Hjørring Dronninglund Født 1725

Startet af Kirsten Bøje Nielsen, 24 Nov 2021 - 20:54

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Bøje Nielsen


Jeg leder stadig efter Jesper Michelsen født ca 1725 forældre Michel Jespersen og Karen Olesdatter/Olufsdatter.
Ved at granske kirkebogen for 112 gang falder mine øjne over et forældrepar som jeg godt kan få til at være Michel Jespersen og Karen Ole/ Olufsdatter. Er det rigtig?
Venstre side nederst no 24

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122208#161006,27051448

De bedste hilsner
Kirsten Bøje Nielsen

Ole Westermann

Ja, de får døbt datteren Lisbeth-Sophie.

mvh Ole

Ole Westermann

Og de får døbt datteren Ingeborg 11.febr.1720 - ops.15 v.s.
Hvilke data har du om sønnen Jesper?

mvh Ole

Kirsten Bøje Nielsen


Hej Ole

Jeg har kun gisninger om hans fødsel ca. 1725. Jeg har nogle mach fra MH som mener han er født 1725 Dronninglund sogn
Hans forældre hedder Michel Jespersen og Karen Oles/Olufsdatter.

Jesper bliver gift den 6 januar 1749 med Rebecca Christensdatter i Dronninglund Kirke Hjørring Amt. Rebecca er døbt 14 februar 1723 i Dronninglund Kirke Hjørring Amt.

Jesper og Rebecca får 6 børn sammen som alle er født i Jespergaard Dronninglund sogn Hjørring Amt.
barn 1, Christen Jespersen døbt 21 november 1751 og død 9 februar 1755 Jespergaard Dronninglund.
barn 2, Michel Jespersen døbt 25 marts 1753 Jespergaard Dronninglund
barn 3, Anna Jespersdatter døbt 1756 og død 1756 Jespergaard Dronninglund
barn 4, Anna Jespersdatter døbt marts 1758 Jespergaard Dronninglund
barn 5,  Karen Jespersdatter døbt 22 februar 1761 Jespergaard Dronninglund
barn 6, Christen Jespersen født ca 1764 -1765 Der er ingen kirkebog for året. Han er min 3x tipoldefar.

Ole det var de oplysninger som jeg havde.

Vh Kirsten


Ole Westermann

Hej Kirsten

Jeg kiggede mig lidt omkring blandt begravelserne og fandt
ops.169 -1750  6 Martii begr Mikel Jespersøn i Dorf Hans Hustrue Karen Olufsdtr gl. 71 Aar (f.ca.1680)
   - de kunne godt være viet 1705-10 og nemt have fået sønnen Jesper inden 1717, hvor KB starter
ops.171 - 1751  10 Jan. Karen Jespersdatter af Dorf 1 Aar gl
ops.201 - 1786 nr 17 Jesper Michelsens Enke Rebecca Christensdatter af Jespersgaard 64 Aar
   - hverken Michel Jespersen eller Jesper Michelsen fandt jeg begravet - men der er jo også huller i KB
   - og det ser sløjt ud med eksistensen af skifter fra sognet i perioden

mvh Ole

Kirsten Domino

Hej!

Nej jeg har desværre ikke fundet Jesper, men i skiftet efter hans søster Ingeborg , der døde barnløs i 1782 er han nævnt som arving, d.v.s, det er hans børn der arver. Om jesper står der:
1Broder Jesper Michelsen som for een del Aar siden er Død og i live boede i Jespersgaard i Dorff i Dronninglund sogn og har efterladt sig Børn

Jesper døde altså før 1782.

Skiftet ses under Voergaard Gods 1776-1802 opsl 191 højre side.(FS)

Venlig hilsen

Kirsten.

Kirsten Bøje Nielsen


Kære Kirsten og Ole

Jeg kommer nok ikke længere, når der ikke eksistere kirkebøger for sognet. Jeg er meget glad for den hjælp som I begge to har bidraget med.
Om 2 år kan jeg gå på pension og det første jeg gør er at melde mig på kursus i at læse de vanskelige krydseduller.

ops.171 - 1751  10 Jan. Karen Jespersdatter af Dorf 1 Aar gl den kan jeg ikke finde, Jeg har en Karen Jespersdatter f. 1761 er det hende du tænker på.
Familien har Christen Jespersen som er født 21 november 1751 og død 1755

Tusinde tak for hjælpen Kirsten og Ole.

De bedste hilsner
Kirsten Bøje Nielsen

Ole Westermann

Her er Karen fra 1750
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122208#161007,27051626 v.s.
1750 nr 12   Dom. Est. Mih. den 8 Febr.
Jesper Michelsen i Jespersgaard og Hustrue Rebecca Christes-
datter.        KAREN.
Michel Jespersen i Jespersgaard, Søren Christensen i Do..
Michel Nielsen Kudsk paa Dold. Maren Jens Datter i
... Mølle, Mette Christens Datter i Damsgaard

mvh Ole

Kirsten Bøje Nielsen


Tusinde mange tak Ole.  Jeg ser ikke så tit på denne tid, at forældrene er gift et par år inden de får det første barn. Jeg  har nemlig ikke kunne finde barn før Christen som blev født 1751.
God weekend til dig, som altid er min trofaste redningsmand.

De bedste hilsner
Kirsten Bøje Nielsen