Hvilke er de mest troværdige og retvisende DNA-test?

Startet af Flemming Damgaard Larsen, 05 Jan 2022 - 13:43

Forrige emne - Næste emne

Flemming Damgaard Larsen

Kære gruppe.

Jeg har ikke forstand på DNA-test. Men vil gerne have foretaget en DNA-test for, at se hvad det kan bruges til i slægtsforskningen. Har slægtsforsket konventionelt i mere end 58 år.

I den anledning har jeg to spørgsmål:
Hvilke er de mest troværdige og retvisende DNA-test-bureauer?
Hvilke DNA-test-bureauer har det største antal DNA-testede danskere?

Med venlig hilsen
Flemming Damgaard Larsen

Inger Buchard

Du har læst artiklerne i 'Slægtsforskeren'? f.eks. https://slaegtsbibliotek.dk/900568.pdf billede 8, hvor der henvises til tre artikler i de foregående numre af 'Slægtsforskeren'

Her kan du blive klog på, hvad man kan/ikke kan bruge DNA i slægtsforskning til.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki


Anders M. Petersen

Hej Flemming!

Jeg vil sige at FamilyTreeDNA uden tvivl er det mest troværdige på selve DNA-delen. Desværre er deres hjemmeside lidt mere gammeldags og besværlig end f.eks. MyHeritage. Det er også kun hos FTDNA at du finder de noget mere komplicerede Y-DNA og mtDNA tests.

Der er uden tvivl flest danske testere hos MyHeritage, men det er også min erfaring at en stor del af disse har købt en test hos MyHeritage ud fra reklamernes noget oversolgte budskab om at man automatisk får 'en gratis stamtavle'. Det vil sige mange matches med personer med en stamtavle med 3 personer (dem selv og deres forældre) og uden intention om slægtsforskning. Til gengæld er MyHeritages brugergrænseflade til matches noget smartere end FTDNAs.

Da FTDNA ikke tager noget abonnement (du skal kun betale for testen) og MyHeritage er en abonnementsbaseret pengemaskine, så er mit bedste råd fortsat at teste hos FTDNA og så uploade resultatet til MyHeritage (koster ikke noget). Så kan du selv bestemme, hvor længe du vil betale for at MyHeritage videresælger din slægtsforskning.

Husk at købe hos FTDNA, når de har en af deres hyppige tilbudskampagner - der er en del at spare!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Flemming Damgaard Larsen

Kære Anders.

Mange tak for et meget informativt svar. Meget brugbart!!!

Mvh
Flemming Damgaard Larsen

Jørgen Kanters

Der er ikke ret mange ben i at lave en DNA test så jeg vil sige at de fleste (alle) er troværdige. Men det er nok heller ikke det du egentlig vil have at vide.

Det du ønsker at vide er hvilken en der er bedst egnet til at arbejde med.

FTDNA laver sine egne og MyHeritages test (MH) så her er der ingen forskel.

MH er nogen krejlere så jeg anbefaler at opgive forkert telefonnr for at slippe for deres ubehagelige sælgere. Til gengæld er deres brugerinterface 1000x bedre end FTDNAs og de har langt flere værktøjer at arbejde med. JEG ER TESTET BEGGE STEDER og jeg har langt flere match på MH. Og pga brugerinterfacet kikker jeg kun sjældent på FTDNA men ugentligt på MH. Til de basale DNA ting betaler jeg ikke abbonnement, men har så ikke adgang til deres enormt dyre slægtsdatabaser. Men det har du alligevel heller ikke på FTDNA. Så jeg ville anbefale MH