Ane Mortensen, født 31-05-1855 i Åsted Sogn - tydning dødsårsag m.m.

Startet af Lisbeth, 01 Aug 2021 - 13:11

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth

Kære Forum

Jeg har fundet min tipoldemors dødsattest. Hun døde på sindssygeanstalten ved Århus i 1901. Min forventning var, at hun havde været indlagt længe, da hendes søn, min oldefar Morten Pedersen, født 02-04-1880, så vidt jeg kan se, har boet uden hende på fattiggården i Nissum, Åsted sogn i flere år frem til og med sin konfirmation 01-04-1894.

Hun har også en datter Martine Kristine Sørensen født 19-11-1881 i Åsted Sogn, Viborg Amt.

Jeg læser af dødsattesten at hun har været indlagt 1/4 år = 3 mdr. er det korrekt ? Hvis det er korrekt, hvor har hun så boet indtil da. Jeg kan hverken finde hende eller hendes datter Martine i folketællingerne for 1890, selv om der flere steder står nævnt har hun har bopæl i Åsted.

Jeg har prøvet at tyde dødsårsagen og sammenligne den med oversigten, jeg har over latinske diagnoser i dødsattester, men uden held. Er der nogen her der kan hjælpe med dette, så jeg kan prøve at forstå hvad der gik galt.

Ane er begravet på Sindssygeanstaltens kirkegård i Århus. Jeg har læst, at det ofte skete fordi familien var flove over familiemedlemmer indlagt på sindssygeanstalter. Håber, at hendes diagnose/dødsårsag kan forklare/afklare dette. Virker mærkeligt for mig, at ingen i hendes familie har taget sig af min oldefar Morten Pedersen, men at han er endt alene på en fattiggård som barn.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21723180#414310,76304279

På forhånd mange tak for hjæpen.

Lisbeth
På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Gitte Johansen

Kan desværre ikke læse det, men er de første 2 ord ikke

Phlegmone diffusa = bindevævsbetændelse.?

Hun har været syg i 1/4 år.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Hedal

Hun kan jo sagtens have været på anstalten i flere år uden at have været fysisk syg. Dødsårsagen behøver ikke at være relateret til hendes psykiske sygdom.
Min mormor havde en søster på en sindssygeanstalt i mere end 40 år. Hun døde af lungebetændelse.
Mvh Inge

Lisbeth

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Lisbeth

Hej Inger
Tusind tak for at bidrage med ny viden om Ane og lærdom til fremtidig brug. Har desværre et par familiemedlemmer mere fra den tid på Sindssygeanstalter
På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Lisbeth