Lærerinde uddannelsen i ca. 1859-1870

Startet af Svenn Chr. Trønning, 27 Jul 2011 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Svenn Chr. Trønning

Jeg har en person der er født 5 feb 1839 i Sankt Olai sogn i Lynge-Kronborg herred, Frederiksborg amt.

Ved FT 5. februar 1906 boede hun Ny Kongensvej 18 på 3 sal til leje og var Lærerinde og ugift samt ansat hos Frk. Zahle.

Jeg har svært ved at tro, at en lærerinde hos frk. Zahle ikke var uddannet, men hvor???

Jeg har på Landsarkivet i København set alle de dimitterer fra de seminarier som er på landsarkivet igennem uden at finde hende. Jeg vil mene at en lærerinde der var ansat i 1906 hos Frk. Zahles pigeskole var uddannet. Min person Ida Wilhelmine Unna kom fra et velhavende hjem i Helsingør.

Nogle der har et bud på hvor jeg skal lede efter hendes uddannelsessted?

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Anne Mortensen

Her vises hendes adresser til 1905 - om der her gemmer sig et uddannelsessted for lærer ?
Hun kunne måske også især med sin fortid i et velhaverhjem været lærerinde uden eksamen ?

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1469490&backside=0

Husk: Vis modsat side.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Martin Henriksen

Zahles Seminarium ligger (i dag) Linnesgade 8.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Svenn Chr. Trønning

Til Anne Mortensen.

Tak for din hjælp. Jeg har begge sider og har også FT 1901.

Efter 1907 forsvinder hun og det sidste jeg har på hende er at hun dør Maj 24 1920.

Men hvor bliver hun uddannet. Frk. Zahles Pigeskole var en meget fremsynet og højt rekspeteret skole så jeg tror ikke at hun havde uuddannede lærerinder hos sig.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Svenn Chr. Trønning

Til Martin Henriksen.

Tak for din hjælp. Min søn blev lærer i 1999 fra Zahle og min brords børn gik i skole der.

Med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Anne Mortensen

Ved at google ser det ud til at Zahle selv uddannede lærerinder se bl.a. dette link

http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/P%C3%A6dagogik_og_uddannelse/Skolefolk/Natalie_Zahle
-------------------

Eller prøv selv Google:
zahles+skole+lærerinder
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Svenn Chr. Trønning

Til Anne Mortensen.

Må jeg sige dig tak for dette indlæg.

Jeg vil prøve at skrive til Zahles skole for at høre om de har lister over deres lærerinders uddannelse.

Med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning 
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Bjarne Lund Andersen

Hej!

Natalie Zahle startede privatlærerindeuddannelsen 1851 og egentlig lærerindeuddannelse 1860.

mvh
Bjarne

Svenn Chr. Trønning

Til Bjarne Lund Andersen.

Må jeg sige dig mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Mogens Fabritius

Goddag Svenn Chr. Trønning.... Der burde være noget on din læreinde i dette værk fra 1905...



Venlig hilsen Mogens Fabritius...

[vedhæfting slettet af admin]

Svenn Chr. Trønning

Hej Mogens Fabritius.

Hvad er det?? og hvor bestilles det?

Med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Mogens Fabritius

Hej... Svenn Chr. Trønning....

Billedet, som gav mig noget bøvl at få "ind", er fra Statsbibliotekets Katalog, på nettet. Men titlen er noget lang for at søge på i dette nymodens "edb". Dette digre værk som vist udkom mellem 1905 og 1963, har jeg en del eks. af, men om mine går så lang tilbage husker jeg ikke, det eksemplar, jeg fandt frem er fra 1917-1918, og jeg ville have sendt dig siden fra Zahles Skole, men min scanner, har et "break down"

Du kan bestille de første årgange til et hvert bibliotek, den fulde tittel er:

Meddelser angående de højere Almenskoler i Danmark for skoleåret 1917-1918.

Udgivet af Undervisningsministeriet, ved A.P. Wies og K. Glahn.

Pas på, for dette er en guldgrupe, der er mange utrolige oplysninger om eleverne i "de højere Skoler", så det er svært at slippe læsningen...

Venlig hilsen Mogens Fabritius....

Svenn Chr. Trønning

Til Mogens Fabritius.


Tak for dit svar jeg er nu i gang med at bestille det.

Med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning


Svenn Chr. Trønning

Til Karsten Jacobsen.

Må jeg sige dig tak for din hjælp. Jeg har nu set på det og der er måske en mappe som jeg vil se på.

MEN du skal have mange tak for din hjælp.

Med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning