Eiendom Vestergade 25 i Hobro

Startet af Gunnar Rasmussen, 09 Okt 2021 - 17:37

Forrige emne - Næste emne

Gunnar Rasmussen


  Hei.
 
  Trenger hjelp til å finne når min oldefar Rasmus Rasmussen kjøpte og solgte huset i Vestergade 25 i Hobro.
  Familien bor i Vestergade 25 ved folketellingen i 1890, men i 1901 bor de i Skolegade 8 som han kjøpte i
  1900.
 
  Har funnet ut (bl.a. med hjelp fra dette furumet) at han kjøper Skolegade 4 i 1881, som han så selger i 1892
  for så å kjøpe Skolgade 6 som han selger i 1894. Med bakgrunn i dette er det interessant å vite i hvilken
  periode han eide Vestergade 25 da han i en periode må ha eid flere eiendommer.

  Med vennlig hilsen
  Gunnar Rasmussen

Britta Hansen

#1
Vestergade 25, Hobro har matr.nr. 37 Hobro Bygrunde.
Ejendommens blad i Realregistret.
Umiddelbart ser det ikke ud som om, din oldefar har ejet ejendommen

Link til FT1890.
Jeg læser ikke Vestergade 25.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Gunnar Rasmussen

   Hei.

   Takk for raskt svar Britta :-)

   Hvorfor står han oppført som eier på Optællingslisten ?
   Det var ut fra det jeg trodde han faktisk var eier.


   Med vennlig hilsen
   Gunnar Rasmussen

Britta Hansen

Han står opført som ejer. Vi skal bare have fundet det korrekte matrikelnummer/den korrekte adresse.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Sørensen

Står der ikke Vestergade 230 ? Passer sådan set med følgende skemaer.
Venligst Jørgen - 2300

Gunnar Rasmussen

  Hei.
  Tusen takk for svar.
  Det stemmer nok som du skriver Jørgen, det må være 230 det står.
 
  Jeg trodde det sto Vestergade 23 og en bokstav, men 23 hadde kun et nummer.
  Vestergade 25 består av både nr 25 og 25a så jeg tenkte det var 25a, men ser jo nå at det må være 230.
  Hvordan kan det ha seg at det på opptellingslistene er oppført så mange gatenummere ? Vestergade stutter
  jo på nr 34. Dette forvirrer meg i forhold til hvor han faktisk bodde.
  Har gått gjennom hele Vestergade i Hobro Byfoged Realregister, men finner ikke Rasmus der.
 
  Ved folketellingen i 1890 står han som sagt oppført som eier og beboer i Vestergade. Samtidig eier han
  Skolegade 4. Har forsøkt å finne ut hvem som bor i Skolegade 4 i 1890, men denne gaten mangler i
  folketellingen for 1890. Sønnen Ferdinand blir født i 1888, men det står ikke i kirkeboken hvor de bor
  (slik som i Norge). Er det andre steder/arkiver jeg kan søke for å finne Rasmus rundt 1890 ?

  Jørgen du skriver videre "Passer sådan set med følgende skemaer." Er det Opptellingslisten fra 1890 du
  da tenker på eller skulle det vært en link eller vedlegg siden du skriver skemaer ?

  Med vennlig hilsen
  Gunnar Rasmussen
   

   

Britta Hansen

#6
Vestergade 230 ..... passer hverken med matr.nr. eller gadenummer. Måske er det et forsikringsnummer. Når vi læser næste folketælling FT1901 for gaden, er der i stedet for matr.nr. og gadenr. anført forsikringsnummer. Det er vel nok opfindsomt   ::)
Her er et tilfældigt FT1901 skema
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Gunnar Rasmussen

  Hei.

   Det stemmer nok som du skriver, merkelig at de ikke har benyttet gatenr.

   Uansett, takk for hjelpen til dere begge.

 
  Med vennlig hilsen
  Gunnar Rasmussen