Adgang til patientjournaler, Viborg Sindsygeanstalt?

Startet af Peter Thomsen, 30 Jul 2011 - 00:31

Forrige emne - Næste emne

Peter Thomsen

Min mormor tilbragte de sidste år af sit liv på Viborg Sindsygeanstalt, hvor hun døde i slutningen af 1950'erne.

Jeg har gennem årene hørt modstridende oplysninger om hendes sindstilstand og spekulerer nu på, om den tids gamle patientjournaler eventuelt endnu findes, og om det mon vil være muligt at få lov at læse dem for derved at få afklaret, hvordan hendes sygdom i sin tid blev diagnosticeret?

Hvis journalerne findes, hvor bør jeg da søge dem?

Venlig hilsen
Peter Thomsen
7800

Kasper B. Pedersen

Hej Peter,
Jeg har selv søgt og fået kopi af min oldemors journal, også fra 1950'erne. Det var på Fyn, og det var Landsarkivet jeg henvendte mig til. Så du skal nok kontakte landsarkivet i Viborg.

Mvh. Kasper.

Per Helge Nissen

Hej Peter
Du skal på Landsarkivet i Viborg. Her skal du ansøge om adgang til at se oplysningerne om din mormor.
Dels skal du finde ud af hvad der til rådighed evt. via Daisy, samt skrive en ansøgning som afleveres på Landsarkivet. Du skal kunne dokumentere din tilknytning til personen.
Når / Hvis du får tilladelsen skal materialet bestilles og så vil du få lov til at bladre i det på Landsarkivet.
Vi har indtil nu set Kasseblade (patienternes pengekonto) og plejebetalingsbøger (Afregning med plejefamilie). På kassebladet står et journalnummer og via dette forsøger vi nu at finde Sygejournalen.
Det kan godt tage lidt tid.
God jagt

Per Helge Nissen
Per Helge Nissen