Et spørgsmål om Y-DNA

Startet af Mikael E, 19 Sep 2021 - 19:02

Forrige emne - Næste emne

Mikael E

God aften alle venlige danskere!

Jag ska försöka formulera detta så klart och koncist som möjligt.

2019 gjorde jag ett DNA-test hos FTDNA, både FamilyFinder och Y-37. Jag gjorde det för att få mina danska anor bekräftade. Min farfar sades vara dansk, men han nämns inte som far i kirkebogen då min far föddes i Köpenhamn. Ingen far nämns där.

Y-37 testet gjorde mig besviken, men jag ska erkänna att jag inte hade fördjupat mig i vad ett sådant test egentligen var för någonting.

Jag har en match på 37 markers, 63 matches på 25 markers och 14 matches på 12 markers. Personen på 37-markers har en "Genetic distance" på 4 steps. På 25-markers finns det några med en genetic distance på 1 step. Nästan alla har engelska namn och verkar vara bosatta i Storbritannien eller i USA.

Nu såg jag nyligen att  man kan sortera sin autosomala matchningar ( jag har nästan 7000 sådana) på Y-DNA haplogrupp. När jag gör det så får jag upp massor av personer som har gjort Y-DNA test, det är svenskar, finnar, engelsmän och även danskar. Men det är alltså autosomala matchningar! (Det är här jag börjar bli förvirrad). Betyder detta att alla dessa är släktingar på min mors sida? (Eftersom de inte finns med bland mina Y-DNA matchningar).

Jag tänker säkert fel här, men jag förstår inte riktigt hur!

Min mor har också gjort ett FamilyFinder test. Kan jag ha nytta av detta på något sätt? Min far är dessvärre död sedan 10 år och han har aldrig gjort något test.

Anders M. Petersen

Hej Mikael!

Når nu du leder efter din farfar, så er en Y-DNA test et godt valg, men desværre så er der endnu meget få danskere, der har taget en Y-DNA test, så dine odds for at finde din farfar den vej er meget små.

Du skal være klar over at Y12 og Y25 matches ofte er 2000+ år tilbage. Selv Y37 matches kan være langt tilbage - jeg har et 37/37 (0 steps) og 67/67 (0 steps) og 107/111 (4 steps) Y-DNA match med en svensker, hvor slægtsforskning + BigY med sikkerhed viser, at den fælles forfader var født før 1595!
Så et 33/37 match (4 steps) kan sagtens være tilbage fra vikingetiden, selvom det dog heller ikke kan udelukkes at være inden for de skriftlige kilders tidsperiode.

Et autosomalt DNA match, der ikke er et Y-DNA match er ikke nødvendigvis fra din mors side. En Y-DNA test siger den kun noget om din fars, fars, fars, fars, fars... DNA, så et autosomalt match, som ikke er et Y-DNA match kan godt være fra f.eks. din farmor eller din farfars mor eller din farfars farmor osv...

Men du er heldig at du har en autosomal DNA test på din mor, for med det kan du udelukke halvdelen af dine matches, da de matches som du deler med din mor næppe er via din far. De matches kan så enten være via din kendte farmor eller via din ukendte farfar. Så hvis jeg var dig, så ville jeg kigge på mine autosomale matches på FTDNA og så vælge din mor og så vælge funktionen "not in common with" (ikonet der ligner personer ovre til højre). Alle de matches, der vises nu er enten via din farfar eller din farmor - måske er der nogle gode danske matches imellem? Husk at 30-50 cM på et autosomalt match godt kan ligge tilbage i starten af 1800-tallet, men at det også sagtens kan ligge sidst i 1800-tallet. Når man er mange generationer tilbage, så varierer styrken på autosomale matches en del!

Skulle du med tiden finde en oplagt kandidat til din farfar, så kan du bruge en Y-DNA test på en nulevende efterkommer i lige mandlig linje til at bekræfte forbindelsen.

Har du i øvrigt prøvet at spørge dette forums dygtige slægtsforskere, om ikke din farfar trods alt kan findes i de skriftlige kilder - der er jo mange muligheder.

Jeg håber at du kan bruge dette til noget  :)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikael E

Tack Anders!

Jag ska läsa ditt svar igen i morgon när jag inte är så trött! Just nu snurrar det i mitt huvud!

Nu inser jag att jag antagligen har tänkt fel! När jag är inne bland mina autosomala matchningar och väljer "sort by Y-DNA haplogroup" så trodde jag att jag fick upp de personer bland mina autosomala matchningar som även gjort Y-DNA test. Men jag får ju upp tusentals personer!

Kan det vara så att jag helt enkelt ser alla personer som har samma haplogrupp som jag har (R-M269)? Inte bara personer som jag matchar.

Anders M. Petersen

Hej Mikael!

De bliver bare sorteret (ikke filtreret) efter Y-DNA haplogruppe alfabetisk.
Det kan du ikke bruge til særligt meget.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikael E

#4
Citat fra: Anders M. Petersen Dato 19 Sep 2021 - 21:38
Hej Mikael!

De bliver bare sorteret (ikke filtreret) efter Y-DNA haplogruppe alfabetisk.
Det kan du ikke bruge til særligt meget.

Hilsen Anders

Jo, men bland mina 7000 autosomala matchningar kan det väl inte vara 2000 personer som har testat Y-DNA? Eller kan det stämma? Det låter sindssygt mange! Jag förstår inte detta.

Jag ska väl bara se mina matchningar?

Anders M. Petersen

Hvis du bladrer ned i bunden vil du se, at mange har 'Y-DNA = N/A' - altså matches, der ikke har taget Y-DNA test. Så der er bare en sortering med et maksimum på 2000 poster.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikael E

När det gäller min farfar så är jag idag 99% säker på att jag vet vem det var!  :)

Min far hade bara fått uppgift om hans namn, yrke och att han var dansk. Namnet var inte så vanligt i Danmark (Zeuthen) så det var inte så svårt att hitta en tänkbar person. Så småningom fick jag uppgift om att en nu levande dansk släkting till honom hade gjort ett DNA-test, men inte hos FTDNA utan hos Ancestry. Jag gjorde då ett Ancestry-test och han fanns med bland mina matchningar. Vår gemensamma "anfader" är min farfars farfar. Vi har också en gemensam matchning med en person som tillhör samma släkt.


Mikael E

Citat fra: Anders M. Petersen Dato 19 Sep 2021 - 22:01
Hvis du bladrer ned i bunden vil du se, at mange har 'Y-DNA = N/A' - altså matches, der ikke har taget Y-DNA test. Så der er bare en sortering med et maksimum på 2000 poster.

Nej, det är ca 2000 matchningar som har texten "Y-DNA 37, Y-DNA 67, Y-DNA 111, Big-Y 500 eller Big-Y 700" ! Helt otroligt! Det måste vara något fel.

Ole Selmer

Citat fra: Mikael E Dato 19 Sep 2021 - 22:18
Nej, det är ca 2000 matchningar som har texten "Y-DNA 37, Y-DNA 67, Y-DNA 111, Big-Y 500 eller Big-Y 700" ! Helt otroligt! Det måste vara något fel.

Hej Michael
Jeg tror nu ikke, at der er nogen fejl. Selv har jeg kun 1255 autosomale matches og heraf har 231 taget en Y-DNA test, men I svenskere har jo været meget bedre til at bruge FTDNA fremfor My Heritage, og dermed også haft muligheden for at få taget Y-DNA test. Så helt utroligt med 2000 ud af 7000, tror jeg nu ikke det er.

Som Anders skriver, er det kun en sortering d.v.s., at du får sorteret alle dine autosomale martch efter hvem, der har taget en Y- DNA test - altså både på din fars og din mors side. Hvis du ser på 2. kolonne vil du se, at de er sorteret efter haplogroup. Hos mig starter det med E-BY6207 og ender med  haplogroup T-M70. Resten af mine autosomale matches har altså enten ikke taget en Y-DNA eller er kvinder, som i sagens natur ikke kan tage en Y-DNA. Du kan ikke bruge denne sortering af autosomale match til noget som helst!

Jeg var helt enig med Anders i, at muligheden for at finde farfar med Y-DNA var lille, men med dine seneste oplysninger ser det ud til, at du har rigtig gode kort på hånden. Et autosomalt match med en efterkommer af en mulig farfars farfar er efter min mening bestemt værd at forfølge.

Jeg vil anbefale, at du tager en BigY, når prisen falder til Thanksgiving. Du vil så få din terminale haplogruppe at vide- (den nuværende R-M269 er meget overordnet og siger ligesom Y-37 og Y-67 ikke ret meget). Dernæst overtaler du en efterkommer af den mulige farfars farfar i lige mandlig linje til at teste for denne haplogruppe hos YSEQ. Det koster $18 plus lidt til porto m.m. men vil med sikkerhed vise om du er på rette spor uden at have ofret en dyr BigY på en fremmed.

Såfremt du er på rette spor og han altså er positiv for den definerende SNP, tester du ham med en BigY hos FTDNA. Dermed får Zeuthen slægten deres helt egen haplogruppe, og du får et klart bevis for, at din farfar i hvert fald var en Zeuthen.

Såfremt han ikke var positiv, er din BigY slet ikke spildt. Den står bare og venter på et match - og det kommer jo nok før eller siden!

Held og lykke

Ole




Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Mikael E

Mange tak för er hjälp Anders och Ole!

Jag får acceptera att jag har ca 2000 autosomala matchningar på FTDNA som även har gjort ett Y-DNA test! Det är ju inte något negativt, tvärtom!

Men jag tycker fortfarande att det är märkligt att ingen av svenskarna, danskarna eller finnarna finns med som matchning på mitt eget Y-DNA test! De personerna är väl helt enkelt inte på min "fars-linje".

Ole Selmer

#10
Citat fra: Mikael E Dato 20 Sep 2021 - 11:49
Men jag tycker fortfarande att det är märkligt att ingen av svenskarna, danskarna eller finnarna finns med som matchning på mitt eget Y-DNA test! De personerna är väl helt enkelt inte på min "fars-linje".
Det er ikke så mærkeligt, at ingen matcher dig på Y-37. Tænk på hvor få, der har fået taget Y-DNA og hvor relativt få direkte mandlige efterkommere, der vil være til en mand, der levede i for eksempel 1500tallet. Der skal man være meget heldig, og du må selv gøre noget aktivt for at finde dem og få dem testet.

Det eneste match, som overhovedet kan have nogen som helst interesse for dig er matchet på 37 markører. Selvom de andre matcher dig på 12 eller 25 markører er afstanden på de 37 markører for stor til, at de fremkommer som match. Det er mange år siden, at man kunne teste 12 markører, så du kan godt gå ud fra, at de alle sammen har testet Y-37 og altså ikke matcher dig der.

På oversigten over dine Y-DNA match finder du ude til højre en Time Predictor. Klik på den og du vil få en beregning af, hvor mange generationer tilbage jeres fælles forfader kan anses for at være. Dine Y-25 og Y-12 matches er endnu længere tilbage.

Mvh
Ole

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ