født 1960

Startet af Egon Hansen, 27 Jul 2011 - 22:06

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

En person, der er døbt i et købstadssogn i 1960 , har skiftet navn 1 eller to gange, sidste gang, formentlig for få år siden.
Jeg går ud fra at sadanne navneændringer er notreret i kirkebogen, men er dewt kun i hovedministerialbogen, som opbevares ved pastoratet, eller sker det også i kontraministerialbogen, hvis denne er afleveret til Landsarkivet?
Har jeg ret til at se kirkebogen, selv om denne måske først er udskrevet et par år senere. ?
Det er ikke selve navnet der intereserer mig, men de kommentarer der evt er knyttet til, især det sidste navneskifte ( hvis det altså ikke kun er et navn som vedkommende har ved sin adresse i vejviseren, uden officiel navneændring!)
Mvh
Til moderator: kan I optage mit spørgsmål uden at nævne mit navn? kald mig bare X.

Karin Jakobsen

Du kan søge om adgang til 1961 - så ja, du kan godt finde ham i kirkebogen :)

På arkivet skal du søge om adgang til kirkebøgerne op til 1960 (1961?), og tilladelsen får du med det samme :)
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Egon Hansen

Tak for mailen.Kan jeg regne med at kirkebogen på LAV bliver opdateret?
Eller kan jeg få kirkebogen at se på kirkekontoret i den pågfældende by?

Mvh Egon Hansen

Karin Jakobsen

Nu ved jeg ikke hvilken kirkebog du skal bruge, men du kan via Daisy se om den er afleveret til Viborg.

Hvis ikke bogen er afleveret, så er chancerne meget små for, at du får nogle oplysninger :( Sognene har en 100 års regel, før de giver oplysninger fra kirkebogen. Så det afhænger meget af hvor flinke de er i det pågældende sogn.
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Egon Hansen

Det var ærgeligt, at nogle sogne stadig vil håndhæve 100 års reglen. Der er langt til Viborg, og kan jeg være sikker på at kirkebogen er ført  ajour hvis den er afleveret efter den sidste ændring, hvis den er afleveret før? med andre ord får LAV besked om navneændringer, og anses disse for så vigtige at der laves tilføjelser i kirkebøgerne på arkivet?
Mvh  Egon

Karin Jakobsen

Hvis der er rettelser til den kirkebog der opbevares på landsarkivet, skal arkivet have besked fra kirken, og dernæst indfører landsarkivet det i bogen:)

Hvis du skriver hvilken kirkebog du skal bruge, vil jeg gerne tjekke på Daisy om der er afleveret til Viborg.
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Egon Hansen

Hej Karin .
Tak for oplysninngen om at kirkebøgerne på LAV skulle være opdateret.Tror du det kan lade sig gøre at få en fotokopi af en dåbsindførsel, med de tilføjelser der måtte være. ? Det har vidst lange udsigter før jeg kommer til Viborg.
Hvis du bor i nærheden af Viborg, og evt vil se efter for mig, så send mig en privat mail, så får du den aktuelle kirkebog.Der er selvfølgelig en grund til at jeg i mit første indlæg bad moderator om at undgå at nævne mit navn.men det kunne altså ikke lade sig gøre.

Mvh Egon

Karin Jakobsen

Hej Egon.

Der må ikke tages kopier fra de nyere kirkebøger, de må kun afskrives :( Desværre bor jeg selv på Sjælland, så jeg kan ikke hjælpe dig.
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Karin Jakobsen

PS.: Du skal selv en tur til Viborg for at se oplysningerne, da alle skal skrive under på, at man ikke må videregive oplysninger fra de nyere kirkebøger.
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Egon Hansen

Så må jeg stille det i bero. ærgeligt, men tak for oplysningerne.
Mvh Egon