Gedmatch og triangulering.

Startet af Niels Bach-Lauritsen, 27 Jan 2022 - 09:07

Forrige emne - Næste emne

Niels Bach-Lauritsen

Gedmatch er et sted, hvortil dna-tests fra forskellige udbydere kan oploades gratis. Det er praktisk, fordi så kan kromosomerne fra fx FTDNA, Ancestry, MyH, 23andme m.fl. "tale sammen". Man kan se, på hvilke kromosom man matcher de forskellige testere. Helt ude til højre vises, hos hvilket firma testene er taget.
Stadig i den gratis version kan man se, hvilke personer én selv og en anden matcher med. Man kan således foretage en triangulering - altså en bekræftelse af dna-slægtskab. Det er guld værd for en forsker. Det er dog en smule bøvlet.
Jeg tog springet ud i det Gedmatch kalder "Tier 1". En af faciliteterne er en direkte triangulering. Altså mellem dna-tests fra forskellige udbydere. Fint værktøj. Det koster næsten ingenting. Jeg valgte 1 måned for 10$. Ikke et fast abonnement. Man kan bare tage en måned igen en anden gang.
På Gedmatch er der direkte link til træer på Gedcom og ikke mindst WikiTree. Uden gode træer kan man jo ikke bruge dna til så meget. Jeg håber, at mange flere vil kravle op i Wiki-træet.

Jakob H

Hej
Tak for et interessant opslag. Kan du uddybe lidt, hvad triangulering præcis indebærer indenfor DNA-slægtsforskning? Jeg er helt novice, så jeg har stor glæde af at få det grundigt forklaret :)
På forhånd tak,

Niels Bach-Lauritsen

Hej Jakob. Jeg er heller ikke ekspert, men har rodet med det et stykke tid. Begyndte med WikiTree, hvor der er mulighed for at markere bekræftet dna-relation. Deres vejledning er ganske god. Her er et link:
https://www.wikitree.com/wiki/Help:DNA_Confirmation  Som de skriver, regnes dna for bekræftet via match mellem 2 personer (dna + traditionelt) indtil tipoldeforældre. Er fælles ane(r) ældre end tipoldeforældre, skal der 3 personer til, som matcher efter bestemte regler (triangulering). I ovennævnte link er der endnu et link, som henviser til triangulering. Det lyder måske lidt svært, men har man først prøvet det, fungerer det faktisk ret enkelt. Der er en app under "Add" i menuen, som leder én på vej og giver én den tekst, man kan indsætte under "sources" ved profilerne i ens træ.
Måske er der en anden, som bedre kan forklare det. Men prøv endelig. Ved at google wikitree + mit navn kan man se mit træ og et eksempel på, hvordan man kunne gøre det. God arbejdslyst.
Med venlig hilsen Niels.

Jørgen Kanters

Citat fra: Jakob H Dato 28 Jan 2022 - 16:24
triangulering præcis indebærer indenfor DNA-slægtsforskning? J

Hvis du matcher både A og B på et givet område, siges du, A og B at triangulere. Er et mere sikker indicie for et ægte match