Tydning af erhverv og opholdssted i to skifter fra Vemmetofte, Fakse herred

Startet af Pernille, 07 Nov 2021 - 14:19

Forrige emne - Næste emne

Pernille

Hej

Jeg leder efter Johan Heidenreichs videre skæbne. Han forsvinder for mig efter 1800, men står i forældrenes skifter fra 1802 og 1809. Jeg kan blot ikke tyde hvad der står og har derfor brug for hjælp. Han var deres eneste søn og står derfor nævnt som den første af børnene.

Skiftet fra moderen Dorthe Maria Bendtsdatter død 1802 i Vemmetofte:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17021242#130016,33827825

Skiftet fra faderen Anthon Heidenreich død 1809 i Vemmetofte:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17021242#130017,33828050

Jeg ved at Johan var saddelmager og i 1800 var bosat i Spjellerup, hvor hans kone døde. Men herefter forsvinder han som sagt, og det ville derfor være en stor hjælp med tydningen af de to skifter, så jeg forhåbentlig finder frem til ham igen.

Vh
Pernille
Mvh
Pernille J Petersen

Pernille

Kan det i moderens skifte være "opholdende sig i Husebyeholz"?
Husbyholz er en landsby nær Husby sydøst for Flensborg.
Slægten kom højst sandsynligt oprindeligt fra Tyskland, og selvom det måske har været en sen alder (?) - Johan var da i starten af 50'erne - kunne det vel tænkes at han drog tilbage til det de tyske rødder. Han var på det tidspunkt enkemand og havde kun en voksen datter. En fætter til Johan drog også til Tyskland hvor han slog sig ned, ganske vist noget yngre, og stiftede familie.

Stedet i faderens skifte kan jeg stadig ikke tyde.
Mvh
Pernille J Petersen

Bjarke Thyrrestrup

#2
I moderens skifte læser jeg:

... opholdende sig i Vindebyeholt (Roholte sogn) ...

I faderens skifte læser jeg:

... Johan Heidenreich, Myndig men
fraværende ...

og der står ikke, hvor han opholder sig, som jeg ser det.


Mvh
Bjarke

Pernille

Tusind tak Bjarke.
Så var jeg vist helt gal på den!
Det undrer mig at jeg ikke finder ham i folketællingen 1801, men nu ved jeg i det mindste at han var på egnen. Hvor han så endte sine dage er stadig en gåde...
Mvh
Pernille J Petersen

Pernille

Jeg har endnu en gang brug for hjælp til at tyde noget i et af disse to skifter.
Da Dorthe Marie Bendtsdatter dør i 1802 er der nævnt tre børn. Barn nr 2 er datteren Anna Maria, der er enke efter murersvend Pescher.
Så vidt jeg kan se er begge hendes søskendes opholdssteder nævnt, men står der noget om Anna Marias og hendes børn? Og hvis ikke, er der mon nogen der har en forklaring på hvorfor?
Skiftet efter Dorthe Marie Bendtsdatter er nederst på højre side:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17021242#130016,33827825

I skiftet efter faderen - Anton Johan Heidenreich og hvis skifte jeg har linket til længere oppe i tråden - står der at de bor i København, men jeg synes ikke jeg kan se dét i skiftet fra 1802...
Mvh
Pernille J Petersen

Bjarke Thyrrestrup

Som jeg læser det, er Anne Marie død:

...
sig ved Vindebyeholt 2. en Datter Anne Marie forhen gifft
med Muursvend Johan Erentz Peitscher, men nu død
og efterlader sig følgende Børn sc (scilicet, dvs): 1. en Søn Georg Peitscher
2. en Do. Christian Erentz Peitscher, 3. en Do Erentz Peitscher
og 4 en Datter Doretea Peitscher. .....

- og sådan læser jeg også skiftet efter faderen.

Så Anne Marie må være død før 14. juni 1802.


Mvh
Bjarke


Pernille

Tusind tak Bjarke!
Jeg har endelig fundet hende - at kunne begrænse søgeårene hjalp gevaldigt.
Hun døde på Alm. Hopsital og blev begravet i Skt. Petri. Ganske vist afviger stavemåderne af hendes navn begge steder, og selvom jeg er klar over at det ikke var helt usædvanligt dengang, er jeg alligevel overrasket over hvor meget, præsten formåede at stave hende forkert i Skt. Petri. Dog er der ingen tvivl om at det hende, så nu er jeg rigtig glad. Den familie har drillet mig længe,  og nu er jeg endelig kommet lidt videre.
Mvh
Pernille J Petersen