På bar bund i København omkring 1900-tallet

Startet af Louise Andersen, 28 Jul 2011 - 21:29

Forrige emne - Næste emne

Louise Andersen

Sidder min "elskede" familien Ørsted, de har efterhånden givet mig grå hår, i en alder af 24 år ;-)

Mine problemer er:
1. Moderen Johanne Ørsted, f. Jensdatter. Hun bliver enke i Århus i 1884, og er derefter at finde i folketællingen 1890 på Wildersgade i København (Opslag 36) - ved et af børnebørnenes dåb året efter bor hun på adressen Gl. Mønt, ligeledes i København.

Herefter stopper mit spor af hende. Jeg har ikke kunne finde noget politiregisterblad på hende, så jeg må vel antage at hun er død mellem dåben i maj 1891 og december 1892?
Eller måske flyttet tilbage til Århus?

Syntes det er mange sider at skulle lede i gennem når man ikke har noget håndgribeligt, så derfor lige sprgsmålet om, hvad ville I have gjort?

2. Datteren Caroline Mathilde Ørsted flytter med moderen til København, og er ligeledes at finde i Wildersgade i FT 1890 - derefter flytter hun tjenestested 14 gange indtil 1905, hvor hun ifølge registerbladene er bosidden på Nørrebrogade 49A. Herefter ender sporet også for hende.

Kan sætte og væbne mig med tålmodighed til alle registerblade er indtastet, og håbe hun er blevet gift, og stå som hustru på et af disse, men det har jeg nok ikke tålmodighed til. Et af stederne hun tjener er hos sin søster og svoger, men de får deres sidste barn i 1897, så kan ikke se efter om hun skulle være fadder, og i givetfald om hun stadig var frøken, for det var hun jo i 1897..

Nå det blev et langt indlæg - er der nogen der kan give mig et fif til hvordan jeg kommer videre med Ørsted damerne?

Bjørn Marcher

Hej Louise,


ingen grund til at få grå så tidligt. Der er masser af muligheder.....

Hvis Johanne er død, kan du søge i kirkebøger for de sogne hun kan have tilhørt - i Fogsgaards gaderegister for København på www.fogsgaard.org kan du se at Gammel Mønt kan være Helligånds eller Trinitatis - og så er det "bare" at gå i gang. Slægtsforskning er også hårdt slid ind imellem  :'(

På Fogsgaards side kan du også se dødebladene - de svarer til politiregisteret, blot for personer der er døde i samme periode. Jeg synes ikke lige jeg kan finde Johanne, men måske kan du?

Hvis Johanne er blevet gift, står hun såvidt jeg ved ikke i et politiregisterblad. Det er nok lidt uoverkommeligt at lede på må og få efter en vielse.....

For datteren, har du prøvet at se FT1906 på den sidste adresse, du har for hende? Eller FT1901 på den adresse du har på det tidspunkt?

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Louise Andersen

Hej Bjørn

Har tjekket folketællingerne, og der finder jeg ikke datteren.

Ja det er en mulighed at Johanne er blevet gift igen, men så må jeg nok væbne mig med tålmodighed til alle blade er registreret, ellers er det, ligesom med dødsfaldet, bare at klø på i kirkebøgerne, selv om jeg syntes det er en stor mundfuld 

Lissa Pedersen

#3
Hej Louise,

Er der noget, jeg har overset i dit indlæg? Johanne er her i Politiets Registerblade: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1885646&limitstart=0 - altså, hvis det er din Johanne?

Hilsen Lissa

Louise Andersen

hej Lissa

"Min" Johanne er født i 1835 i Århus, så desværre er det ikke hende

Lissa Pedersen

Hej Louise,

Hvilken dato er hun født?

Lissa

Bjørn Marcher

#6
Hej Louise,

Politiets registerblade er berygtede for at have fejl - stavefejl og nogle gange datafejl (forkert år eller fødested). Det skal godtnok være en stor fejl, men Ørsted er et usædvanligt efternavn - det kunne være hende!

Så det var måske værd at forfølge Lissa's forslag og finde hende i en folketælling. Det kunne være hende - eller det kunne være en slægtning, f.eks. en kusine, der så kunne bringe os på sporet....
Har denne Johanne børn, kunne din Johanne måske være fadder ved dåb - med en adresse angivet ? Bestemt en omvej, men hvis man ikke har andre spor....

Og i øvrigt er det god skik at henvise til gamle tråde, her om Johanne:
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB8QrAIoADAA&url=http%3A%2F%2Fwww.dis-danmark.dk%2Fforum%2Fread.php%3F1%2C646121%2C695834&ei=N9gxTtvLDI_Dswba_P3oBg&usg=AFQjCNEPASCxcsIsSO8TJf_rY-StQQr9XQ

Blot til inspiration.

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Louise Andersen

Tak for jeres inputs - vil forsøge at følge Lissa´s Johanne og se om der skulle være en sammenhæng

Eva Morfiadakis

Viggo Sigurd Valdemar Faber
sparkasseinspektør

Født: 12-06-1828     Fødested: Middelfart   

Død:  19-03-1899     Adresse ved død:   Rigensgade   23

Ægtefælle:  Johanne   Født:  24-03-1835     Fødested:  Aarhus

Det kan inte vara hon här?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Johanne Faber


Født: 24-03-1835     Fødested: Aarhus   

Død:  05-08-1907     Adresse ved død:   Sølvgade   87


Eva M
Eva M

Frank Green

Desværre Eva

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Rigensgade, Rigensgade 23, 511, 58, FT-1880, D4605
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Viggo Sigurd Valdemar Faber 51  Gift Husfader Bogholder i Privatbanken Middelfart
Johanne Faber, f. Ingerslev 44  Gift Husmoder  Aarhus
Louise Johanne Elfride Faber 20  Ugift Deres Barn  København
Olga Astrid Camilla Faber 19  Ugift Deres Barn  København
Dorthe Marie Andersen 21  Ugift  Tjenestepige Frederiksværk
 
--------------------------------------------------------------------------------

Frank Green

Men om alting er.....

Så bliver Johanne gift med Værtshusholder Hans Theodorsen i 1892 d.5.august.

København,Trinitatis 1892-1899 opslag 26 nr.75

Og her på Fogsgaard:

Hans Theodorsen
værtshusholder

Født: 28-12-1839     Fødested: Nagelsti   

Død:  18-03-1893     Adresse ved død:   Aaboulevard   21 st.

Ingen ægtefælle registreret.

Johanne Theodorsen
beværterske

Født: 22-11-1835     Fødested: Erslev   

Død:  14-07-1900     Adresse ved død:   Strandgade   38 kld.

Ingen ægtefælle registreret.

Johanne finder du i Vor Frelser.

København,Vor Frelser 1899-1907 opslag 148 nederst.

Med Venlig Hilsen
Frank

Louise Andersen

Endnu engang er du til stor hjælp med familien Ørsted, Frank - forsker du selv i familien?

"Så fik jeg slået Johanne ihjel" :-)

Frank Green


Nope!

Desværre Louise,det gør jeg ikke...

Men pt er jeg i gang med en masse Københavnere,når jeg har tid et par timer om natten og skal have clearet hjernen.

Og det sker tit jeg løber panden mod en mur med dem jeg skal finde,og for at få det lidt på afstand(de nederlag,man nu får),er det fint at lege med en anden familie.F.eks Ørsted,Schlosser...

Nåh,arbejdet kalder...
Når jeg får tid igen,skal jeg finde Caroline Mathilde.  :)

Med Venlig Hilsen
Frankie

Louise Andersen

Hej Frank

Du er jo en supermand.. Hen over sommeren er det ikke blevet til så meget slægtsforskning som jeg havde håbet på, men på tage mig selv i nakken og se om jeg kan finde Caroline Mathilde.

Hilsen Louise