Savner oplysninger om Inger Christensdatter, kendt i Værløse Sogn 1787-1801

Startet af Karsten Jacobsen, 03 Nov 2021 - 20:26

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Er meget interesseret i oplysning på Inger Christensdatter:

FT 1787                                                                                                                                             
København, Smørum, Værløse, Kirke Wærløse Gaardfolk, 1, FT-1787, B5195                                                 
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:                                                                                                     Rasmus Svendsen 44 Gift Hosbond Bonde og Gaardbeboer                                                                                  Inger Christensdatter 38 Gift Madmoder [Rasmus Svendsen]                                                                       
Inger Rasmusdatter 11 Ugift Datter af Mandens 1. Egteskab [Rasmus Svendsen]                                             
Ane Rasmusdatter 8 Ugift Barn af 2. Egteskab [Rasmus Svendsen og Inger Christensdatter]                            Svend Rasmussen 3 Ugift Barn af 2. Egteskab [Rasmus Svendsen og Inger Christensdatter]                           
Dorte Rasmusdatter 1 Ugift Barn af 2. Egteskab [Rasmus Svendsen og Inger Christensdatter]                     
(...)                                                                                                                                                   
*Adresse: Paradisgaarden matr. 7, Kirkeværløse                                                                                                         Paradisgården blev eksproprieret i forbindelse med en udvidelse af Værløse Flyveplads i 1950'erne og eksisterer ikke længere 

FT 1801                                                                                                                                              København, Smørum, Værløse, Kirke Værløse Bye, 3, FT-1801, B5196
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Rasmus Svendsen 57 Gift husbond Bonde og gårdbeboer
Inger Christensdatter 52 Gift hans kone
Ane Rasmusdatter 22 Ugift hans børn alle med den sidste kone[Rasmus Svendsen og Inger Christensdatter]
Svend Rasmussen 17 Ugift hans børn alle med den sidste kone[Rasmus Svendsen og Inger Christensdatter]
Dorte Rasmusdatter 15 Ugift hans børn alle med den sidste kone[Rasmus Svendsen og Inger Christensdatter]

Er meget interesseret i oplysninger om hendes forældre, hendes dåb og hendes død/begravelse.
Jeg har lidt efter de to sidstnævnte ting i Værløse, for hendes døds vedkommende fra FT 1801 til 1831.

Savner også oplysninger om mandens død, der også er søgt til 1831.

Jeg er lidt overrasket over ikke at have fundet dem, da Paradisgården lyder som et rimeligt attraktivt sted, så måske har jeg overset dem?

I 1834 sidder sønnen Svend Rasmussen på gården:
FT 1834
København, Smørum, Værløse, Kirkeværløse med Udflyttere, 1 Gaard, 1, FT-1834, B5197
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Svend Rasmussen 50 Gift Gaardmand
Kirsten Hansdatter 45 Gift hans Kone
Peder Svendsen 14 Ugift deres Barn
Ane Svendsdatter 11 Ugift deres Barn
Inger Svendsdatter 9 Ugift deres Barn
Karen Svendsdatter 6 Ugift deres Barn
Rasmus Svendsen 3 Ugift deres Barn
Rasmus Torbensen 23 Ugift deres Tjenestekarl

Venlig hilsen
Karsten



Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Tusind tak, Britta!

Den så jeg faktisk og var på nippet til at lægge til tydning. Jeg kunne sagtens læse, at der stod Rasmus, og nu hvor du peger på den bliver "vendsen" også tydeligt, men jeg er overrasket over, at første bogstav er et S.

Da han ikke står som enkemand, er Inger Christensdatter vel stadig i live på det tidspunkt. Og mon ikke hun er død før 1834, for hvorfor forlade Paradisgården frivilligt!

Venlig hilsen
Karsten

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Nu, når jeg har været så dårlig til at tyde navnet Rasmus Svendsen, spekulerer jeg, om nr. 16 her er den efterlyste Inger:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21583990#389419,74216972

Jeg kan læse Inger, men ikke helt efternavnet, og mandens navn er Rasmus og måske Svends(???), gårdmand.

Venlig hilsen
Karsten

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Britta, er din og min ikke den samme Inger, blot fra hver sin kirkebog? Dødsdato, begravelsesdato og alder stemmer overens. Men din er død i 1828, min i 1827!

(I det hele taget er kirkebogen noget rod: døde mænd er ofte ført under døde kvinder og omvendt. En anden kirkebog fra sognet var halvdelen af siderne revet ud, hvad formål det så skulle tjene?!)

Venlig hilsen
Karsten


Britta Hansen

Jeg er ikke i tvivl om, at det er samme person og din Inger Christensdatter. Hun er noteret to gange i KM.

Se også HM (vist i link ovenfor)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com