Nougmand ??

Startet af palle aase, 27 Jul 2011 - 00:55

Forrige emne - Næste emne

palle aase

Manden hedder efter min bedste overbevisning "Niels Nielsen Nougmand", men sikker er jeg ikke. -
og vil gerne have det be- eller afkræftet.

der er en anden Niels Nielsen i Tyrstin der hedder "Nørskov"

han optræder i FT 1787 og 1801, men uden tilnavn, han bliver begravet i 1819, uden tilnavn, ( nørskovs niels er død i 1813 )

jeg har prøvet at google Nougmand, men har ikke fundet Noget.

navnet er fundet i Klovborg Thyrsting Grædstrup kb,  1759-1813  C-404A-D-004  k-03-29-a   

han optræder derud over som fadder en del steder med tilnavnet.

hilsen palle

[vedhæfting slettet af admin]

Ralph Rasmussen

Ved datteren Bodils begravelse i næste spalte mener jeg at se to gange gotisk N, og i tilnavnet en W. 

Hedder han Wongmand?  Præsten markerer ikke u med en bue, som ofte er tilfælde hos andre præste.

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

palle aase

hej Ralph.

ja han er ikke helt let.  tak for ideen, den arbejder jeg videre med.
hilsen palle

Thomas Kryhlmand

#3
For mig kræver det et utal af opslag at finde frem til noteringen i kirkebogen, når jeg blot får serveret disse tal 1759-1813  C-404A-D-004  k-03-29-a   .  . sikkert min ubehjælpsomhed.

Men det lykkedes da til sidst ved at slå op i AO, Skanderborg amt, Grædstrup sogn. I den nævnte kirkebog 1759-1813 findes noteringen på opslag 147.

Tilbage til materien. Næsten enig med Ralph. Jeg læser nu kun 'V' - og ikke 'W'. Men det afgørende må være kombinationen 2 x latinsk N og 1 x gotisk N!?. I modsætning til Niels Nielsen Nørschau, der udstyres med 3 x latinsk N. Det gælder også i begravelses-noteringen på opslag 145. I den tilsvarende på opslag 147, som Ralph henviser til, ses 2 x gotisk N - og 1 x 'et andet gotisk bogstav', der adskiller sig fra de den to gange N.

Under normale omstændigheder ville det betyde, at 'Vongmand' e.l. ikke er en del af personavnet, men snarere en stillingsbetegnelse, som dog udmærket kan være et tilnavn, der skal gøre det muligt at identificere netop denne Niels Nielsen. Når der nu er flere af dem i Tyrsting.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Asger Berg

Hej Palle,

Jeg er enig i tydningen af det opslag, der henvises til, men vil lige pege på, at skriverens o og a ligner hinanden meget.

Kunne tilnavnet være: Vangmand - jf. ordnet:   http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=vangemand

Hvis der er andre eksempler på navnet (du skriver: "han optræder derudover som fadder en del steder med tilnavnet"), så kan det måske ses tydeligere, om det er et a?

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Lis Petersen

Hej!

Hvad med at præsten simpelthen stavede ordet som han hørte det ?
Vongmand = Vognmand.

Blot et forslag.
Vh Lis. 
Lis Petersen - 3000