Blankenborg

Startet af Henrik Slott Hansen, 26 Jul 2011 - 16:54

Forrige emne - Næste emne

Henrik Slott Hansen

Jeg ønsker hjælp til at finde ud af hvor i landet Blankenborg findes.
Under "aneefterlysning" har jeg søgt på Søren Jensen Slott, der er skovfoged i Sæby, Holbæk amt og i kirkebøgerne står der han er af Blanchenborg, Blanckenborg(Blankenborg). Men hvor er Blankenborg? Lokalhistorisk arkiv i området har ikke kendskab til et Blankenborg på Vestsjælland, Krabsen har et sted i Vindinge sogn, Svendborg, der hedder Blankenborg. Er der andre steder?

Jeg har ladet mig fortælle, at der er en bog på Landsarkivet, der hedder "Stedregisteret" til det 18 - 20 binds store TRAP-bogværk. Måske der dér er angivet, om der er mere end ét stednavn Blankenborg. Måske er der en medforsker, der vil være mig behjælpelig.

Mvh Henrik

Hilsen
Henrik Slott Hansen

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Henrik

I kirkebogen for Sæby har jeg under fødte i 1740-erne, set faddere fra Blanchenborg nævnt flere gange.

Spørgsmålet er, om det er en gård eller en mindre samling huse.

Lokalhistorisk arkiv må på den igen:-) De må have nogle gamle matrikelkort, hvor stedet er nævnt.

mvh Ingelise Jacobsen

Henrik Slott Hansen

#2
Beklager det er på RIGSARKIVET at omtalte bog skulle findes. Eller er der andre, der er i besiddelse af den?
se endvidere føromtalte indlæg: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,17209.0.html

Hej Ingelise,
Lokalarkivet oplyste mig, at der for nyligt er udgivet en bog med gamle stednavne i området. Heller ikke denne bog omtaler Blanchenborg.
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen

Der er utvivlsomt mange slægtsforskere, der har TRAP stående i bogreolen, og som hurtigt kan række ud efter STEDREGISTRET.

TRAP findes også på bibliotekerne - i hvert fald de lidt større biblioteker - og på RIGSARKIVET.

Rigsarkivet findes også det uhyre nyttige opslagsværk POSTADRESSEBOGEN, som har et hav af stednavne og gårdnavne.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jytte Frank Dekov

Ifølge min Trap's stedregister findes Blankenborg/Blanchenborg i Rørup sogn, Vends herred, Odense amt, samt i Vindinge sogn, Vindinge herred, Svendborg amt.

Håber at dette er til nogen hjælp !
m.v. h.  Jytte - 2770
http://frank-dekov.dk

Hans Poulsen



Selv om tråden ikke er min, Jytte, skal du alligevel have tak for din oplysning.

TRAP er uforlignelig, og de få gange, hvor KRABSEN ikke slår til, kan man altid regne med TRAP.

KRABSEN har kun Blankenborg i Vindinge sogn.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Hedal

Jeg har ofte haft held til at finde stednavne på kms.dk i sektionen med historiske kort, som jeg ikke har kunnet se i Krabsen.
Mvh. Inge

Henrik Slott Hansen

Oh ak, oh ve....
Tak for oplysningen Jytte.
Som nævnt har jeg været KB igennem for Vindinge uden held. Nu ville jeg jo så prøve KB for Rørup, men der findes åbenbart ikke en sådan før 1747 - og jeg skal bruge omkring 1731-1735. Øv, hvor ærgerligt!
Men tak for hjælpen alligevel.

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Jytte Frank Dekov

Ja Trap er god,  :)  jeg har den ikke komplet, men har dog mange af bøgerne og har i hvert fald stedregisteret, som er godt at have. Jeg føler også at Trap er til at regne med.

Det var ærgerligt Henrik, at kirkebøgerne ikke findes før 1747, men kan du ikke via skifter finde ud af noget om familieforholdet !! i hvert fald ønsker jeg GOD VIND ! hvad med hans konfirmation ??
m.v. h.  Jytte - 2770
http://frank-dekov.dk

Judith Olsen

Blot til orientering for deltagerne i denne tråd: Blankenborg er fundet - se:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,17209.0.html
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jytte Dalum Nielsen

Hej
Du søger Blankenborg, Blanchenborg. I Odense findes 2 borgmestre, Knud Jacobsen Blankenborg død 1677 og hans søn søn, som ligeledes blev borgmster. De står omtalt i bogen " De fede år. Odense 1559-1660 om Odense bye historie. Den kan lånes på biblioterket.
                                MCH   Jytte Dalum Nielsen medlem 9628