Söker en svenska vid namnet Britta Stina

Startet af Ronny Norrman, 08 Dec 2021 - 13:14

Forrige emne - Næste emne

Ronny Norrman

Hej

Britta Stina f. 1850 (Sverige) kom till Danmark 1884

Britta Stina Andreasdotter föder en dotter Hansine Kristine (oäkta) 1887-02-17 i Vindum Sogn.
Källa: Se nedan

Britta Stina åker hem 1894-10-XX till Sverige för att lämna sitt barn Hansine hos sin mor.

Britta Stina åker tillbaka till Danmark 1895-04-17. Hon bor i Danmark fram till 1919-11-XX

Britta Stina dör 1919-11-28 i Göteborg (Sverige) (Hon var inte skriven i någon svensk församling när hon dör.)
Källa:Landsarkivet Göteborg

Har hittat uppgifter i svenska register att Hansine har uppgett sin faders namn Anders/Andreas Anderssen.
Fadern skall ha dött när Hansine var 5 år gammal och bott i "Viborg".

Har försökt att hitta Britta Stina men utan något resultat. Det hade varit kul och se vad hon gjorde under de 24 åren hon bodde i Danmark.

Är det någon som har något bra tips på hur jag skall kunna gå vidare med detta lilla problem?

Med vänlig hälsning:
Ronny


1887 den 17 januari, Hansine Kristine Andreasen, Döbt i Vindum kirke 6 mars 1887. Moder: Ugift Britta Stina Andreasdotter (svensk) 36 år boende til leje hos husmand Hans Andersen Munk i Vindum. Faddrar: Hmd Hans Andersens hustru i Vindum, Arbejdsmand Mads Hansens hustru i Tange Fattiggård, Arbejdsmand Peder Hansen, Aftmd Anders Hansen, Husmand Niels Martinus Jensen alle i Vindum.
Notering: Anmeldt 18/1 87 Moderen opholdt sig 10 Månader dagen för Födslen i Udbyneder kommune. Noterat i Udbyneder kirkebog. Attest fra pastor Mazanti (osäker på namnet) 27/1 87.
I Udbyneder sogn kyrkobok
1887 17 januari, Ugift Birtha Stina Andreasdotter. Notering: 10 månader för nedkomsten ophold hon sig her i sognet (församlingen). Anmeldt af Vindum sogneråd.


grethe jensen

Kan det her hjaelpe dig videre i din soegning?
https://www.ddd.dda.dk/soeg_person_selv.asp
Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Britta Kristine Kornelius   Køn:   K
Fødselsdato:   18281226   Civilstand:   S
Stilling i husstanden:   Tjenestetyende   Fødested:   Sverrig
Erhverv:   Husbestyrerinde
Kildehenvisning:   Hovedliste   trossamfund:   Folkekirken
Ejendommens navn:   -   Ejerens navn:   Kristen Petersen
Flyttet til kommunen:   1899
Sidste opholdssted:   Junget
Gift hvornår:   1856   Ægtefælle død:   1874
Antal levende børn:   1   Antal døde børn:   4
Kilde:   FT-1901   Husstands-/familienr:   148
Matrnr/adresse:   -
Sogn:   Aasted   Herred:   Harre
Amt:   Viborg   Stednavn:   Risum
Indtastningsnr:   D9767   Løbenr.:   734

Mvh GJ

Eva Morfiadakis

Hej,

Är det Britta Stina Andreasdotter f. 18/8 1850 i Hemsjö?

Vid sin död var hon på Gibraltar i Gb?

Andreasdotter, Brita Stina

Gibraltar

Död 28/11 1919.

Kyrkobokförd i Göteborgs Vasa, Göteborgs stad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 18/8 1850 i Hemsjö (Älvsborgs län, Västergötland).

Ogift kvinna.


Eva M
Eva M

Ronny Norrman

#3
Hej

grethe jensen: Nja , vet inte om det hjälper mig

Eva Morfiadakis
Ja det är hon.
Enligt registren så kom hon till Göteborg 1919-11-27. Dog i Parkinson sjukdom
Hennes dotter Hansine bodde i Sverige (nästan) hela sitt liv i Göteborg
Mvh Ronny

Eva Morfiadakis


Hej,

Man kan ju tänka sig att hon vistats på en institutuion/sjukhus den sista tiden i Danmark. Hon bör ha varit ganska sjuk med tanke på att hon dog ganska snart efter ankomsten till Sverige. 27/11 är den dag hon registrerade i kyrkboken. Har du sett någon sjukjournal?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=21547#21547,2032076

Jag vet inte om det kan vara hon här i Haslund sogn och att hennes födelseår har blivit fel. Stine Britta Andreasen f. 18/8 1856? . Mejeripige. Hon kom dit 1900 från Viborg.

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=392223#392223,74299239

Här fann jag en Britta Stina Andreasdotter från Småland 22 år gammal som fick barn i Skørring 1877. Hon kan vara identisk med henne i folkräkningen 1901. Alltså inte din person.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Det är nog en kvinna f. 1855 i Göteryd.

Eva M
Eva M

Ronny Norrman

Hej igen

Eva Morfiadakis:  Tack för all hjälp! Hade du inte fortsatt så hade jag antagligen försökt fortsätta med den informationen du först fick fram.
Jag ska försöka beställa Britta Stina´s sjukjournal. Har faktiskt förträngt den sökvägen.
Med vänlig hälsning: Ronny

Ronny Norrman

Hej
Nu tror jag att jag har hittat lite mer fakta om vart hon kan har varit i Danmark.
Har försökt att hitta henne men det går inte så bra.

1884-1895
"Under 15 år haft arbete dels på en egendom vid namn Ågård, belägen 4 mil ifrån staden Randers och dels vid olika platser i närheten av staden Viborg".

1895-1818
Anställning på Vinga gård ,belägen 2 mil ifrån Viborg
Anställning på en gård nära Viborg
"sedan tolv år tillbaka har hon vistas i Viborg och tidtals haft trädgårdsarbete hos en trädgårdsmästare".
De senaste 4 åren i Viborg har hon ånjutit fattigunderstöd.

Med vänlig hälsning: Ronny

Eva Morfiadakis

#10
https://www.danskeherregaarde.dk/nutid/vingegaard

Jag vet inte om det kan vara den här gården.

Vingegård   
Församling:Hvornum   
Härad: Onsild   
Randers amt.

Hvornum ligger ca 30 km från Viborg.

Eva M
Eva M

Ronny Norrman