Aner i Slesvig eller Holsten

Startet af Brian Hansen, 17 Sep 2021 - 21:05

Forrige emne - Næste emne

Brian Hansen

Hans Iversen døde 83 år gammel, 9. dec. 1856, og blev begravet i Stege sogn, møn DK.
Han skulle efter folketællinger være født i 1773, enten Slesvig eller Holsten.
Vil gerne vide mere om ham, men strander her.
Er her nogen som ved noget om slægtsforskning i Tyskland- Slesvig eller Holsten??
Han blev viet i 1805 i Stege med Ane Jensdatter, født 1773 i Stege/ Møn og død 1858 samme sted.
Han kan følges i FT fra 1834. Tidligere findes han ikke andre steder på Møn.
De fik en søn i 1814, Peter Hansen.
Al hjælp modtages med stor glæde.
mvh Brian Hansen

Britta Hansen

#1
Hans Iversen er min mands 3 x tip (cirka)

Der var i øvrigt flere børn: Iver *28.9.1806, Ida Margrethe *4.3.1809 og Jørgen *22.5.1811.

Han var møllebygger i FT1834
Præstø, Mønbo, Stege Købstad, Vestergade, Gaarden No 78, 74-F1, FT-1834, B9349
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Iversen     61     Gift          Møllebygger      
Anne Jensdatter     58     Gift          hans Kone [Hans Iversen]     

Jeg er desværre ikke kommet til forskning i Holsten endnu og vil derfor følge denne tråd.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Damén

I folketælling 1855 står, så vidt jeg kan læse, at Hans Iversen var født i Haderslev  - men den FT er åbenbart ikke blevet inddraget i Jeres søgning ?
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=121264#121264,17490154

mvh


Helle Johanne Landberg

Du kan læse om kilder fra Sønderjylland og hertugdommerne her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/collection/theme/5/

De Nordslesvigske/Sønderjyske områder: Haderslev, Åbenrå, Tønder og Sønderborg er som de øvrige danske kilder i perioden før 1864 - og igen efter 1918.

Mvh
Helle

Brian Hansen

Hej Britta
Hvor sjovt at finde en ane her. Havde fundet Iver, 1806, men ikke de andre- hvis du har mere, er jeg interesseret.
Du kan få min mail hvis det er.
Hans Iversen er min 4 gange tip i familierelation, og er direkte ane.
mvh Brian Hansen

Brian Hansen

Hej Helle
Du har været til stor hjælp, og dit fund i Haderslev er et godt fund, og meget realistisk. Sandsynligheden for at det sammenfald er tilfældigt er jo ikke stor, så det skal tjekkes. Tusind tak for hjælpen.
mvh Brian Hansen

Brian Hansen

Hej Britta
Har du fundet Ane Jensdatters død??

Britta Hansen

Hej Brian

Jeg skal grave lidt mere i mine gemmer; det er otte år siden jeg har haft fat i den gren af familien. Jeg kunne blot huske, at der var en Holstener bosat på Møn.

Jeg samler sammen, hvad jeg har og sender til dig.

Ane Jensdatter enke efter møllebygger Hans Iversen Holstener af Stege døde i Stege 10. september 1858
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Brian Hansen

Tak
Til gengæld har jeg fundet ud af, at grænsen mellem DK og Tyskland, er rykket noget gennem tiden. I 1700 tallet gik grænsen sådan, at Haderslev hørte til Slesvig. Så når Hans Iversen oplyste til FT han kom fra enten Holsen eller Slesvig, var det i virkeligheden Haderslev. Jeg fandt ham der døbt i 1772, 9. nov. Maugstrup, Gram, haderslev.
Hans forældre var Knud Iversen, 1738-1801, og moderen Anna Christine Knudsdatter (Hansdatter) 1729- 1809. Har ikke fundet hendes dåb. De blev viet 1764.
mvh Brian Hansen