Hej Mikael!
Når nu du leder efter din farfar, så er en Y-DNA test et godt valg, men desværre så er der endnu meget få danskere, der har taget en Y-DNA test, så dine odds for at finde din farfar den vej er
meget små.
Du skal være klar over at Y12 og Y25 matches ofte er 2000+ år tilbage. Selv Y37 matches kan være langt tilbage - jeg har et 37/37 (0 steps) og 67/67 (0 steps) og 107/111 (4 steps) Y-DNA match med en svensker, hvor slægtsforskning + BigY med sikkerhed viser, at den fælles forfader var født før 1595!
Så et 33/37 match (4 steps) kan sagtens være tilbage fra vikingetiden, selvom det dog heller ikke kan udelukkes at være inden for de skriftlige kilders tidsperiode.
Et autosomalt DNA match, der ikke er et Y-DNA match er ikke nødvendigvis fra din mors side. En Y-DNA test siger den kun noget om din fars, fars, fars, fars, fars... DNA, så et autosomalt match, som ikke er et Y-DNA match kan godt være fra f.eks. din farmor eller din farfars mor eller din farfars farmor osv...
Men du er heldig at du har en autosomal DNA test på din mor, for med det kan du udelukke halvdelen af dine matches, da de matches som du deler med din mor næppe er via din far. De matches kan så enten være via din kendte farmor eller via din ukendte farfar. Så hvis jeg var dig, så ville jeg kigge på mine autosomale matches på FTDNA og så vælge din mor og så vælge funktionen "not in common with" (ikonet der ligner personer ovre til højre). Alle de matches, der vises nu er enten via din farfar eller din farmor - måske er der nogle gode danske matches imellem? Husk at 30-50 cM på et autosomalt match godt kan ligge tilbage i starten af 1800-tallet, men at det også sagtens kan ligge sidst i 1800-tallet. Når man er mange generationer tilbage, så varierer styrken på autosomale matches en del!
Skulle du med tiden finde en oplagt kandidat til din farfar, så kan du bruge en Y-DNA test på en nulevende efterkommer i lige mandlig linje til at bekræfte forbindelsen.
Har du i øvrigt prøvet at spørge dette forums dygtige slægtsforskere, om ikke din farfar trods alt kan findes i de skriftlige kilder - der er jo mange muligheder.
Jeg håber at du kan bruge dette til noget