Plejetilladelser

Startet af Elna Schousboe, 28 Dec 2021 - 17:37

Forrige emne - Næste emne

Elna Schousboe

Mon nogen kan oplyse om man i 1940-1941 skulle have, eller havde plejetilladelse, når 3 børn fik ophold hos bedsteforældrene i en periode fra 1940 til 1944 ??  Haderslev kommune.
hvis ja hvor finder man det så ??
hilsen Elna

Karsten Jacobsen

#1
I 30'erne skulle man i hvert fald. Se vedhæftede to filer (sendt over to gange, da kun en fil er tilladt). Filerne er fra ét og samme papir, men jeg har sakset "mellemstykket" for ikke at udstille navnene.

I det aktuelle tilfælde var det en skilsmissesag, hvor faderen fik tildelt forældremyndigheden og straks sørgede for, at hans mor fik plejetilladelsen på hans datter.

Jeg har prøvet at finde den aktuelle sag i København, men den var ikke bevaret i socialvæsenets arkivalier (Selve tilladelsen var i familiens gemmer).

Jeg fik følgende svar, da jeg skrev med Københavns Stadsarkiv. Måske kan du "overføre det" til Haderslev-forhold.

"I 1933 blev Københavns Værgeråd, som tog sig af plejesager, nedlagt. I stedet blev opgaven overtaget af Børneværnet. Det betyder også, at sagerne er indsamlet og ordnet anderledes fra 1933 og frem.

Børneværnet har tilsynsprotokoller over plejebørn fra perioden, som i udgangspunktet henviser til selve børneværnssagen/plejesagen. Problemet er, at der ikke er bevaret et register til protokollerne. Derudover er en stor del af børneværnssagerne desværre blevet kasseret før arkivet modtog materialet.

(...)

En anden mulighed er at kigge i Børneværnets kredsprotokoller."

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

"Bunden" af nævnte plejetilladelse.

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

Det slog mig, at loven af 1923 nok skyldtes Dagmar Overby-sagen, og det ser sådan ud:
https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-denne-kvinde-er-danmarkshistoriens-stoerste-seriemorder

Venlig hilsen
Karsten

Elna Schousboe

hej tak for svar, en drabelig historie du sendte.
men min spørgen er ikke så dramatisk, blot at 3 børns mor døde og børne kom til bedsteforældrene, hvor de boede fra 1940 - 1944 og faderen betalte et beløb for deres ophold.    men jeg prøver Haderslev arkiv,  ellers nok ikke til at finde svar på.
men tak for dit svar.
hilsen elna