Journal fra Oringe (sindssygehospital)

Startet af Lisbeth Toft Lauritzen, 22 Okt 2021 - 17:52

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Toft Lauritzen


Min tipoldemor var patient på Oringe i en lang periode. Jeg kender ikke de eksakte årstal, men kan se af folketællingerne, at hun må være blevet indlagt melem 1870, hvor hun er hjemme, og 1880, hvor hun er patient. Hun dør i 1908, og hun har nok været på Oringe i hele den periode.

Jeg vil gerne se hendes journal, men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an. Jeg bor i Nordjylland, og har ikke mulighed for at komme på rigsarkivet, og jeg mener ikke, at journalerne findes digitalt. Jeg er bekendt med, at man kan købe en arkivundersøgelse, men det er vist både langsommeligt og dyrt, så det er sidste mulighed. Jeg vil være taknemmelig for hjælp til at komme videre.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com


Lisbeth Toft Lauritzen

Tak.

Jeg kan se, at der er indlæggelsesprotokoller for perioden 1858 - 1915, som dækker den periode, jeg er interesseret i. Patientjournalerne starter først ved 1891; ved du, om man så kan finde en journal på en patient, der er blevet indlagt tidligere (ca. 1880, eller lidt tidligere), men var indlagt frem til 1906?
Og det hele skal altså ses på Rigsarkivet?
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Inge Olesen

Venlig hilsen
Inge Olesen

Lisbeth Toft Lauritzen

Tak for linket, det havde jeg ikke set. Det patientnummer, jeg skal bruge, fremgår af Folketælling 1880. Folketælling 1901 oplyser også et patientnr, der dog ikke er det samme som det i 1880, så enten er der to jævnaldrende personer, eller også er man gået over til et andet nummersystem.

Men her strander jeg så desværre, næste skridt er personligt fremmøde på læsesalen, og det har jeg ikke mulighed for.
Har du en fornemmelse af, om det er en stor opgave - måske kan man, mod dækning af diverse udgifter, få en slægtsforsker til at hjælpe - en frivillig på arkivet?
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej Lisbet,

Jeg har en bestilling liggende, som jeg skal have set på, så jeg kan godt bestille protokollerne.

Hilsen
John

Lisbeth Toft Lauritzen

Det vil jeg gerne sige ja tak til. Jeg skal lige forstå det rigtigt: Vil du have ulejlighed med at affotografere journalen? Jeg ved ikke om det er for stor en opgave, har ingen erfaring med hvor omfangsrig sådan en journal er.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

John Damm Sørensen

Ja, jeg vil kopiere, hvad der findes. Hvis der er plads ved skannerne, vil jeg lave en PDF-fil af det hele.

Hilsen
John

Lisbeth Toft Lauritzen

Tusind tak, det er jeg meget glad for.
Jeg sender dig en personlig besked med de oplysninger, jeg har.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Lisbeth Toft Lauritzen

Hej John

Mon du kan huske noget som helst fra denne sag, hvor du var så venlig at hjælpe mig (og tak for det).
Nu har jeg fået mulighed for at aflægge besøg på Rigsarkivet, og jeg vil gerne se den fysiske journal.
Jeg har jo to patientnumre: 2910 og 3202, men når jeg skal bestille patientjournaler starter de ældste journaler, jeg kan finde, med numre fra 4000 og opefter.
Jeg søger på arkivskaber 'Østifternes Sindssygeanstalt ved Vordingborg', og arkivserie Patientjournaler, men finder som sagt ikke patientjournaler med de numre, jeg skal bruge.

Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej Lisbeth,

Jeg skulle da lige rode lidt i hukommelsen, men det lykkedes.

Jeg tror, at jeg fandt var, hvad der er at finde.
Patientjournalerne for den periode viste sig at blive kaldt "Lægeoplysninger, Mænd og Kvinder", som er her:
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=Psykiatrien+Vordingborg&b=l%C3%A6ge&c=&d=1&e=2022&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=3542783&henid=3542783&epid=3542783&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hilsen
John

Lisbeth Toft Lauritzen

Det var godt husket.
Jeg er ikke i tvivl om at du fandt hvad der var at finde, men når jeg nu får chancen for at besøge Rigsarkivet kunne jeg godt tænke mig at se de fysiske journaler. Desuden er det en smule svært at læse kopierne, måske det er nemmere på papir.
Endnu engang mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com