Christen Graae Mikkelsen/Michelsen født i Svindinge 1874 ikke i lægdsrulle

Startet af Peter V. Anderson, 22 Dec 2021 - 09:19

Forrige emne - Næste emne

Peter V. Anderson

Christen Graae Mikkelsen født i Svindinge, Svendborg Amt, den 16. januar 1874 har jeg ikke kunnet finde i lægdsrullerne for Svindinge og de nærmeste sogne, heller ikke i Svendborg.

Ved folketællingen i 1890 var han medtaget som hjemmeboende, men med erhverv: sømand.

Der er en vis sandsynlighed for, at Christen endte sine dage i Boston i USA, men det er ikke bevist, at jeg har fat i den rette person.

I 1892 rejste en af min oldefars brødre "ulovligt" til USA i stedet for at møde sessionen.
Det medførte et notat i lægdsrullen med trusler om straf når/hvis han kom tilbage til Danmark.
(Og det gjorde han så ikke, men forblev som farmer i Iowa.)

Når der ikke står noget som helst om Christen i lægdsrullen for Svindinge, må han været flyttet hjemmefra inden han skulle på session.

Det er vel sandsynligt, at han kom i en sørulle, men som jeg har forstået systemet, så kommer man først i en almindelig lægdsrulle, hvorefter man overføres til en sørulle.

Den Christen Michelsen, der endte sine dage i Boston blev kaptajn på et dampskib.Som ældre fik han en administrativ stilling.
Han må have fået en sømandsuddannelse.

Christen Graae Mikkelsen fik sammen med flere af sine brødre efternavnet rettet til Michelsen i 1905, så de kom til at hedde det samme som faderen.
Desværre var det ikke en navneændring, så der findes ikke noget i navneændringsprotokollen fra Fyn.
Havde det været en egentlig navneændring, ville opholdsstedet i 1905 have været anført i navneændringsprotokollen.

Notatet om rettelsen i kirkebogen vedhæftes.

Christen har således været i live i 1905 og har haft forbindelse til sin familie.
Henvisningen i kirkebogen til et journalnummer har jeg ikke kunnet få noget meningsfuldt ud af.
Der findes en gammel forespørgsel her i forummet (eller på DIS forum) vedrørende broderen H. G. Michelsen, men det er ikke lykkedes at afkode henvisningen - og dermed heller ikke at finde frem til, hvad der mon kunne gemme sig bag denne.

Men det korte af det lange er i forhold til lægdsrullerne/sørullerne er: Hvis Christen blev sømand og sømandsuddannet, er der så "gode" sogne at kigge efter, når han ikke optræder i hjemsognet og heller ikke i Svendborg?

Venlig hilsen og god jul
Peter Anderson














Verner Bentsen

Christ Mikkelsen in the U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

Name: Christ Mikkelsen
Gender: Male
Race: White
Birth Date: 16 Jan 1874
Birth Place: Denmark
Father: Alexander Mikkelsen
Mother: Abalon Gray
SSN: 574052459
Signature on SSN Card: Chris Mikkelsen
Notes:    May 1939: Name listed as CHRIST MIKKELSEN

mvh Verner

Peter V. Anderson

Tusind tak.
Ja, det er den rigtige Christen Michelsen med de rigtige forældre.

Jeg har tidligere fået hjælp - et venlig medlem fandt følgende:
Begivenhedstype   Census
Navn   Christen Michelsen
Køn   Male
Alder   46
Dato for begivenhed   1920
Sted for begivenhed   Watertown, Middlesex, Massachusetts, United States
Sted for begivenhed   Watertown Town Precinct 1, ED 510, Middlesex, Massachusetts, United States
Immigration Date   1900
Fødselsår (Anslået)   1874
Fødested   Denmark
Ægteskabelig status   Married
Race   White
Relationship to Head of Household   Head
Fars fødested   Denmark
Mors fødested   Denmark
Household Identifier   285
Linjenummer   36
Sheet Letter   A
Sheet Number   13
Sheet Number and Letter   13A
Partners filmnummer   720
Partners udgivelsesnummer   T625
Affiliate Name   The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)
Christen Michelsens ægtefæller og børn
Evelyn Michelsen
Hustru
F
40
Canada

I princippet kunne det jo have været en anden en den eftersøgte, da fødeåret kun var anslået.

Gad vide om man kan komme fra Security Card oplysningerne til en adresse?
Det kunne være interessant at følge ham nærmere gennem de 43 år i USA.

God jul
Venlig hilsen
Peter

Verner Bentsen

Uden at være sikker, mener jeg at SSN 574052459 kommer fra Alaska.

mvh Verner

Tilføjet:
SSN Area Number   Location   574   Alaska


Peter V. Anderson

Kære Verner
Ja, der er ingen tvivl om, at du har fundet den rigtige Christen Mikkelsen.
Han var så ikke kaptajn på et dampskib, men fisker i Alaska.

Venlig hilsen
Peter

Peter V. Anderson

Tak til alle, der gennem lang tid har bidraget til at finde frem til Christian Graae Michelsens livshistorie.
Der er store huller i historien, men han tilbragte ganske mange år i Alaska.
Af folketællingen (Census) 1930fremgår det, at han var gift med Lilian D. Michelson, der var født i Ohio i 1886.
Hustruen må være død i løbet af 1930érne, for ved tællingen i 1940 var Chris(tian) single.

Christian døde på Pioneers' Home Hospital i Sitka, Aleuterne, Alaska i 1949, hvor han er begravet på hospitalskirkegården. Han hjemsted før hospitalsindlæggelsen var Cold Bay, Aleuterne, Alaska.

Gennem mange år er der flere, der har ledt efter efterkommere af Alexander Michelsen og Abelone Graae fra Svindinge i Svendborg Amt her i dette forum og i det gamle DIS-forum. Mange af børnene "forsvandt", men med hjælp fra mange er det lykkedes at få styr på alle Alexander og Abelones børn.
Skulle nogle fortsat være interesserede, er jeg gerne behjælpelig med min viden.

Venlig hilsen
Peter Anderson


Peter V. Anderson

I tillæg til mit forrige skriv: Man skal virkelig passe på. Den Christian, der blev fundet i 1930 - retteligen 1929 Census, er vist en anden dansk, der slog sig ned i Alaska.
God jul
Peter