Opslag i lærerstat

Startet af John Buch Larsen, 06 Jan 2022 - 18:52

Forrige emne - Næste emne

John Buch Larsen

Hans Peter Marcussen, født 8.juni 1848 i Sankt Jacobi sogn i Varde, bliver uddannet lærer. Ved hans vielse 24.marts 1875 i Jelling, til Mette Marie Nielsen, er han lærer, så mon ikke han er uddannet ved Jelling Lærerseminarium.
Jeg søger hjælp fra nogen, der kan slå op i Dansk Lærer Stat, m.h.p. yderligere oplysning om, hvor og hvornår han er uddannet, og om hans lærerkarriere.
Venlig hilsen

John Buch Larsen
jblvejle@gmail.com
baden-buchlarsen.dk


Ole Westermann

Jeg fandt ham ikke i nogen af de 4 bind.
Ved vielsen var han lærer i Århus - hvad ved du eller om ham?

John Buch Larsen

Tak Ole for dit link til Slægtsforskernes bibliotek, det var jeg ikke selv opmærksom på.

Hans Peter Marcussen er sandsynligvis blevet læreruddannet omkring 1870, måske i Århus. Siden kom han til friskolen ved Bøgeskoven i Tersløse, Holbæk amt, og fra 1884 indtil hans død af tuberkulose i 1907 var han lærer ved Hovedskolen i Tjustrup / Tyrstrup, Sorø amt.
Jeg fandt Tersløse i Bind 2, side 156 og Tjustrup på side 247, uden at finde Marcussen nævnt. Det ser ud som om, der kun er medtaget lærere, der er tiltrådt stilling fra omkring 1900. I Tjustrup er således, som den tidligst ansatte lærer, nævnt Laurits Peter Jensen, der tiltrådte som førstelærer i 1907, samme år som Marcussen døde.

Der er vel ikke andre opslagsværker, der omtaler lærere fra 1800-tallet?
Venlig hilsen

John Buch Larsen
jblvejle@gmail.com
baden-buchlarsen.dk