Är DNA-test inte så populärt i Danmark?

Startet af Mikael E, 07 Aug 2021 - 19:56

Forrige emne - Næste emne

Mikael E

Hej!

Jag skriver på svenska eftersom min danska är riktigt dålig. Det är en sak som jag har funderat mycket på.

Min farfar var dansk med danska föräldrar. Farmor och mormor var helt svenska så vitt jag vet. Min morfar var svensk men med finska anor.

Jag gjorde ett test hos FTDNA 2019 (autosomalt och Y-DNA). Jag har närmare 7000 matches i det autosomala testet, mestadels svenskar, finnar och amerikaner. Det finns matches med danska namn, men jag är förundrad över att de inte är så många.

Jag har läst att Finland är ett av de länder där flest personer gör DNA-test. Vet man hur Danmark ligger till i statistiken? Jag tycker att jag borde ha fler danska matches!

Jesper Skov

Jeg har ikke en offciel statistik, men jeg vil umiddelbart mene, at MyHeritage er mere populært end FamilyTreeDNA for danskere, der tager DNA-test.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Mikael E

Tack för ditt svar!

Det ska vara möjligt att föra över data från FTDNA till MyHeritage. Jag ska pröva det.

Anders M. Petersen

Jeg kommer lige med et sent svar:
Danskerne kom helt klart senere i gang end svenskerne med DNA-tests, men vi er kommet godt med.
Desværre så har det meget kommercielle MyHeritage formået at tage en stor del af dette marked, så det er min oplevelse at der er klart flere danskere, der er testet hos dem end hos FTDNA.

MyHeritage er således svære at komme udenom, når det kommer til DNA tests og slægtsforskning i Danmark.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm