Hvor er Christian Rasmussen henne.

Startet af Jørgen Chr., 17 Sep 2021 - 14:17

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Jeg er af den type, at hvis man ikke spørger, så kan man ikke forvente at få et svar.

Jeg har igen et problem, jeg ikke kan få/finde et svar på.  Men samtidig er min tålmodighed og higen efter hjælp så stor, at jeg, selvom mine oplysninger er meget, meget ringe, alligevel vil forsøge at forelægge sagen for jer.

Jeg søger efter oplysninger om en, der hedder Christian Rasmussen, og som var Langelænder.  Han "lavede" en datter Caroline Christiansen født 24.07.1842 i Svendborg amt, Lindelse sogn, Hennetved, UDENFOR ÆGTESKAB, med Maria Kirstine Johansen, døbt 12.08.1804 i Svendborg amt, Humble, Hennetved.  Maria var lidt letlevende, føler jeg, idet hun fik flere børn med forskellige mænd.  Mine ønsker er udelukkende at kunne følge barnets fader (altså om han er blevet gift og med hvem samt om han har fået andre børn.), da han jo egentlig er en del af min familie.

Jeg har været i kontakt med både Rudkøbing arkiv og Humble lokalarkiv, men det eneste svar, de har givet, er, at der har været mange med navnet Christian Rasmussen i tidens løb, så de få oplysninger, jeg har, gør at de ikke kan hjælpe.  Hvad med jer derude.

Jeg ved udmærket, det er en meget vanskelig opgave, jeg nævner her, så jeg forstår udmærket, hvis der ikke er nogen, der vil bruge deres tid på den.  Jeg tager dog alligevel chansen.                                                     

De venligste hilsener og jeg ønsker samtidig jer alle en rigtig god weekend.

Jørgen

Britta Hansen

#1
Hvis vi indskrænker kandidaterne til en ca. jævnaldrende med moderen +/- 5år f.eks., er der altså ikke så mange kandidater i sognet. Faktisk kun en enkelt.
Han er på Vestergård ved dåben af Caroline. Tænker det er Vestergård i Humble sogn.

Er der en lille chance for at finde ham i lægdsrullen?

Har du ledt i alimentationsjournalen?

Barnet er forsørgelsesberettiget i Tryggelev se Hovedministerialbogen Lindelse
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Jeg fandt en Christian Rasmussen, Fodslette  i Svendborg Amt, Register over alimentationsresolutioner fra 19. oktober 1844 - moderen Karen Jensdatter var på Vestergård, Humble sogn,
Barnet Lars Jensen Christiansen *28. marts 1843 er døbt i Magleby - faderen var Kudsk på Vestergård
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Ole Dorch

1/5 1843 forlader Christian Rasmussen (nr. 30), sin arbejdsgiver Grev Ahlefeldt på Vestergård:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=351099&side=190

Han rejser til Fodslette for at tjene hos Claus Bruun Pedersen og ses ankomme her (nr 8):
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=348804&side=4

Claus Bruun Pedersen er død i 1845, men hans enke mm. ses her. Og der ses også en Christian Rasmussen:

Svendborg, Langelands Sønder, Fodslette, Fodslette Bye, En gaard, 24, FT-1845, B7127
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Karen Caroline Pedersdatter   35   Enke(mand)      Gaardkone   Fuglsbølle sogn   
Mette Katrine Clausen   14   Ugift      Hendes børn   Her i sognet [Fodslette]   
Peder Larsen Clausen   8   Ugift      Hendes børn   do [Fodslette]   
Hans Jørgen Clausen   5   Ugift      Hendes børn   do [Fodslette]   
Karen Clausen   3   Ugift      Hendes børn   do [Fodslette]   
*Christian Rasmussen   30   Ugift      Tjenestefolk   Humble sogn   
Jørgen Madsen Rasmusen   25   Ugift      Tjenestefolk   do [Humble sogn]   
Jørgen Christensen   25   Ugift      Tjenestefolk   Longelse sogn   
Niels Christian Jensen   16   Ugift      Tjenestefolk   Lindelse sogn   
Anne Kirstine Nielsen   18   Ugift      Tjenestepige   Her i sognet [Fodslette]   

Det kunne være ham som ses født her (nr.32):
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=419369&side=8

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Bente Aaris

FT 1850 bor han så i Humble og er gift med enken:

den

Svendborg, Langelands Sønder, Humble, Helsned, et Huus, 55, FT-1850, B3812

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christian Rasmussen     36     Gift          Huusmand og Huusfader     i Sognet 
Karoline Pedersdatter     39     Gift          hans Kone     Skrøbeløv 
Mette Clausen     19     Ugift          deres Børn. Væverske     Fodslette 
Peder Larsen Clausen     13     -          deres Børn     Fodslette 
Hans Jørgen Clausen     10     -          deres Børn     Fodslette 
Karen Clausen     8     -          deres Børn     Fodslette 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Ole Dorch

Lidt mere:
Den foreslåede Christian Rasmussens moder Ane Sørensdatter bliver faktisk gift med
Christians far Rasmus Sørensen i  15 april 1815:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=419371&side=4

..og de ses her i 1834 med flere børn:

Svendborg, Langelands Sønder, Humble, Kjædebye, Kjædebye Bye, et Huus, b-7, FT-1834, A8126
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Rasmus Sørensen   43   Gift      Huusmand     
Anne Sørensdatter   45   Gift      hans Kone [Rasmus Sørensen]     
Jørgen Madsen Rasmussen   15   Ugift      deres Barn [Rasmus Sørensen og Anne Sørensdatter]     
Søren Andersen Rasmussen   14   Ugift      deres Barn [Rasmus Sørensen og Anne Sørensdatter]     
Anne Katrine Rasmusdatter   10   Ugift      deres Barn [Rasmus Sørensen og Anne Sørensdatter]     
Kirsten Rasmusdatter   6   Ugift      deres Barn [Rasmus Sørensen og Anne Sørensdatter]   

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jørgen Chr.

Kære Britta, Ole og Bente.

Tusind, tusind tak for alt det I har givet mig.  Det ville jeg aldrig selv have kunnet finde frem til.  Jeg er dybt taknemmelig for jeres hjælp.  Mere tak.

I gør jer ikke begribelig hvor glad, jeg er for alle jeres svar.  Jeg er nu kommet langt med at udarbejde et diagram, som giver mig et overblik over alle de oplysninger, I er kommet med.  Hurra.

Nu mangler jeg "bare" at finde Christian Rasmussens fødsel omkring 1815, for jeg synes virkelig, det er flot at kende hans far, som Ole nævner, han har fundet frem til (men hvem er moderen?).  Det er ikke lykkes mig endnu men, jeg regner med/håber at finde ham snart, nu da jeg er omtrent færdig med at bearbejde alle jeres oplysninger.

De allervenligste hilsener samt jeg ønsker jer en fortsat, forhåbentlig, god weekend.

Jørgen

Ole Dorch

Du har ellers fået en link længere oppe i tråden til den eneste Christian Rasmussen født i 1814-1815 i Humble, men får den så lige en gang til:

(nr.32):
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=419369&side=8

Han er født d. 23 okt 1814 og om forældrene står der: " Pige, Anne Jørgensdatter i Kædeby. Barnefaderen: ungkarl, Rasmus Sørensen, tjener hos Markus Rasmussen samme sted.
Han er altså født "uægte", men som nævnt vies forældrene ca et halvt år senere.

mvh.
Ole Fabricius Dorch.

Jørgen Chr.

Kære Ole.

Jeg ser først dit venlige svar nu, idet jeg har siddet og skrive en længere e-mail til en i Amerika, som jeg slægtsforsker sammen med.

Jeg skynder mig derfor med at takke dig mange, mange gange, også for din tålmodighed med mig.

Jeg er ikke helt færdig med at gennemgå alle de dejlige oplysninger, jeg fik fra jer tidligere, så jeg må/har overset det hint, du taler om, hvis det ikke er det, at han er født i 1814, så jeg kan blot sige undskyld, for jeg  er ellers meget påpasselig, når jeg ivrigt læser de svar, jeg får.

Jeg har været kirkebøgerne både for Humble og Fodslette igennem flere gange men har ikke kunnet finde ham.  De er i øvrigt også svære at læse.

Jeg er ked af at have ulejliget dig igen men håber, du kan tilgive mig min uagtsomhed.  Jeg vil nu se efter, hvor jeg har svigtet

Endnu en gang, tak for din hjælp og venlighed.

De venligste hilsener.

Jørgen