Tiendekommisær?

Startet af Mogens Fischer, 17 Sep 2021 - 21:39

Forrige emne - Næste emne

Mogens Fischer

Hej!
Hvad er en tiendekommisær?
Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Mogens Fischer

Det er en bror til en af mine aner, Niels Starup,som ved sin død bliver omtalt som farver og tiendekommisær. Han dør i 1843 i Stege.
I ordbog over det danske sprog er der ingen forklaring. Hvis man googler det, kommer der en masse frem om landinspektører.
Han har haft lidt tilknytning til landmåling, for i folketællingen fra 1801 bor han hos en landinspektør og omtales medhjælper ved landmåling.
Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Inge Hedal

Hej
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=205912#205912,39081739

Her i hovedministerialbogen står der Farver og Landmaaler, og han døde af Brystinflamation.
I kontraministerialbogen står der kun Farver. Hvor har du set, at han var Tiendekommissær?
Mvh Inge

Mogens Fischer

#3
Hej Inge!
Hans kone sætter en meddelelse i aviserne da han dør, og hun skriver farver og tiendekommisær
Jeg kan ikke linke den fra min iPad. Men det er "Den til forsendelse med de kongelige brevposter priviligerede Berlingske politiske og avertissementstidende"
30. Marts 1843, side 4.
Man kan søge på Starup og Krosp (konens fødenavn)

Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Inge Nissen

#4
Prøv at søge på tiende og tiendekommission. Tiende var jo noget man betalte til kirke, præst og bisp - efter reformationen til kirke, præst og konge. En skat, der udgjorde en tiendedel dvs. 10 procent af al produktion.

1810 ønskede man tiende afløst af faste beløb, så der blev oprettet amtskommissioner, der skulle tage sig af at lave beregninger. Og en kongelig overordnet tiendekommission, der skulle tage sig af ankesager.

Mon ikke en tiendekommissær skulle vel hjælpe med at beregne hvordan tiende skulle omsættes til et fast beløb?