Familien Skredder/Skradder i Bregninge, Holbæk

Startet af Kristoffer Halling, 25 Jul 2011 - 22:17

Forrige emne - Næste emne

Kristoffer Halling

Hej

I slutningen af 1600-tallet og op igennem 1700-tallet var der i Bregninge sogn i Holbæk amt en familien som jeg søger lidt info til. Flere medlemmer er nævnt med tilnavnet Skredder/Skreder/Skradder osv.

Desværre er mine kirkebogs-evner ikke særlig store når vi når så langt tilbage, så skønt Bregninge KB går tilbage til 1645 har jeg ikke haft det store held ved "bladre" rundt i den på AO ...

Derfor har jeg kikket mig godt rundt på Google og dvs. sider på nettet.


Det jeg har, starter med en Enevold Skreder, som er far til i hvert fald tre børn: Christian c.1677, Lisbeth c.1680 og Johan c.1683 (JF. FS). Lisbeth gifter sig med Niels Poulsen. Johan's finder jeg ikke.

Christian får så vidt jeg kan finde seks børn med Dorthe NN: Enevold c.1703, Johan c.1705, Jørgen c.1712, Jørgen c.1716, Søren c.1718 og Margrete c.1721.
Enevold bliver døbt i Bregninge kirke, søn af Enevold af Eskebjerg og bl.a. fasteren Lisbeth står som fadder (dåb fundet tydet på nettet).

Johan får med ukendt kvinde to børn: Christian c.1731 og Søren c.1736.

Christian gifter sig med Margrete Pedersdatter og de får sønnen Johan i 1761. Christian er muremester i 1787.

Søren gifter sig første gang med Birgitte Assersdatter i 1765 og derefter med Maren Philipsdatter i 1790. Han får børnene Johan og Ane Margrete.


Al information omkring denne slægt er meget velkommen.

mvh

Kristoffer

Kaare Grodal

Hej Kristoffer

Enewold Skræders patronym er Jørgensen, han bliver gift 2 trin 1675 med Margrethe Poffvelsdatter ops 69. Første barn, Karen bliver døbt Misericord 1676, hvor Maren Jørgen Skrædder bar barnet, mon ikke der er Enevolds forældre. De bor i Eskebjerg, ops 72

Margrethe dør nok 1687, for ifølge FS bliver Envold Jorgensen gift med Inger Lauridsd 12 feb 1688.

Der tilbage er kirkebogen faktisk forholdsvis let at læse, da præsten stort set skriver med formskrift, blandet med gotiske bogstaver.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kristoffer Halling

Hej Kaare

Tusinde tak for det. Har godt i FS stød på vielsen, men var ikke sikker på at Enevold Skrædder og Enevodl Jørgensen var samme person.

Mht. KB så vil jeg prøve at give mig i kast med dem igen. Har kikket kort på dem, og gav desværre hurtigt op.

mvh

Kristoffer

Kaare Grodal

Hej Kristoffer

Med målrettet søgning finder du nok også Margrethes sidste barn Maren, opkaldt efter farmor, hvis min teori om Enevolds forældre holder stik. Jørgen skrædders hustru dør mellem Johans og Marens dåb uden navn og alder i kirkebogen.

Enevold får mindst 2 x Laurids med Inger. Jørgen Skrædere patronym er måske Pedersen, for der dør en 82 årig Jørgen Pedersen i Eskebjerg 1691, men om det er skrædderen har jeg ikke undersøgt.

God jagt i kirkebogen.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kristoffer Halling

Tak. Skønt med lidt mere info at gå efter.

mvh

Kristoffer

Kaare Grodal

Hej Kristoffer

Det var ikke Jørgen Skrædder der blev begravet med patronymet Pedersen, for Jørgen Skrædder var fadder til Enevolds sidste barn Jørgen.

Enevold dør knap 2 år senere, på de sider, hvor præsten har byttet om på viede og døde. For en gangs skyld har præsten regnet rigtig, for Jørgen Skrædder i Eskebjerg døbte sønnen Envold 45 år før. Jørgens vielse er ikke i kirkebogen, men Envold havde en ældre bror Søren.

Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm