skøde 1855 Lemb, Hellev ad sogn

Startet af PoulE, 23 Okt 2021 - 15:02

Forrige emne - Næste emne

PoulE

Hej

Jeg har forsøgt mig med at vedhæfte en fil. Det ser ikke ud til at virke men jeg prøver lige igen.

Jeg har brug for lidt hjælp til tydning af nogle ord i et skøde som jeg enten ikke kan tyde eller ikke aner hvad betyder.

Jeg forsøger at få styr på det gotiske men det er ikke helt enkelt men via kursus og selvstudier så er der dog lidt fremdrift

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=212870#212870,40338285

det er opslag 147 til højre samt opslag 148 øverst

mvh

Poul Erik




PoulE

Den vedhæftede fil er mit bud på en oversættelse men det fremgår vist ikke af teksten

Mvh
Poul Erik

PoulE

Her er mit bud på teksten som dog er bedre i den vedhæftede fil

m,vh
Poul Erik

1855 Den 18 Januar

Hælsnu.... af Lemb i Hellevad Sogn, giør vitterligt at jeg her hermed Sælger, Skjøder og aldeles afhænder
fra mig og mine arvinger til min Søn Peder Christian Nielsen af bemeldte Lemb og samt Arvinger der mig
ifølge Skiødet af 7 September 1835 tinglyst 10 December a.stafter tilhørende Parcel N 2 af Lemb Bundgaard i Hel
levad Sogn, af gammel hartkorn 7 skp 2 fk 1 ½ alb der nu har nye Hartkort 4 skp 3 fk ¾  alb gammelskat
6 rd 4 pc med samlede påstående bygninger og tilliggende ejendommen, Avl og afgrøder med besætning, Ind
Og Udbo,  således som sammen nu enfinder; samt den mig ifølge Skiøde af 2 September 1839, der er tinglyst 14 Septbr
1840 tilhørende Parcel N 7 af Lemb Søndergaards tilhørende Jorder af gammel Ager og Eng Hartkorn 3 sk  ¾ alb
der er anført til nye Matr. Hartkorn 2 ¾ alb gammelskat 67 pc med sammen Påstående bygning og tilliggende
Eiendom  således som sammen nu befinder og da Kjøberen som overtaget Bygninger og Ejendommen m.m. svarer...
som deraf alle nævnlige  Afgivter Byrder og Forpligtelser som enten ere alle sa... forfaldne og Påløbne
vorden Sælgeren uden noget ansvar hvorfor bemærkes at 1/6 deel af Bankforpligtelsen er indfriet – af Bemeldte
Parceller: der ere sammenlagte og staar som samlet hartkorn 5 skp ½ album gammelskat 7 Rd 20 skill paa føl
gende Vilkaar Og da Kjøberen min søn bemeldte Peder Christensen som fyldestgjort og betalt mig for den ......
..derede Kjøbesum 200 Rdl Skriver to Hundrede Rigsbankdaler og efternævnte Aftagt til mig og kone
Johana Pedersdatter saaledes af ommeldte Parcel N 7 med Bygninger og tilliggende ejendomme af
Lemb Søndergaard forbeholder jeg mig som aftægt til mig og Kone til fri Raadighed og afbenyttelse vor
Livstid som beboelsesleilighed, imod at bemeldte Søn og efterkommende Eiere af Parcell: holder Byg
ningen i god og forsvarlig Stand vedlige samt dyrker og br ...ender. for omtalte påmålt Jordlod aarlig
og forsvarlig efter min Anmodning og naar forlanget og naar jeg bliver saa svagelig at jeg ikke selv
Kand høste eller hiemkjøre afgrøder til mit hus eller Bopæl skal Eieren besørge samme høstet og hiemkjørt 
samt Indlagt i Huuset - hvor........ Bemærker at bemeldte min Søn Peder Christian Nielsen og Efterkommere
de... Eier for Ret til at græsse 2 Bæster og 2de de... den fulne Dag aarlig; i Bemeldte Parcell  nu......
de uopdyrkede Kjær og Grønning i vesten ende af samme og naar jeg ikke selv kan grave eller
hjemkøre det fornødne ildebrændsel skal Eieren aarlig besørge gravet, R..... og hjemkørt 8de S....... eller
Læs ...tørv af forsvarlig grovhed og størrelse beregnet til 25 punse pr Lot og .....dere 8 Lot i Bemeldte
Lod og 4 Lot og i Nørhedeloden af de saakaldte sjade eller Overtørv hvert læs beregnet til 10 Punse
læsset ligesaa at R..... grave og hjemkøre og sætte i stak med huset ...den leveret  som aftægt aar
lig saalænge vi Begge Leve 1, s... En tønde Rug 1 aar En tønde Byg hvoraf det halve leve
res hvert  A...... St Mikkels Dag 29de September og det andet halve hvert 1ste April des
uden betale en 3 Rbd siger Tre Rigsbankdaler Sedler aarlig, der betales i trende quartaler
nemlig hvert år 1ste November og 1ste Februar ssamt 1ste Mai hvergang med 1/3 del og endelig
leveres mig aarlig et læs hoe i Rette forbjergningstid beregnet til 32 La eller Naturalpræstationer
ioner leveret til rette Forfaldstiden og af forsvarlig godhed og envidere leveres aarlig 2
siger to læs lyng tørt og godt i hvert aars September Maaned, alt på Aftægtstagerens Bopæl
Doer sælgerens kone forud ham, da bortfalder Aftægten af Rug og Byg samt 1 Rbd 3 Sk og dersom konen overlever ham, da skal Aftægtsyderen være forpligtet til at forsyne sin
Moder foromtalte Johanne Pedersdatter med fornødent Ophold føde og Klæder samt over
Natning og Sl....... i forening med sig og familien og skulde hun ikke dermed finder jeg tilforns
Da skal hun  aarlig ganske øvrige levetid leveres hende 1 an. En Tønde Rug og 1 s...  .....  ....
C....... Byg forsvarlig Rengjort korn til he..... hvert aar 1 November og det andet  .......
fr..... 1 April og saa fremdeles halvaarlig, samt aarlig leveres hende 8 siger otte
Læs sand eller overtørv og 6 siger sex Læs s.....tørv af samme godhed til samme tid
Og paa samme maade som foranmeldt og desuden leveres hende aarlig ugentlig 2 Potter
Nymalket Mælk om vinteren og 3 potter nymalket mælk ugentlig om sommeren beregnet
Fra 1 Mai til 1 November og det øvrige til Vintermaanederne, og i saa tilfælde skal Eieren
tilbygge 2de fag til østre Ende af sit waadningshus og sætte samme i forsvarlig
Beboelig Stand og aarlig holde samme vedlige til frie beboelse og afbenyttelse som ganske
hendes øvrige levetid samt aarlig føde og g..... et Faar for hende. Da Naturalpr
stationen som aftægtstageren har modtaget af boet nemlig en s,,,, 2de favne 2de klæ
dekister en gange klæder, 2de Jerngryder en kakkelovn, at S....... Bord et for
s..dt og 2de Stole Samt øvrige Løsøre, til frie afbenyttelse deres livstid tilhører af
Aftægtstageren efter den sidstes død. Og Endelig Skal Bemeldte min søn t.........meldte
Peder Christian Nielsen eller arvinger eller Efterkommende Eiere af Parcellerne
lade mig og kone Christsommelig og anstændig begravelse, imod da at erholde forud ni
I  .... .... Efterladen og, dog med undtagelse af min kones gangklæder og
Linned der skal tilføres vores Datter Karen Nielsdatter. Foromtalte aftægts.....
Portioner anslået for et aar til 16 Rdl 4 Mk der 5 Dobelt Beløb udgiør 83 Rdl 2 Mk
Hertil Begravelses omkostningerne                                                                 16 Rdl
Samt forannævnte købesum                                                                              200 Rdl
                                                                                                      Der i alt udgiør 299 Rdl 2 Mk




Bjarke Thyrrestrup

Skødet starter opslag 147 venstre side nederst.

Mit bud:

605 No 17 Cviii R Tredje Klasse for Sum af over 2500 til ikke over 3000 Rbd 1 Rigsbankdaler 84 Skilling Bentzen. 1847. Malling.
14023, 14024 (28?) no 1 Cviii R Anden Klasse for Sum til ikke over 35 Rbd. 6 Rigsbankskilling, Bentzen. 1847 Malling.
I Mangel af Stemplet Papir af 1 Kl. No 4 udleveres dette og medfølgende tvende Stykker af 2nd Klasse No 1 for samme
læste? at gjælde i det manglende Sted ? 
                                                                                                          Skjøde. Jeg underskrevne Niels Christensen

næste side

Holsxou (Holskou?) af Lemb i Hellevad Sogn, gjør vitterligt: at jeg her herved sælger Skjøder og aldeles
afhænder fra mig og mine arvinger til min Søn Peder Christian Nielsen af bemeldte Lemb og hans Arvinger den mig
ifølge Skiøde af 7 September 1835 tinglæst 10 Decembr næstefter tilhørende Parcel No 2 af Lemb Bundgaard i Hel-
levad Sogn, af gammel Hartkorn 7 Skp 2 Fdk 1 ½ alb der nu har nye Hartkorn 4 Skp 3 Fdk ¾  alb gammelskat
6 rd 49 ß med sammes Paastaaende Bygninger og tilliggende Eiendomme, Avl og Afgrøde, med Besætning, Ind-
og Udbo, således som samme nu befindes; Samt den mig ifølge Skiøde af 2 September 1839, der er tinglæst 14 Septbr
1840 tilhørende Parcel No 7 af Lemb Søndergaards udstøkkede Jorder af gammel Ager og Engs Hartkorn 3 Fdk ¾ alb
der er ansadt til nye Matr. Hartkorn 2 ¾ alb Gammelskat 67 ß med samme Paastaaende Bygning og tilliggende
Eiendom saaledes som samme nu befindes og da Kjøberen har overtaget Bygninger og Ejendomme m.m. Svarer
han deraf alle navnlige Afgivter Byrder og Forpligtelser som enten ere eller herefter forfaldnr og Paaløbne
vorder Sælgeren uden noget Ansvar, hvorfor bemærkes at 1/6 Deel af Bankhæftelsen er indfriet – af Bemeldte
Parcell: der ere sammenlagte og staar som samlet Hartkorn 5 Skp ½ album Gammelskat 7 Rd 20 Skill paa føl
gende Vilkaar Og da Kjøberen min søn bemeldte Peder Christian har fyldestgjort og betalt mig for den ac-
corderede Kjøbesum 200 Rbd Skriver to Hundrede Rigsbankdaler og efternævnte Aftagt til mig og Kone
Johana Pedersdatter saaledes a) ovenmeldte Parcel No 7 med Bygninger og tilliggende Eiendomme af
Lemb Søndergaard forbeholder jeg mig som aftægt til mig og Kone til fri Raadighed og afbenøttelse vor
Livstid som Beboelsesleilighed, imod at bemeldte min Søn og Efterkommende Eiere af Parcell. holder Byg-
ningen i god og forsvarlig Stand vedlige samt dyrker og bearbeider foranmeldte Parcels Jordlod aarlig
og forsvarlig efter min Anviisning og naar forlanges, og naar jeg bliver saa svagelig at jeg ikke selv
Kand høste eller hiemkjøre afgrøden til mit Huus eller Bopæl skal Eieren besørge samme høstet og Hiemkjørt
samt Indlagt i Huuset – hvorhos bemærkes at bemeldte min Søn Peder Christian Nielsen og Efterkommen-
de Eier har Ret til at græse 2 Bæster og 2de Kjør den halve Dag aarlig; i bemeldte Parcels  nuværen-
de uopdyrkede Kjer og Grønning i Vestre Ende af samme og naar jeg ikke selv Kan grave eller
hjemføre det fornødne Ildebrændsel skal Eieren aarlig besørge gravet, Røgtet og hjemkørt 8te siger otte
Læs Knoptørv af forsvarlig Godhed og Størrelse beregnet til 25 Snese pr. Læs og envidere 8 Læs i bemeldte
Læs og 4 Læs og i Nørhedeladen? af de saakaldte Hede eller Overtørv hvert læs beregnet til 10 Snese
Læsset ligesaa at Røgte grave og hjemkøre og sætte i stak ved Huset envidere leveres  som Aftægt aar-
lig saalænge vi Begge Leve 1 siger En tønde Rug 1 er En tønde Byg hvoraf det halve leve
res hvert Aars St Mikkelsdag 29de September og det andet halve hvert Aars 1ste April; des-
uden betales os 3 Rbd siger Tre Rigsbankdaler Sedler aarlig, der betales i trende qvartaler
nemlig hvert Aars 1ste November og 1ste Februar samt 1ste Mai hvergang med 1/3 Deel og Endelig
leveres mig aarlig et læs Høe i Rette forbjergningstid beregnet til 32 Lispund eller Naturalpræsta
tioner leveret til rette Forfaldstider og af forsvarlig godhed og envidere leveres aarlig 2
siger to læs Lyng tørt og godt i hvert aars September Maaned, alt paa Aftægtstagerens Bopæl
Døer Sælgerens Kone føren han, da Bortfalder Aftægten af Rug og Byg samt 1 Rbd 3 Sk og
dersom Konen overlever ham, da skal Aftægtsyderen være forpligtet til at forsyne sin
Moder forommeldte Johanne Pedersdatter med fornødent Ophold Føde og Klæder samt Op-
vartning og Pleie i Forening med sig og Familie og Skulde hun ikke dermed finde jeg tilfreds
da skal han aarlig hendes Øvrige Levetid levere hende 1 er En Tønde Rug og 1 siger En
Tønde Byg forsvarlig Reengjort Korn det halve hvert Aars 1 Novembr og det andet halve
hvertaars 1 April og saa fremdeles halvaarlig, samt aarlig leveres hende 8 siger otte
Læs Sand eller Overtørv og 6 siger sex Læs Skudtørv af samme godhed til samme Tid
og paa samme Maade som foranmeldt og desuden leveres hende aarlig ugentlig 2 Potter
nymalket Mælk om Vinteren og 3 Potter nymalket Mælk ugentlig om Sommeren Beregnet
fra 1 Mai til 1 November og det Øvrige til Vintermaanederne, og i saa Tilfælde skal Eieren
tilbyge 2de Fag til Øster Ende af sit Vaadningshus og sætte samme i Forsvarlig
næste side

Beboelig Stand og aarlig holde samme vedlige til frie Beboelse og afbenøttelse for hende
hendes Øvrige levetid samt aarlig føde og græse et Faar for hende. Da Naturalpræ-
stationer som Aftægtstagerne har udtaget af Boet nemlig en Kov [Ko] 2de Faar 2de Klæ-
dekister en sengs Klæder, 2de Jerngryder en Kakkelovn, at Fyrre Bord et for-
sædt? og 2de Stole Samt Øvrige Løsøre, til frie afbenøttelse deres Livstid tilhører af
Aftægtsty[d]eren efter den sidstes Død. Og Endelig Skal bemeldte min søn tidlmeldte
Peder Christian Nielsen eller arvinger eller Efterkommende Eiere af Parcellerne
lade mig og kone Christsommelig og anstændig begrave, imod da at Erholde hvad vi
i navnlig Maade efterlader os, dog med undtagelse af min Kones gangklæder og
Linned der Skal tilhøre vores Datter Karen Nielsdatter. Foranmeldte aftægtspræsta-
tioner anslåes for et aar til 16 Rdl 4 Mk der 5 Dobelt Beløb udgiør 83 Rdl 2 Mk
hertil Begravelses Omkostningerne                                             16 Rdl
Samt forannævnte Kiøbesum                                                   200 Rdl
                                                                      Der i alt udgiør 299 Rdl 2 Mk

Mvh
Bjarke

PoulE

Hej Bjarke

Det var godt nok fornemt, tusind tak for "oversættelsen"

Jeg kan godt se den rigtige tekst f.ek. Reengjort Lyngtørv, græse og alle de øvrige manglende ord når du skriver dem men nogle af ordene anede jeg ikke hvad betød og det gør jo det hele endnu vanskeligere. Men sjovt er det at arbejde med selv om det tager laaaaang tid.

Nu har jeg jo en korrekt tydet udgave af skødet og det har været en god øvelse for mig at arbejde med det sammen med god hjælp fra dig.

mvh
Poul Erik