jeg leder efter Hans Knudsen Tranberg 1612-1688 forældre. (Gift med Enne Hansdatter 1635-1725)
Jeg kan se på myheritage at der er forskellige smart matches på en Niels Jørgensen og en Knud Jørgensen ca. 1594- sep 1655.
Ville jo give bedst mening hvis han hedder Knud, men kan simpelthen ikke finde noget data på Hans forældre som kan bekræfte at det var enten Niels, Knud, eller en helt tredje.

Nogen der har et godt bud ?

Henning Jørgensen

Hej

Jeg har selv ledt efter Hans Knudsens forældre i mange år. I tingbøgerne er der tilsyneladende ikke noget hint. Der er ingen tvivl om, at mange har gættet på forskellige forældre/fædre på ham. Der er heller ikke tvivl om, at mange har gættet helt hen i vejret. Hvis nogen har sat en Niels Jørgensen til far, så er det i hvert tilfælde helt hen i vejret.

Af samme grund vil jeg skrive til dig, at du skal være meget forsigtig, hvor du leder henne, hvis du leder på nettet. Hvem Knud Jørgensen (ca. 1594-1655) skulle være, kan jeg ikke udtale mig om, men jeg er helt overbevist om, at Hans Knudsens far ikke kun var 18-20 år ved Hans Knudsens fødsel. Hans Knudsen var først gift med enken efter en betydningsfuld person i Skast herred og blev også selv en af de betydningsfulde personer i Skast herred på den tid. Jeg er ret sikker på, at hans far skal findes blandt en af Skast herreds betydningsfulde bønder, og de blev sjældent gift i en ung alder.

Finder du derfor en slægtstavle eller andet, som angiver at have fundet Hans Knudsens far, så skal du kigge på bevisførelsen. Hvis der ikke nogen bevisførelse, så må du ikke godtage det. Jeg har selv stående som note, at Hans Knudsen måske var født i Faaborg sogn, men det er fra en anden hjemmeside, og jeg har ikke fået det verificeret nogen steder. Hans Knudsens anden kone Enne Hansdatter var dog fra Faaborg, og hendes far var vistnok en Hans Nielsen. Argumentet er, at i tingbogen 1663 f 55 blev Hans Knudsen betegnet som Hans Nielsens svoger (i dette tilfælde i betydningen svigersøn).

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Søren Agersnap

Jeg har i sin tid skrevet en note: Han kan være fra Næsbjerg, jf. Skads herreds tingbog 31.7.1660, der omtaler en sag, han fører for sin mor (ikke navngivet) om noget jord i Næsbjerg og Biltoft. Detaljerne i sagen kommer desværre ikke frem.

Vh. Søren

Henning Jørgensen

Hej Søren

Den note havde jeg også. Desværre skyldtes noten en fejlafskrift af tingbogen 1660 i Varde Syssel Årbog. Der står ikke på hans mors vegne, men som jeg husker det på kongens vegne. Du må derfor nok hellere slette noten  :)

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen