Distribution i Danmark af test-kits fra FTDNA

Startet af Bettina Balslev Sørensen, 28 Okt 2021 - 13:22

Forrige emne - Næste emne

Bettina Balslev Sørensen

Jeg vil gerne vende en ide med jer, der anvender FTDNA til tests:
Det er ikke blevet nemmere at dna-teste på det sidste, som følge af EU's nye toldregler.
Selvom det egentlig ikke er testkittet der koster pengene, men primært den efterfølgende laboratorietest, så slipper man nu ikke for Post Nords såkaldte transportgebyr (160,-/forsendelse fra USA) og importmoms af den værdi, der er opgivet på pakken fra FTDNA's side.
Jeg er derfor gået i dialog med FTDNA om at tage en serie testkits hjem til kit-kostpris, og indfortolde dem, så de hurtigt og billigt kan videreformidles til testere i Danmark, som har brug for et kit.
Præcis som Åsa Lindh har gjort det for testere i Sverige i nogle år (hende sparrer jeg også med).
Ideen er, at vi alle sparer det bøvl og den tid og usikkerhed, der er forbundet med betaling af importmoms og transportgebyret på 160,- på hvert enkelt kit/pakke fra USA. Samtidig sparer man FTDNA's forsendelse, som svinger mellem 5-13$/kit.
I stedet bestiller man et testkit hos mig, og betaler et mindre beløb for det indfortoldede kit+dansk porto, og har kittet på få dage.
Derefter køber og betaler man for selve laboratorie-testen (Family Finder, Y-eller MTdna) ved at logge ind på FTDNA's hjemmeside, når man er klar til at sende prøven afsted til analyse.
Og dette kan man jo vælge at time med FTDNA's tilbudsperioder, hvis man da kan vente så længe.
På denne måde kan man endda tillade sig at have et lille lager af testkits liggende selv, til hurtigt brug, uden at investere en mindre formue i lager.
Det er vigtigt at pointere, at dette På INGEN MÅDE et kommercielt projekt for mig, men ment som en brugerservice, som blot skal løbe rundt.
Min tanke er at prøve ideen af med 50 kits i første omgang, så jeg kan udregne en nøjagtig pris.
Er det noget der principielt er interesse for?
Giv mig meget gerne en tilbagemelding her eller pr. mail (bbalslevs@gmail.com). Også hvis I har betænkeligheder omkring ideen eller kan se forhindringer.
PS. Jeg er selv erfaren tester gennem 5 år, og har 60+ kits af alle typer hos FTDNA. Og jeg ser nødig de danske tests gå i stå. Derfor initiativet.
Mvh. Bettina
Mvh. Bettina

Lars Erik Bryld

Jeg er i hvert fald interesseret og synes, det vil være en rigtig fin idé.

Faktisk så god, at det burde være en naturlig opgave i foreningen  :)

Ole Selmer

Meget fint initiativ og bestemt aktuelt lige nu, hvor FTDNA holder udsalg jf. vedlagte. Jeg har absolut ingen betænkeligheder, og støtter det gerne.
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

Hej Bettina!

Et fint initiativ, men også en stor opgave at påtage sig - jeg synes jo godt at FTDNA kunne oppe sig lidt og begynde at distribuere fra EU.
Men jeg er en stor tilhænger af alt, der kan få flere danskere til at DNA-teste  :)

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hanne Rud

Hej Bettina

super ide. Lad os vide hvornår vi kan bestille hos dig.

hilsen Hanne & Bent
mvh
Hanne Rud

Bettina Balslev Sørensen

Tak for kommentarer. Jeg har taget de første 50 kits hjem, og prøver nu ideen af i praksis. Jeg har lavet opslag til dna-grupperne på Facebook her til morgen; hvis man vil købe et kit kan man skrive til mig på Messenger, på sms (61318685) eller mail (bbalslevs@gmail.com). Prisen bliver 65,-/kit incl. forsendelse pr. brev til privatadresse. Dertil kommer så selve labtesten hos FTDNA (til den 21/11 er der tilbud på Family Finder til 59 USD) og porto/tolddeklaration ved indsendelse af testen til FTDNA (33 kr).  Mange hilsner, Bettina
Mvh. Bettina

Ole Selmer

Stor tak til Bettina for at påtage sig denne opgave.

Bettina har desuden lavet nogle rigtig gode vejledninger både til selve bestilling af testene og til at købe porto og udfylde tolddeklarationen ved returnering til USA. Dem vedhæfter jeg til orientering.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Ole Selmer

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Jørgen Kanters

Man kunne jo bestille en test fra MyHeritage. Det er nøjagtig den samme test, men MH kan godt finde ud af at sende testen fra EU så man undgår de problemer. Brugerinterfacet er meget nemmere end FTDNAs

Ole Selmer

#9
Det kunne man selvfølgelig - hvis man har penge nok!

Tester man hos MH skal man nemlig betale et årligt abonnement i al fremtid, men ved upload af sit FTDNA resultat kun et engangsgebyrpå $29  for at få adgang til alle faciliteterne jf. My Heritage blog

Ved at teste direkte hos MH går  man desuden glip af mulighederne for senere at få kendskab til både sit mtDNA og eventuelle Y-DNA.

Men du har ret i, at  brugerfladen hos MH er meget lettere at gå til. Og da der desuden er flere danskere, der har testet hos MH, anbefaler jeg altid at teste hos FTDNA og så uploade resultatet til MH.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Stegemüller

Det er så godt. Tak for din store hjælp!
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ingrid Brandt

Jeg ved ikke, om det stadig er aktuelt, men jeg vil gerne købe en test.
Venlig hilsen
Ingrid Brandt
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Jørgen Kanters

Citat fra: Ole Selmer Dato 24 Nov 2021 - 23:36Tester man hos MH skal man nemlig betale et årligt abonnement i al fremtid

Det er vist ikke helt rigtigt. Jeg betaler ikke noget for min MH DNA test, og jeg kan se mine matches stamtræer. Tilgengæld kan jeg ikke så meget andet.

MH giver langt flere matches end FTDNA, og brugerfladen er meget nemmere.

Bettina Balslev Sørensen

Fra efteråret 2023 overgår servicen med at levere FTDNA-kits til testere i Danmark fra mig til Danske Slægtsforskere. Det hilsner seg meget velkomment, da det har været et stort arbejde at koordinere de over 200 kits, der har "skiftet hænder", mens jeg har haft opgaven. Mvh. Bettina
Mvh. Bettina