påtegninger på dødsattest

Startet af Knud Haugmark, 28 Aug 2021 - 20:39

Forrige emne - Næste emne

Knud Haugmark

Hej
På min farfars dødsattest er der noteret et blåt  "16" under dødsårsag, som jeg i øvrigt har svært ved at tyde. Der står også 22 med blyant.
Der er nok tale om senere tilføjelser (?), men hvad betyder de?
Har en teori om, at der er tale om koder for dødsårsager som skulle bruges til statistik eller forskning.
Ved nogen noget?

Aase Madsen

#1
Det må være tal til satatistik.

Noget af diagnosen

file:///C:/Users/Bruger/Downloads/Secher_G_til_L%20(1).pdf

Hemiplegiker: Patient med Hemiplegi (halvsidig Lammelse).


cerebri = hjernen
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Inge Hedal

Jeg læser det sidste ord i dødsårsagen som Influenza.
Mvh Inge

Inger Toudal

#3
Hemiplegia cerebri in influenza.

Sygdommens Varighed: 1 Uge

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Knud Haugmark

Mange tak.
Så han har været lammet i den ene side. Tyder på blodprop i hjernen. Det dør man ikke af??? Og samtidig har han haft influenza i en uge?
Jeg synes det lyder mærkeligt. Dødstidspunktet er ikke angivet. Dødstegn ejheller.
Mystisk.

Anne Marie Holck

#5
Dødstegn: Ophør af puls og respiration.
Man kan dø af influenza, og især hvis man har andre sygdomme at kæmpe med.
Det kunne jo også være en hjernebødning, som havde lammet ham. Det kan man bestemt også dø af.

Knud Haugmark

Jovist er ophør af puls og åndedræt dødstegn, men ikke sikre. For at undgå at begrave såkaldt skindøde kiggede man efter rigor Mortis, dødsstivhed og dødspletter, som optræder nogle timer efter dødens indtræden. Sådan er det faktisk stadig. Dødsattester udstedes først seks timer efter dødens indtræden.
Her ser det ud til at lægen har været til stede, da han døde.

Anne Marie Holck

Jeg refererer blot, hvad der står på dødsattesten under Dødstegn, da jeg forstod det sådan, at du ikke kunne tyde, hvad der stod.

John Damm Sørensen

Tallet 16 refererer Dødsårsagsnomenklaturen, hvor 16 svarer til influenza, som altså det han døde af.
Den spanske syge var også en influenza. Den tog som bekendt livet af millioner.


Hvad tallet 189 referer til, er ikke klart, da højeste dødsårsagnummer i nomenklaturen i 1930 var 113.
Nomenklaturen:
https://stenkrogen.dyndns.dk/doedsaarsager/doedsaarsagsnomenklatur-1921-1930.jpg

Hilsen
John