Hans Jacobsen og Marie Kirstine Pedersen

Startet af Henrik Slott Hansen, 25 Jul 2011 - 00:12

Forrige emne - Næste emne

Henrik Slott Hansen

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde dødsdato for Hans Jacobsen, født 9/2 1829 Fakse, Præstø og Marie Kirstine Pedersen, født 28/5 1829 i Roholte, Præstø. De er viet i Roholte 6/8 1853. ifølge FT 1890 bor de i Roholte, hvor de er henholdsvis 61 og 60 år gamle. Hvem kan hjælpe?
Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen



Hej Henrik

"Hvem kan hjælpe?".

Det kan du sandsynligvis selv.

Prøv at læse mit svar i et lignende indlæg så sent som i går:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,17549.0.html

Du skal simpelthen arbejde mere med din forskning.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henrik Slott Hansen

Tak for sangen.....!
Som skrevet har jeg været igennem FT og der lever de i 1890, men de er ikke til at finde i 1901. Jeg antager derfor at de er døde i den mellemliggende periode. I KB står der anført en Hans Jakobsen der er død 6/1 1891 i Sønder Dalby 65 år gammel, men det kan ikke være ham, da han i 1891 vil være 62 år.
Jeg har været KB for Sønder Dalby, Roholte(hvor de er gift og hun er født) samt Fakse(hvor han er født) igennem fra 1890 til 1915 uden resultat.
Jeg beder derfor om konkret og konstruktiv hjælp, som du Hans nok har set mig efterlyse før. Det er åbenbart ikke din stærke side, da man i stedet får en i hovedet med at man ikke har søgt nok. Nu er mine idéer bare udtømte, og efterlyser nogen der kan komme med konkrete og konstruktive forslag, da FT, KB og FS ikke hjælper mig.
Tro mig, jeg har brugt de sidste 18 år på at søge, det er ikke bare noget der er kommet til mig over en week-end.
Og jeg synes helt sikkert det er sjovest at finde dem selv, men når jeg så indser, at det ikke er muligt, må jeg ty til andres hjælp, og så har man ikke brug for dine slag i ansigtet!!!

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen

#3

Hej Henrik

"Tak for sangen.....!".

Vil du have sat noder til, skal du lige fortælle mig din foretrunke tonart, dur eller mol.

- Døde ægteparret barnløst?

- Faldt det dig ikke ind at gengive Ft. 1890 her i tråden, så andre måske kunne se noget, du ikke selv havde fået øje på?

- Eventuelle børn kunne have slået sig ned 117 forskellige steder i Danmark - og et af dem taget sig af forældrene, da de ikke længere kunne klare sig selv? Er det undersøgt?

- Helt at udelukke en person, fordi alderen opgives til 65 år, mens den kun burde være 62 år, ville jeg ikke turde. Skrivefejl? Læsefejl? Hørefejl?

"..efterlyser nogen der kan komme med konkrete og konstruktive forslag..".

I min sygelige selvovervurdering vover jeg at hævde, at mine forslag er af den natur, du efterlyser.

".. får en i hovedet med at man ikke har søgt nok..". Snup en tudekiks mere og skån mig for dit selvynk.

Kan jeg hjælpe dig, vil jeg i høj grad bestræbe mig for det - det er idéen i, at vi slægtsforskere mødes i DIS-grupperne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Går ud fra, at dette er familien i FT 1880:

Præstø, Fakse, Sønder Dalby, Viverup Overdrev, et Hus, 158, FT-1880, C7080
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Jakob   51    Gift   Husfader, Smed      Fakse Sogn Præstø Amt
Marie Kirstine Pedersen   50    Gift   hans Kone      Roholte Sogn Præstø Amt
Ane Sofie Hansen   20    Ugift   Hans Datter, Sypige      Toxvær Sogn Præstø Amt
Karen Marie Hansen   13    Ugift   hans Datter      Toxvær Sogn Præstø Amt
Ane Kathrine Hansen   11    Ugift   hans Datter      Toxvær Sogn Præstø Amt
Hans Peder Hansen   9    Ugift   hans Søn      Toxvær Sogn Præstø Amt
Jens Kristian Hansen   5    Ugift   hans Søn      Dalby Sogn Præstø Amt________________________________________

Kommentarer: Patronym mangler, sandsynligvis "Hansen"

Vil du oplyse opslagsnummer i FT 1890 for Roholte ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hans Poulsen



Hvad siger lægdsrullen om disse to sønner, og hvor langt op i tid står i de rullen?

Hans Peder Hansen   9    Ugift   hans Søn      Toxvær Sogn Præstø Amt
Jens Kristian Hansen   5    Ugift   hans Søn      Dalby Sogn Præstø Amt


Måske - måske ikke - kan den øvrige families skæbne spores ad den vej.

-----

Hej Judith

Kommentarer: Patronym mangler, sandsynligvis "Hansen"

Her er jeg ikke helt enig med dig.

Jeg tror, at hans patronym er *Jakobsen*, men i kampens hede er et -sen ikke kommet med.

At børnenes patronym bliver *Hansen*, kommer vi næppe op at slås om.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Hej Hans

Kommentaren om patronym er ikke min - men indtasterens:

Navn: Hans Jakob   Køn: M   Alder: 51   Civilstand: Gift
Fødested: Fakse Sogn Præstø Amt
Kilde: FT-1880  Amt: Præstø   Herred: Fakse   Sogn: Sønder Dalby   Stednavn: Viverup Overdrev
Matr.nr/adresse: et Hus   Husstands-/familienr: 158   Indtastningsnr: C7080   Løbenr.: 975
Kommentarer: Patronym mangler, sandsynligvis "Hansen"

Nå, men hvis ikke Henrik vil vende tilbage, kommer jeg ikke videre. Jeg kan nemlig ikke umiddelbart finde familien i Roholte i FT 1890 - men måske overser jeg noget.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hans Poulsen



"Kommentaren om patronym er ikke min - men indtasterens".

Pardon, Judith - den tanke slog mig slet ikke.

Enig med dig. Næste skaktræk må være Henriks, men han kan naturligvis være optaget af sit arbejde eller af andre opgaver.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Henrik Slott Hansen

Tak ;) Jeg har taget min tudekiks og slugt de tørre krummer  :)

Beklager meget, FT 1890 var også Sønder Dalby:

Samtlige personer i husstanden
Præstø, Fakse, Sønder Dalby, Viverup Overdrev, Hus, 18-2, FT-1890, C7083
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jakobsen 61  Gift Husfader Smed Fakse Sogn
Marie Kirstine Pedersen 60  Gift Husmoder Arbejder i Husholdning Roholte Sogn Præstø Amt
 
Umiddelbart giver den os ikke noget nyt, andet end at de stadig er i live. Men som sagt kan jeg ikke finde nogen af dem i FT1901 eller senere.
Det er muligt at det er den Hans Jakobsen jeg søger, der er død i 1891 angivet som 65 år. Han er angivet som værender indsidder i Babberup. Nuer jeg ikke 100% kendt i området, men i FT året før er han smed i Viverup Overdrev, skal det ikke få klokkerne til at ringe og afvise ham som den rigtige Hans Jakobsen???

Hans, jeg giver dig helt ret. Jeg må nok søge efter børnenes færden, og se om førældrene flytter med, tak for det.

Jeg har ikke haft mulighed for at komme på landsarkivet og se på Hans' foreslåede lægdsruller.

mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Henrik Slott Hansen

Har lige fundet ud af at Babberup er et sted i Sønder Dalby sogn, ligesom Viverup også er et sted i Sønder Dalby sogn, så det er måske den rigtige Hans Jakobsen?
Han kan findes her: KB Sønder Dalby, Præstø 1875-1892 opslag 194.
Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Henrik

Den Hans Jakobsen der dør 6 januar 1891, som indsidder i Babberup er ikke din.

Han blev f. 22 juni 1826 i Spjellerup og var gift med Dorthe Katrine.

Din Hans Jakobsen var smed i Viverup og gift med Marie Kirstine Pedersen.

Begge familier ses i FT 1890 Sønder Dalby i henhv. Viverup og Babberup.

mvh Ingelise Jacobsen

Henrik Slott Hansen

OK, tak for det.
Så må jeg lede videre af andre veje.

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen


Samtlige personer i husstanden

Præstø, Fakse, Sønder Dalby, Viverup Overdrev, Hus, 18-2, FT-1890, C7083
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Jakobsen 61  Gift Husfader Smed Fakse Sogn
Marie Kirstine Pedersen 60  Gift Husmoder Arbejder i Husholdning Roholte Sogn Præstø Amt
 
Umiddelbart virker det overraskende, at ægteparret her ved ft. 1890 er *barnløst*, men da yngste søn ved ft. 1880 var 5 år gammel, var det ikke usædvanligt, at en 15-årig allerede var ude at tjene.

Denne søn blev konfirmeret 08.04.1888 i Dalby Kirke:

Sønder Dalby sogn
1875-1892
Opslag 126 nr. 14
Jens Christian Hansen
Viverup Overdrev (søn af)
Smed Hans Jakobsen
Viverup Overdrev

- så det med det *barnløse* synes logisk nok.

Navnet Hans Peder Hansen, som en af sønnerne hedder, er unægteligt et uhyre almindeligt navn, så om der er tale om et spor eller vildspor, tør jeg ikke sige.  

Ved en barndåb 21.09.1894 i Sønder Dalby (1892-1898, opslag 45 nr. 15) er en af fadderne *Ungkarl Hans Peder Hansen, Ulse*

KRABSEN: Ulse sogn, Fakse herred, Præstø amt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

God morgen d'herrer

Se lige først dette, som blev fundet ved at google: "Hans Jacobsen" Viverup

http://www.faerchjensen.dk/22997011

18. Hans Jakobsen f.8 Apr 1828 Fakse Sogn, Præstø amt d.7 Apr 1914 Sønder Dalby, Præstø amt begravet 15 Apr 1914 Dalby kirkegård
Smed
Gift 6. aug. 1853 i Roholte sogn
Sønder Dalby kirkebog 1914 opslag 227
Død den 7 april, Viverup overdrev, Dalby sogn, Fakse herred, begravet 13 april i Dalby Hans Jakobsen. Forhaandværende smed, født Skjoldhøjshuset, Fakse sogn, søn af smed jakob Sigurdsen og hustru Skjoldhøjhuset. Enkemand efter ægteskab med Maren Kirstine Pedersdatter, sidste fælles bopæl var Viverup overdrev. 85 aar
Han er død samme dag som sin ægtefælle
____________________________________________________
Marie blev gift med Hans Jacobsen, søn af Jacob Sigurdsen og Anne Marie Michaelsdatter, den 6-8-1853 i Roholte Kirke, Præstø Amt.11 (Hans Jacobsen blev født den 8-4-1828 i Borritzhoved, Fakse Sogn 12 , døbt den 15-6-1828 i Fakse Kirke, Præstø Amt,12 døde den 7-4-1914 i Viverup Overdrev, Sønder Dalby Sogn, Præstø Amt og blev begravet den 15-4-1914 i Dalby Kirke, Præstø Amt .)
Ægteskabsnotater:
Ved FT-1855 boede ægteparret (m/1 barn) i Steenstrup by, Rønnebæk sogn.
Næste barn er døbt i Toksværd sogn (Dysted) i 1857.
Familien må i perioden 1870-1873 være flyttet fra Dysted i Toksværd sogn t il Viverup Overdrev i Sønder Dalby sogn.
19. Marie Kirstine Pedersdatter f. 28 maj 1829 Roholte Sogn Præstø Amt d.7 Apr 1914 Sønder Dalby sogn, Præstø sogn begravet 15 Apr 1914 Dalby kirkegård
Arbejder i Husholdning


Se KB Sønder Dalby 1909-1916, opslag 227 og 262.

En underlig fornemmelse - at de er døde samme dag !
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hans Poulsen



Hatten af for dig, Judith.

Henrik vil juble over dine resultater, er jeg 100 % sikker på.

Venlig hilsen til jer begge
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henrik Slott Hansen

Nej, hvor er det godt. Tak for det Judith. Det forklarer jo en hel del. Jeg vil give dig ret: mærkeligt at de er døde samme dag. Også mærkeligt at der står at han er enkemand efter hende, når de dør samme dag. Det må dog hænge sådan sammen at hun er død tidligere på dagen, og han er så "sovet ind" senere, mæt af dage..

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen



Henrik var hurtigere på aftrækkeren end jeg, for jeg havde lignende kommentarer - efter først at have læst kilderne i opslagene hhv. 227 (HAM) og opslag 262 (HENDE).

Set fra et *juridisk* synspunkt, som jeg ikke nærmere skal komme ind på her, kan det have meget væsentlig betydning, hvem af ægtefællerne der døde først - om det så kun er med få minutters mellemrum.

De kan begge have været ude for én og samme ulykke få dage før eller den 7. april 1914, som kostede dem begge livet.

Også medlidenhedsdrab og selvmord kunne være en mulighed.

Det ses nu og da i avisernes dødsannoncer, at meget gamle ægtefælle dør så kort tid efter hinanden, at de begraves samme dag - uden at den længstlevende selv har sluttet sit liv.

Venlig hilsen til jer begge
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Jeg er helt med på, at det juridisk har/kan have stor betydning, hvem der dør først (selvom jeg ikke er i besiddelse af en juridisk embedseksamen  ;D ).

Henrik - hvis jeg var dig, ville jeg ikke kunne lade være med at prøve at finde en evt. omtale i en lokal avis.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk