Brug af versaler

Startet af Morten Nielsen, 05 Sep 2021 - 13:58

Forrige emne - Næste emne

Morten Nielsen

Kan vi ikke få indført i reglerne for brug af forum, at man undgår overdreven og unødvendig brug af VERSALER? DET ER MEGET IRRITERENDE FOR LÆSNINGEN og svarer til, at man i en verbal samtale råber.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Anne Marie Holck

Jeg er helt enig. Det er en uskik!

Gitte Johansen

Hej Morten

Den ene der pt bruger det, holder garanteret op, hvis du i et af hans oplæg, skriver det til ham. Det er meget nemmere. ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Nielsen

Hej Gitte,

Ja, det kunne jeg da sagtens gøre, men jeg vil ikke rende rundt og lege sprogpoliti ift. mine medbrugere. Derfor skrev jeg også til det pgl. forums moderator, men det kom der altså tilsyneladende ikke noget ud af.

Keld Sørensen

Jeg synes sammenligningen med at råbe er meningsløs !

At skrive med store bogstaver KAN netop være et bidrag til bedre at formidle et budskab - altså forbedre en kommunikation - det er ALTID en fordel at gøre !

At det så hos nogle ses som en forhindring ved læsningen, er måske fordi anvendelsen er overdrevet i den specifikke situation - ja, det er en ulempe !

Konklusion - ja, hvad er den ... for mit vedkommende  = fortsæt med at anvende store bogstaver, hvor det bidrager til bedre formidling af et budskab !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Johnny Rose Larsen

Der er ikke opsat regler for brug (eller ikke brug) af versaler i forum.
Det er korrekt at det normalt opfattes som at råbe højt.
Her i forum må det afhænge af sammenhængen i et indlæg.

Som moderator er jeg heller ikke sprogpoliti, jeg skal blot sikre at den gode tone holdes og at der ikke er indlæg med reference til potentielt nulevende personer. Og så lige få slettet SPAM. (undskyld versalerne).

Med venlig hilsen
Johnny Rose Larsen


Jørgen Sørensen

Her noget om sprogbrug.
https://www.reklamehuset.dk/blog/indlaeg/sprogbrug-i-email.html

I stedet for VERSALER KAN MAN JO BRUGE bold for at fremhæve dele af opslaget.

Venligst Jørgen - 2300

Morten Nielsen

Jeg synes, der bør opsættes regler for brug af versaler i forum. Kommende yngre brugere af dette forum vil i mange tilfælde kun kende til sms-dansk, så ved at indføre det i brugsvejledningen for forum allerede nu udviser man rettidig omhu.

At versaler skulle være et godt middel til at formidle et budskab har jeg lidt svært ved at se; versaler er stort set kun brugbare ved kolonneoverskrifter.

Jørgen Sørensens forslag om at bruge fremhævet skrift (bold) kan jeg fuldt ud tilslutte mig; det er i kommunikationssammenhæng et langt bedre værktøj end versaler.

Venlig hilsen
Morten Nielsen



Kathrine Tobiasen

Vi kan naturligvis sætte regler for alt, hvad vi måtte finde nødvendigt eller hensigtsmæssigt i Forum. Men regler kan også virke snærende, og vi ønsker ikke, at folk skal være nervøse for, om de nu overholder alle reglerne. Eller at brugere og medlemmer skal jagte hinanden, hvis nogen kommer til at overtræde samme regler. Og så er der det problem, at en del aldrig finder frem til det sted, hvor reglen er beskrevet.

Jeg synes ikke, at brug af versaler er ikke noget stort problem i Forum, og derfor behøver vi heller ikke ligefrem at lave regler for det. Hvis en person har et stort forbrug, er det OK på en pæn måde at skrive til vedkommende, at teksten bliver nemmere at læse, hvis den skrives med almindelige små bogstaver.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Keld Sørensen

Forleden hørte jeg på P1 det "halve" af et indlæg om brug af punktum - jeg fik desværre skruet op for styrken for sent !

Nogen følte sig "krænket" ved at modtage en mail fra chefen, hvis den var anvendt punktum - noget i den retning !

Altså ... et regelsæt vil være umuligt at opsætte og anvende - kom dog tilbage på vejen  ::) !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Morten Nielsen

Det hér har absolut intet med "krænkelser" at gøre (selvom det jo desværre er meget oppe i tiden), men handler blot om god brug og skik, så der er plads til os alle under nogle fælles rammer i forsøget på at undgå anarki. At begynde at blande punktum ind i sagen er fuldstændig irrelevant, og bemærkningen "kom dog tilbage på vejen" vidner om mangel på respekt for andres holdninger og synspunkter. Dermed er diskussionen lukket fra min side.

Venlig hilsen
Morten Nielsen


Keld Sørensen

Nogen siger, at jo tættere man går til kanten, jo mere plads er der til alle.

Her er det nok modsat, holder man sig midt på vejen, så der er plads til os alle under nogle fælles rammer uden anarki.

Så er den ged vel barberet  :) !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com