Indtastning af "formoder" i FTDNA

Startet af Erik Zinck, 06 Nov 2021 - 20:56

Forrige emne - Næste emne

Erik Zinck

Det er på "mystisk vis" lykkedes mig at indtaste "tidligste forfar" i FTDNA. Men efter mange forsøg er det fortsat ikke lykkedes at få systemet til at lagre "formoder". Findes der en vejledning, der virker?

Ole Selmer

Jeg prøver:

Under dit navn øverste højre hjørne klikker du først på

1) Account Settings derefter
2) Genalogy og derefter
3) Earliest Known Ancestor
Her får du så først mulighed for at indtaste
4) Direct Paternal Ancestors Name and Birth/Death date samt
5) Country of Origin og dernæst
6) Paternal Ancestral Location. Her kan du ved at klikke på Update location komme til et kort, hvor du kan plotte din
7) Direct Paternal Ancestor tidligste kendte føde- (eller opholdssted).
Lidt længere nede på siden kan du gøre det samme for
8) Direct Maternal Ancestor oplysninger. Tilsidst klikker du på
9) den røde Save knap


Håber det hjælper ellers spørger du bare igen  :)

Mit eget kort ser således ud

Mvh
Ole

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Zinck

Tak til Ole. Nu lykkedes det at få årstallene ind, men positionen hvad enten jeg bruger tal eller kort, bliver det ikke gemt

Ole Selmer

Hej Erik

Ja, jeg kan godt se, at det er bøvlet!

Du skal skrive byens navn og så søge. Så kommer der et forslag frem, hvor længde og breddegrader er udfyldt. Det Selecter du og derefter Save & Exit.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Zinck

Så lykkedes det - delvis, for Ørum fandt systemet et andet sted, men nabobyen Auning gik. Til gengæld forsvandt navn og årstal. Men jeg tror, det lykkedes at gen-indtaste dem. Tak for hjælpen.

Ole Selmer

Det var godt!

FTDNA er rigtig gode til DNA, men har elendige brugerflader, som både er bøvlede og svære at anvende. Du er ikke den eneste, der har haft vanskeligheder ;)


Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

Hej Erik!

Ja - software er ikke FTDNA's stærke side!
Her er min gamle vejledning:

1. Log ind på FTDNA og find "Account settings" ved at holde musen over din konto helt oppe til højre.

2. Vælg "Genealogy" og så "Earliest Known Ancestors".

3. Klik på "Update location" (spring i første omgang de to felter under "Direct Paternal Ancestor" over) og derefter "Edit location" ud for "Paternal location" i bunden af
kortet.

4. Tryk endnu engang "Update paternal location" på det lille skærmbillede.

5. Du behøver ikke at udfylde feltet "Paternal information" her - det bliver alligevel ikke gemt! Tryk i stedet blot "Next".

6. På det næste vindue er det nemmest bare at søge på sognet - f.eks. "Allinge". Tryk "Search" og se om ikke "nålen" placeres korrekt (zoom evt. ind på kortet). Den behøver ikke lige at pege på fødehjemmet for den fjerneste kendte ane - bare den er placeret i det rigtige sogn er det fint!

7. Tryk "Select", hvis placeringen er korrekt. Der vises nu et nyt vindue med den tekst der vil blive vist for forfaderen ("3770 Allinge, Danmark"). Denne hentes fra Google Maps og jeg plejer at fjerne postnummeret - det er ikke relevant.

8. Tryk "Save an exit"

9. Nu kan man så angive data for sin fjerneste kendte (sikre!) ane i lige mandlig linje i feltet "Direct Paternal Ancestor" - f.eks. "Soren Hansen, ~1645 - 1708, Allinge" og "Country of Origin" (f.eks. "Denmark").

Ja - det er ikke så fikst, men det virker til sidst!

Fra https://morup-petersen.dk/BigY.pdf

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm