FtDNA's nedjustering af antal match og nedskalering af antal cm

Startet af Bent Næraa, 11 Aug 2021 - 11:16

Forrige emne - Næste emne

Bent Næraa

I juli er mine antal match i family finder nedjusteret med ca. 1000 til nu ca. 1400, og samtidig er der sket en nedskalering af cM for alle match, fx. har jeg et match på oprindelig 65cM/19, som nu er 40Cm/19.

Det er helt fint, at de "tynde" match ef fjernet.

Men jeg forstår ikke, hvorfor der er sket en nedskalering, er der nogen der har en forklaring?
mvh
Bent Næraa

Ole Selmer

Hej Bent

Tidligere talte FTDNA alle segmenter helt ned til 1 cM med i total fælles cM. Heldigvis blev det ændret her i sommer, så segmenter nu skal være over 6 cM for at blive vist og dermed medregnet i det totale cM. Desuden skal der være mindst et fælles segment over 7 cM for at blive regnet som et match. Det har jo betydet både mere sikre match og en nøjagtigere angivelse af fælles cM, men dermed også færre match og mindre fælles cM.

Der hersker en vis enighed om, at segmenter under 7 cM ligesågodt kan være Identical by Chance IBC, medens segmenter over 7 cM er Identical by Descent IBD. At FTDNA så har valgt at tælle segmenter over 6 cM med i totalen kan jeg da godt leve med. Det har jeg nemlig selv gjort, når jeg har overført mine match til til DNApainter ;)

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

K. Thidemann

#2
Ole Selmer - ja jeg har også fået mindre i antal, men med længere cM. der bliver samlet - det syntes jeg jo er dejligt  :)

I FTDNA syntes jeg før jeg kunne sætte hak ved er par stykker (som jeg med sikkerhed vidste stammede fra en bestemt forfar) og så kom resten af sig selv - husker jeg forkert - eller er det mig der ikke helt forstår den ny version af FTDNA ? ? ?

Det er denne ane - han må have haft nogle stærke gener, siden jeg har 5 - 6 match på efterkommere efter ham
http://viggosfarmor.dk/aner/per00067.htm#0

mvh K.Thidemann 9000

Ole Selmer

K. Thidemann

Spændende med så mange match, hvor man har fundet den fælles forfader, og det er især spændende, når det går gennem halvsøskende, som det muligvis gør hos dine match?  Her kan man jo med sikkerhed afgøre personen, hvorfra DNAet stammer og ikke bare henvise til, at det må komme fra et ægtepar.

Der er ikke noget, der hedder stærke gener! DNA nedarves helt tilfældigt og halveres for hver generation. Men det er da dejligt, at du kan bekræfte en forfader født i 1761. Så heldig har jeg ikke været endnu. Min ældste med sikkerhed autosomalt DNA bekræftede forfader var født i 1798. På mit træ kan du se, hvem jeg har bekræftet samt på de enkelte profiler, hvordan bekræftelsen er sket.

Jeg forstår ikke helt dine kommentarer omkring FTDNA, men kan da anbefale dig at følge Roberta Estes blog, hvor hun inden så længe vil gennemgå FTDNA. Du kan tilmelde dig på hendes blog

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

K. Thidemann

#4
Ole Selmer

Mange tak for svar!

Det ser spændende ud med Roberta Estes blog - den kommer jeg sikkert til at følge, jeg er også testet ved 23andMe  :)

"Der er ikke noget, der hedder stærke gener!" = OK, men måske fordi jeg via efternavne, kunne følge flere af dem.

Men kæmpearbejde at finde ud af det.

PS. jeg ser på dit træ senere i dag  :) NEJ HVOR SPÆNDENDE!

MVH
Ketty Thidemann

mvh K.Thidemann 9000

Mikael E

Märkligt! Jag har fortfarande (stadig) 6900 matches! Är det ovanligt många?

Väldigt många matches är från Finland och jag har hört att Finland ligger högt i antal DNA-test.

Ole Selmer

Hej Mikael

Det er i hvert fald usædvanligt mange efter dansk målestok. Selv administrerer jeg 7 danske kits, og de ligger imellem 1100 og 2100 matches.

Årsagen til dine mange matches er ikke kun, at FTDNA er mere anvendt i Sverige og Finland, men også endogamien i Finland. Herved forstås, at den finske befolkning nedstammer fra en lille gruppe, og derfor oftest er i familie med hinanden på flere forskellige måder. Det giver både mange matches, men også større fælles segmenter, hvor det ofte er vanskeligt at finde slægtsskabet.

Normalt regner man med, at det er muligt at finde slægtsskabet til match med fælles segmenter på 15 cM og derover. Men du skal nok noget højere op i cM for at have en chance for at finde forbindelsen til dine finske match.

Mvh
Ole     
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Mikael E

Mange tak Ole!

Det var intressant att höra om Finlands befolkning. Just nu ligger mitt fokus på att utforska mina danska anor.