Lergravsfaldene / Mariagervej

Startet af Birthe Andersen, 20 Sep 2021 - 22:29

Forrige emne - Næste emne

Birthe Andersen

Jeg har en adresse fra 1882 hvor der står at familien boede i Lergravsfaldene 294. Vejnavnet findes ikke længere, men efter hvad jeg har kunne læse mig frem til her i forumet har det fået navnet Mariagervej.
Jeg har været inde på googlemaps og der ligger en bygning på Mariagervej 294 som er opført i 1873 - så tænker det måske er det hus familien har boet i?
Jeg har også ledt efter hvornår vejen har skiftet navn, men det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvorfor, eller hvorfor vejen nu skal hedde Mariagervej? Er der mon nogen der kan hjælpe mig videre her?

Britta Hansen

#1
Hvilken familie?

Det kunne være matr.nr. 294 Lergravsfaldene - se Realregistret

Her et nyere blad fra Realregistret. Matr.nr. er udgået

Se oversigten i den senere Tingbog - en del matrikler i nummerfølgen 290-295 er udgået
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birthe Andersen

Johannes Høpfner fra i hvert fald 1882 til 1887 skulle han og familien have boet på den adresse. I 1882 står der de bor i nummer 294, i 1883 har jeg ikke fundet et husnummer, men i 1885 bor de stadig i Lergravsfaldene men nu nr. 295, hvor de flytter fra mellem 1887-1889

Britta Hansen

#3
Prøv at kigge på et ældre matrikelkort. Jeg vil tro, de lå cirka her jf. kortudsnittet
Klik på 'Værktøjer' og vælg 'Historiske Matrikelkort'
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birthe Andersen

Hej Britta

tak jeg har fundet den på kortet - men hvordan kan jeg så se hvor det er i dag? Skal jeg sammenligne de to kort ? Syntes ikke nogen af "vejnavnene" passer sammen.
Når jeg sammenligner de to kort, ser det ud som om de ikke boede på Mariagervej, men snarer helt op til Sven Dalsgaards plads men med adresse på markedsgade 16. Det hus er dog først bygget i 1900 hvis jeg har fundet det rigtige. Hvordan finder jeg ud af mere?

Britta Hansen

#5
Matr.nr. 294 eksisterer ikke længere - prøv at vedhæfte et udsnit, hvor man tydeligt kan se matr.nr. 294 og 295 + de omkringliggende parceller. Jeg synes, at de gamle matrikelkort at svære at zoome ind på.

Er det omkring ejendommen, der i dag hedder matr.nr. 627 Randers Bygrunde? Ejerlav er Randers Markjorder jf. link Tingbogen ovenfor.

Hvor står der Mariagervej på de forekomster, du har fundet på familien? Ved en senere FT?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birthe Andersen

Den siger filen er for stor.. men hvis du kigge på kortet ligger det lige over møddinge plads - længere nede kommer Randers Kjøbsstadsgrund. Når du har fundet møddinge plads ligger går du op og så ligger 294-295 lige under den større tal 334

her er familie ved den førstefødte 118 Ane Kirstine Høpfner, der læser jeg der som at der står at de bor på lergravsfalde 294
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125720#167730,28159742

Britta Hansen

Hvilket kort kigger du på? Prøv at sende et udsnit til mig evt. i et worddokument.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birthe Andersen

jeg fulgte dit link, fandt værktøjer og trykker på historisk matrikelkort som du skrev. Derefter trykkede jeg på linket hvor der står fra 1873-1887, da det var i den periode (1882-1885) de boede der.

Britta Hansen

#9
Vedhæftet det gamle matrikelkort

Matr.nr. 268 ligger på hjørnet af Mariagervej / Fabersvej, som vejene hedder i dag.
Gå ad Fabersvej østpå til matr.nr. 311 - den hedder 311a og 311b i dag.
Se næste matrikelkort
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#10
Vedhæftet det nye matrikelkort, som det ser ud i dag.

Gl. 334 lå hvor Rebstien bugter sig.

296, 297, 298 er ens på begge kort. Gl.. 299 er delt op i ny 299 og ny 245t.

Gl. 294 og 295 lå lidt nordligere end ny 290a oppe på ny 245s der hvor Splejservej 11 ligger i dag.

Mødding Plads lå på ny matr.nr. 970a Randers Bygrunde og vest herfor på sydsiden af Fabersvej.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birthe Andersen

Jeg siger mange tak Britta. Så ved jeg nogenlunde hvor deres første fælles adresse var.

Kan du også hjælpe mig med at finde de næste: Nordregrave nr. 9 og Ladegårdsgade (nu Torsgade) nr. 19

de bor i nordregrave 9 i hvert fald i 1889 og 1890, men i 1894 er de flyttet til Ladegårdsgade 19.

Jeg har forsøgt via matrikelkortet og googlemaps, men det ser ikke rigtigt ud det jeg finder. Matrikelkortene er det slet ikke lykkedes mig at finde gadenavnene

Britta Hansen

#12
Zoom ind på dette kort
Randers Bygrunde 1873-1910 plan 4
Lige under det store lyserøde bygningskompleks ser du Nørregrave og til højre herfor Ladegårdsgade.

Slagter Høpfner ejer matr.nr. 767 Randers Bygrunde - her er ejendommens blad i Realregistret
I 1935 er 768, 769 og 770a lagt ind under 767
Der ser du også i Tingbogens Oversigtsblad

767 ser du her på det nugældende matrikelkort.

Se vilkår på handlen læst 30. oktober 1893, hvor slagteren køber - højre side
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Du ser også slagter Johs H. Høpfner i
Randers Byfoged, Navneregister til realregistre
med henvisning til flere bøger - højre side #79

Bog V folio 72 er den ejendom vi lige har kigget på
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birthe Andersen

Tak Britta
Jeg havde faktisk fundet nørregrave, og havde overvejet det kunne være nordregrave, men var ikke sikker.

Nu har jeg en del jeg kan kigge igennem, inden jeg graver videre - tak

Birthe Andersen

Hej igen

Jeg har lige et spørgsmål angående kortet med nørregrave og ladegaardsgade. Hvorfor står der stakkelsgade eller Ladegaardsgade? Havde gaden to navne eller var den delt op. Jeg har fundet at familien bor på matrikelnummer 767 og den er nede ved Stakkelsgade. Det er det eneste matrikelnummer med 767 så går ud fra det er det rigtige, men jeg forstår bare ikke gadenavnet. Kan du hjælpe mig med det?

Britta Hansen

#16
Hej Birthe

Gaden kaldtes Stakkelsgade eller Ladegaardsgade, står der på kortet. Se vedhæftede kortudsnit.
Udsnittet er herfra: Randers Bygrunde 1873-1910 plan 4, som vi tidligere har haft fat i.

Fandt også Historisk årbog for Randers Amt på vores bibliotek. Her er bl.a. beskrivelse af gadenavne på gamle kort.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birthe Andersen

Hej Britta

Tak det fandt jeg også. Jeg forstår det bare stadig ikke. Kaldte de gaden begge navne? Eller hvordan fungerede det? Eller hed navnet hele sætningen "Stakkelsgade eller Ladegaardsgade"? Hvorfor to navne - det syntes jeg ikke at kunne google mig frem til.

Jeg har også et spørgsmål til det du har fundet i Randers byfoged - eller jeg skal se om jeg har forstået det rigtigt:

Ladegaardsgade 19 (matr.nr. 767) har igennem tiden været ejet af 7 forskellige personer - hvoraf Johannes Høpfner var den 4.?
Han overtog den efter murer Jens Nielsen Kold (Hald) den 23. oktober 1893? Jeg ved ikke hvad "do af 22 læst" betyder?
Hvad betyder side 2? "Til hvem den er pantsat" Jeg kan se det selvfølgelig har noget at gøre med huset - men hvad betyder det?
Eftersom den første ejer hed værtshusholder P.C. Jensen som overtog i 1886 betyder det at han var den første ejer af huset? Men så forstår jeg ikke det pantesatte for det starter allerede i 1841

Jeg takker mange gange for din tålmodighed, og for sine svar 

Birthe Andersen

og betyder det næste i byfoged efter Johannes Høpfner, at hans døtre arvede huset (... arvninger ... 9 i antal ...) ved skiftet den 5. april 1933, hvorefter det blev solgt den 15. marts 1934 til Randers Arbejdsforening?

Britta Hansen

#19
Citatmatr.nr. 767 har igennem tiden været ejet af 7 forskellige personer - hvoraf Johannes Høpfner var den 4.?
Ejendommens blad i Realregistret viser blot registreringer for perioden 1886 - 1935. Johannes Heinrich Høpfner købte ejendommen af murer Jens Nielsen Hald (link til vilkår for handlen fik du tidligere i tråden)

Citatdo af 22 læst
do = samme  (en gentagelse af ordet 'Skøde' i linjen ovenover.
af 22. = dato (datoen for underskrivelse af skødet)

CitatHvad betyder side 2? "Til hvem den er pantsat"
Til hvem pantsat = kreditor.
Ejeren af ejendommen har lånt penge, og kreditor har fået pant i ejendommen. (Berigtigelse af købesummen kunne være - udover erlæggelse af et kontant beløb - via lån optaget i  Kreditforening, sparekasse, bank alt. privat panthaver)

CitatEftersom den første ejer hed værtshusholder P.C. Jensen som overtog i 1886 betyder det at han var den første ejer af huset?
Nej ikke nødvendigvis. Du kan se i Skøde-og Panteprotokollen 37/388, hvem han købte ejendommen af.
Læs også hvad, der står i kolonnen 'Anmærkninger' på venstre side:
Ældre adkomster 9/43, 12/268 etc. Det er henvisninger til pantebøger + folio
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#20
Citathans døtre arvede huset (... arvninger ... 9 i antal ...)
Ejer #5 er de privatskiftende arvinger efter adkomsthaver #4: 9 i antal, se disses navne mv. i Aktens Genparter
Skifteudskrift læst 5. april 1933 (Der står ikke, at det var døtre)
Genparterne/Akten for den pågældende periode ses ikke scannet. (Det kunne være Akt C - 215, som der står øverst på højre side)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com