Soldat sökes!

Startet af Hanros, 30 Dec 2021 - 17:54

Forrige emne - Næste emne

Hanros

Hej!
Jag har i min släktforskning funnit en anfader som verkar ha tjänstgjort i den danska krigsmakten i början på 1800-talet. Hans namn är Carl Johan Fredrik Rosengarten och han och hans hustru, Doris Hoppen, fick en son 1819 då de verkar ha befunnit sig i Faaborg, på Fyn. Jag har hittat några anteckningar om dem, som bifogas, men jag undrar om ni kan ge mig tips om var jag kan hitta mer fakta om dem. 
Finns det t.ex. något soldatregister från den här tiden som är digitaliserat eller kan man finna något om dem i in- och utflyttningslängder?

Tacksam för all hjälp!
Med vänliga hälsningar
Hans Rosengardten


Inger Buchard

Du har ikke vedheftet noget attachment; NB filtyper doc, gif, jpg, mpg, pdf, png, txt, zip, docx, jpeg og max-størrelse 2400 KB

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Hanros

Citat fra: Hanros Dato 30 Dec 2021 - 17:54
Hej!
Jag har i min släktforskning funnit en anfader som verkar ha tjänstgjort i den danska krigsmakten i början på 1800-talet. Hans namn är Carl Johan Fredrik Rosengarten och han och hans hustru, Doris Hoppen, fick en son 1819 då de verkar ha befunnit sig i Faaborg, på Fyn. Jag har hittat några anteckningar om dem, som bifogas, men jag undrar om ni kan ge mig tips om var jag kan hitta mer fakta om dem. 
Finns det t.ex. något soldatregister från den här tiden som är digitaliserat eller kan man finna något om dem i in- och utflyttningslängder?

Tacksam för all hjälp!
Med vänliga hälsningar
Hans Rosengardten



Eva Morfiadakis

#3
Hej,

I dopattesten står det att fadern är avskedad soldat. I den svenska kyrkboken står de att de kommer till Landskrona från Österrike 1819. ?

Rosengarten är f. 16/7 1783 i Christiania i Norge. Kanske har han låtit värva sig i Norge till ett danskt regemente som sen flyttats till Danmark efter 1814 när Norge kom att tillhöra Sverige.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0066759_00072#?c=&m=&s=&cv=71&xywh=517%2C851%2C2001%2C1103

Landskrona garnisonsförsamling (M) AI:2 (1823-1846) Bild 128 / sid 128 (AID: v109093.b128.s128, NAD: SE/LLA/13239)

Det här regementet fanns på Fyn:

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?d=1&e=2016&c=fynske%20livregiment


Eva M
Eva M