Uddrag af Lunde herreds + Næsbyhoved birks tingbøger, samt nogle lensregnsk.

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 22 Dec 2021 - 14:53

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Hej folkens.

Jeg har i de sidste par måneder arbejdet en del med tingbøgerne fra Lunde herred og Næsbyhoved birk, og jeg tænkte at jeg ville dele de tingbogsuddrag jeg i den forbindelse har fået lavet. De er komplette i den forstand, at de indeholder alle de slægtsmæssige relationer, jeg har kunnet finde nævnt i tingbøgerne - altså hver gang der bliver omtalt en fader, moder, broder, søster, søn, datter eller andet. Desuden har jeg medtaget en del informationer om tjenestefolk, samt om gældsfordringer efter obligationer der er mere end blot nogle få år gamle. Desuden nogle fordringer for stedsmålspenge, lejermålsbøder og andet, som jeg tænker kunne have interesse i slægtshistorisk øjemed.

Jeg er ikke færdig med at arbejde med området, og tænker i løbet af næste år på samme måde at lave uddrag af senere års tingbøger, samt til sidst at gennemgå alle uddragene for tastefejl og stavefejl, især mht. navne og stednavne, hvorefter jeg vil sende dem ind til Slægtsforskernes Bibliotek.

Mvh,

Christopher

Her følger først Næsbyhoved birks tingbog 1632-36.




Christopher Emil Hagedorn

#4
Her er også lige min afskrift af Odensegård lens regnskaber: penge givet til stedsmål, indfæstning, husbondhold, sagfald og førlov, samt diverse andet.

Christopher Emil Hagedorn

#5
Og endelig en afskrift jeg engang har lavet, men vist ikke før har delt, af Hindsgavl lens regnskaber: penge givet til stedsmål, indfæstning, husbondhold, sagfald og førlov.

NB: jeg var mindre bekendt med stednavne på Fyn da jeg i sin tid lavede denne afskrift.

Christopher Emil Hagedorn

Her kommer lidt mere fra Lunde herred.

Først den ældste tingbog 1636-38.

Christopher Emil Hagedorn

Dernæst perioden 1684-87 af Lunde herreds tingbog 1684-89. (I løbet af 1687 bliver det til en tingbog for både Lunde og Skam herreder, og der kommer mindre og mindre materiale af slægtshistorisk relevans.)

Henrik Brandt

Mange tak for din store indsats.

Det er skønt, at du gør disse kilder let tilgængelige for os andre.

Christian Grøndberg

Uhh... Skam Herred. Så nærmer vi os nogle interessante år frem mod år 1700.

Tak for det.

Lis B. Jensen

Hej Christopher

Dejligt med dit stroe arbejde.
Jeg håber du donorer til DIS-kilder - så de bevares for eftertiden.

Tak fir et godt materiale
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Christopher Emil Hagedorn

Mange tak for den positive respons!

Her kommer også lige Næsbyhoved Birks tingbog 1663-68.

Nu vil jeg læse korrektur før jeg fortsætter med flere år - ellers bliver det vist bare for uoverskueligt i sidste ende  :D

Det hele vil til sidst blive sendt ind til DIS-kilder (slægtsforskernes bibliotek).