Intet skifte efter Niels Hansen Hollænder?

Startet af Michael Blæsberg-Knudsen, 19 Dec 2021 - 10:32

Forrige emne - Næste emne

Michael Blæsberg-Knudsen

Niels Hansen Hollænder var selvejer bolsmand og murermester i Vilslev. Niels og ægtefælle Anna Jensdatter døde med få ugers mellemrum af en "smitsom sygdom", hende den 5. juli og han den 28. juli 1814, i Vilslev, Vilslev sogn, Gørding herred, Ribe amt.

Der findes skifteprotokol fra Gørding-Malt herredsfoged for 1814, men der er intet skifte for Niels Hansen Hollænder og Anna Jensdatter.

Er der en der kan svare på, hvad der normalt var årsagen hertil?

På forhånd tak.
Michael


Kurt Dahl

Hej Michael

Jeg kan se i FT 1801, at både Niels og Anne er over 60 år da de døde. Det er muligt, at de forinden har solgt deres jordegods til fordel for en aftægtskontrakt. I så fald skal du finde denne i skøde- og panteprotokollen i samme herred. Deres dødsfald er derfor (måske) kun noteret i dødsanmeldelsesprotokollen, som desværre ikke kan ses på nettet, men kun på Rigsarkivet.
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Kurt og mange tak.
Jeg har visse problemer med at finde oplysninger om familien - også i skøde- og panteprotokollerne. Jeg ved at senere kontakt og oplysninger i en af sønnernes Lægdsrulle, at de købte deres bolsted i Vilslev af Kjærgård/Kærgård gods den 13. juni 1788. Ej heller dette køb har jeg fundet. Kunne det tænke sig, at der ligger yderligere på Rigsarkivet, end de skøde- og panteprotokoller, som er tilgængelig på nettet? Og i så fald, har du nogen erfaring med hvad en kopi af sådan en udskrift vil koste at bestille?

På forhånd tak og undskyld alle mine spørgsmål.

Mvh Michael

Michael Blæsberg-Knudsen

Og Kurt, jeg havde glemt at markere for at jeg gerne ville have besked, når der kom et indlæg. Derfor den sene respons på dit svar.
Michael

Mogens Fischer

#4
Hej Michael!
Har du kigget efter skødet i Hunderup birk.
Der er auktionsprotokollerne efter salget af Kærgård. De er scannede.
Jeg har fundet et skøde fra omkring samme tidspunk her.
Hunderup birk bliver lagt sammen med Riberhus birk i 1791 og med Gørding - Malt herreder i 1812
Venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Mogens.
Ja, jeg synes ikke, at jeg har kunnet finde noget. Men måske jeg skal igennem det én gang til. Det burde jo være der!?
Tak.
Mvh Michael

Mogens Fischer

Hej Michael!
Jeg tror, du bliver nødt til at se meget igennem.
Jeg vedhæfter lige min ane, Niels Nielsen Skrædders skøde. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16967753#87571,14099135
Du kan se, det er tinglyst den 22.august 1788, men skødet er et auktionsskøde fra 17. juni 1788.
Så vidt jeg kan se, er de ikke tinglyst i "datorækkefølge". De ligger ret spredt, der er mange, der skulle tinglyses på samme tid.
Jeg håber, du kan bruge det.
venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Mogens.
Nu fandt jeg skøde på ejendommen, og nej det ligger ikke i datoorden. Men der var kun én vej, og det var at begynde fra side 1 og så ellers bladre de mange sider igennem - tak for hjælpen.
Mvh
Michael

Mogens Fischer

Hej Michael!
Du skriver, at du ikke kan finde et skifte efter dem.
Hvis alle arvinger er myndige, behøver, der ikke være et offentlig skifte.
Venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer

Michael Blæsberg-Knudsen

Tak Mogens.
Så er det muligvis årsagen til, at der intet skifte er.
Mvh.
Michael