Inger Cathrine Egede, Ringsted. Er Jens Eskildsen Egede hendes far?

Startet af Anne de Fine Olivarius, 17 Sep 2021 - 16:14

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Inger Cathrine er født i Ringsted ca.1752. Sådan står der flere steder, men jeg har ikke set beviser. Som hendes far nævnes Jens Eskildsen Egede som jeg før har fået hjælp til i dette forum. Det kunne han godt være som født i området i 1719, men jeg kan ikke se beviser på det.

Her kommer kirkebogen jo ind i billedet. Jeg fandt Enesteministerialbogen der dækker det pågældende år og fandt opslag 54, hvor 'Fødte 1752' begynder. Men her er problemet: Det er skrevet så gnidret at mine ret gamle øjne ikke kan læse det.
Mon nogen kan hjælpe? Jeg kan se det kan blive en større opgave, for ca. 1752 kan jo være flere årstal-

Venlig hilsen
Anne

Lars Skovvang Larsen

Hej Anne.

Jeg bruger heldigvis kun læsebriller, +1.

Hvis du kan bruge dåben af en Inger med far Jens Eskildsen Snedker, så er hun døbt i Ringsted i 1754, ops. 59:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=154779#154779,25834265
"3 - Fredag: D: 18 Jan: blev døbt Jens Eskildsen Snedkers Dotter og kaldet Inger. Mad: Draclard? bar, Jomfru Hansen stoed hos. Faddere Christen Pedersen Smed, Peder Pedersen, Heinrich Clint Kaaber Smed /:Hr Guldberg:/"

Jeg kan se af en slægtsside på Geni - https://www.geni.com/people/Jens-Egede/6000000022220555449 - at snedkermester Jens Eskildsen Egede havde flere børn. Blandt dem Inger Catrine Egede f. o. 1752 og Inger Jensdatter Egede døbt i 1754. Førstnævnte er ført med mænd og børn; mens sidstnævnte ingen mand eller børn havde.

Min tanke er, at Inger Catrine og Inger er en og samme person. Jeg har før set at personer kendt med dobbeltnavn kun er døbt - indskrevet i kirkebogen - med en enkelt navn.
Kan det være tilfældet her?
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne de Fine Olivarius

Tusind tak, Lars, godt med yngre øjne!
Jo, det må da bestemt være samme person, så nu har jeg det længe søgte bevis på Jens Eskildsens faderskab.
Og så med faddere. Altid interessant at kigge nærmere på dem.

Venlig hilsen
Anne