Evt et opslag i Archion

Startet af Helene Pedersen, 31 Jul 2021 - 16:25

Forrige emne - Næste emne

Helene Pedersen

Hej
Er der en venlig sjæl som vil finde en død ane i Archion for mig. Jeg har fundet alt andet på Microkort på Rigsarkivet. Jeg ved også godt at man kan melde sig på Archion; men jeg har ikke gjort det endnu, er lidt forsigtig.

Han hedder: Detlef Sievers død i Flensborg den 29. september 1897; han er begravet på Mülenfriedhof den 2. Oktober 1897. Han er opført i et register: Beerdigungsregister "Allgemeine Gräber" og der står 2 numre: nr: 425 og nr. 12.

Jeg ved ikke om han er opført i en Kirkebog og jeg kan godt se, at der er flere kirker i Flensborg; men hans sidste adresse var Schlossstrasse nr. 3 Flensborg.

Jeg er interesseret i at vide hvor mange børn han havde, hvis det står i en Kirkebog.

Detlef Sievers svigerfader dør i Esgrus gemeinde i år 1873, og det er svært at se om datteren og svigersønnen (Detlef Sievers) har 2 eller 4 børn, datteren og Detlef Sievers er nævnt her, da svigerfaderen dør.

Jeg kan kun finde 2 børn af Detlev Sievers, han boede først i Tönningen og flyttede senere til Flensborg ca år 1890
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

Standesamt Flensburg (Personregistre) 1897 Nr.591
Detlef Sievers död 29.09.1897 75 Jahre, Trödler
D.Sievers findes ikke i KB St.Marien og St.Petri (fra 1896)
Kirkesognet for Schloßstraße

Archion Esgrus Bestattungen 1860 - 1886 Bild 60 og 61 Nr.22
C.M.C.Diedrichsen oo Detlef Sievers Tönning 4 Kinder
der findes 2 KB for Esgrus for denne Tid .

Vh Ewald
Arbeitskreis Familienforschung Flensburg

Helene Pedersen

Hej Ewald
Mange tak.
Ja, det er de 4 børn, jeg har problemer med. Jeg har de to børn Peter Lorenz Sievers født 1867 i Tönningen og Henrich Lorenz Sievers født 1870 i Tönningen. Og i en vejviser for Flensborg bor Detlef Sievers i 1894 i Flensborg på Schiffbrücke.
Detlef Sievers hustru C.M.C. Diedrichsen flytter ca 1899 til Hamburg. Der gifter hun sig igen og  med en ung sømand. Hende har jeg også fundet alt om.

Men jeg skrev ikke i opslaget, at jeg har en politirapport fra Flensborg om Detlev Sievers død, om han har været ude for en ulykke eller selv har taget livet af sig, står der ikke noget om. Men så kommer man måske heller ikke i en Kirkebog?

Har du en ide til, hvor jeg evt kan lede efter de to sidste børn? 
Eller man ved jo ikke, om det er en fejl i kirkebogen med de 4 børn.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

Hvor er Detlef og Carolina blevet gift.
Har ikke fundet dem i Esgrus eller Tönning.
Detlef er jo Kleiderhändler og Trödler
Der er jo mange muligheder  som Köbmand.

Vh Ewald


Helene Pedersen

Hej Ewald.
Mange tak for at du har svaret mig. De er blevet gift i Haderslev, Haderslev, Haderslev Vor Frue 1855-1886. HM. Nr. 4 på siden.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216387#201540,38185209

Ja, det jo pudsigt at de bliver gift i Haderslev, som du kan se er, Detlev Sievers født i Nordstabel og D. M. C. Diederichsen født i Esgrus.

Jeg har fundet deres fødsler, konfirmation, død på microkort. D.M.C. Diederichsens død fundet via Ancestry på Frederiksværk Bibliotek; men der står ikke noget om børnene. Sønnen Peter Lorenz Sievers rejser til USA  i 1883; har ikke fundet ham med sikkerhed i USA; men Heinrich Lorenz Sievers bliver gift med Hansine Christine Schmidt fra Haderslev, Vilstrup Sogn og de boede mange år i Hamburg, senere i Bönningstedt.
Det er dem som er min mands familie, en datter herfra er min mands mormor; som kom til Danmark i 1920 og siden boede i Køge i Danmark; men der er stadigvæk familie i Bönningstedt; som vi har fundet for 6 år siden og er begyndt at besøge; så jeg måtte gå til undervisning i Tysk for at genopfriske det, jeg lærte for 55 år siden. 
Men familien i Bönningstedt ved ikke hvor mange søskende Heinrich Lorenz Sievers har haft.
Ja, det var lidt historie; men det er spændende, når man finder nulevende familie.

Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Helene Pedersen

Hej Ewald
Jeg gav mig til at lede i Haderslev, Haderslev Vor Frue Kirkebog efter jeg havde svaret dig; se hvad jeg fandt;
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216387#201538,38183306

Dette kunne måske være et uægte barn af Detlev Sievers Hustru ?
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Helene Pedersen

Hej Ewald
Jeg må på Rigsarkivet i København og se på Microkort, da Peter Lorenz Sievers er konfirmeret år 1882 i Kirchengemeinde Tönning og ligeledes Heinrich Lorenz Sievers år 1886.

Jeg kunne muligvis finde de 2 andre børn konfirmeret, ved at se efter evt Caroline Dorthea Margrethe Diederichsen som mor, Begge børnene må jo være yngre end både Peter og Heinrich og født inden 1873.
Pigen jeg har fundet : Christine Maria Dorthea Frandsen var født år 1865, så hun må jo være konfirmeret ca. 1880.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

C.M.D.Franden er konf. 1880 i Tönning.
Pröver at finde et barn i Esgrus KB.
Henning Diedrichsen lever i fattighuset
og der födt uägte börn  i familien.
Vh Ewald

Helene Pedersen

Hej Ewald
Mange tak for dit arbejde.

Jeg har set i Haderslev Vor Frue Kirkebog fra 1860 og videre til 1866 for at finde flere uægte børn af Detlevs Sievers Hustru; men ikke fundet flere.

Ja, 3 andre af af Henning Diederichsens døtre får uægte børn:
Louise Sophia Augusta Diederichsen får barn: 28/9 1857 i Esgrus: Hans Friederick Lorenzen
Anne Marie Dorothea Diederichsen får barn: 19/4 1854 i Esgrus: August Frederik Henning Biel
Dorothea Elisabeth Diederichsen får barn: 17/1 1856 i Esgrus: Severine Marie Auguste Schrøder

De to drenge er i pleje hos Henning Diederichsen  og Hustru Anna Cathrina Schoof i en folketælling fra 1860 i Esgrus

Hernning Diederichsen dør som du også har set år 1873; men Anna Catharina Schoof har jeg ikke fundet død; microkort kan kun ses til ca 1876 på Rigsarkiv.   

Jeg er spændt på om du finder et barn til; men Dorothea Margrethe Caroline Diederichsen ser jo ud til at have lidt rundt omkring.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

hun hedder Dorothea Margareta Caroline Diedrichsen 23.08.1843 ogsaa
hved Konf.21.03.1858.
Derefter Caroline Margaretha Christine Diedrichsen

Der et uägte dodfödt Pigebarn af Dorothea Diedrichsen
3 Diedrichesen-piger har navnet Dorothea.
Anna Maria Dorothea Diedrichsen er gift med Laus Möller Haderslev.

VH Ewald


Helene Pedersen

Hej Ewald
Mange tak for at du bruger tid på mine aner.
Dorothea Margareta Caroline Diedrichsen 23.08.1843, det er jo hende som er gift med Detlev Sievers i Haderslev Vor Frue år 1866. De får to børn sammen Henrich Lorenz Sievers og Peter Lorenz Sievers.

Og så fik Dorothea Margareta Caroline Diedrichsen fra 23.08.1843  et uægte barn i Haderslev: Christine Maria Dorthea Frandsen var født år 1865; men jeg var ude efter et måske uægte barn mere af Dorothea Margareta Caroline Diederichsen imellem år måske 1860 og 1866; men det er jo ikke til at vide, hvor hun føder et barn mere, før hun bliver gift med Detlev Sievers år 1866.

Der et uägte dodfödt Pigebarn af Dorothea Diedrichsen: dette barn har jeg ikke fundet endnu på Micorkort, har du et årstal ?

Anna Maria Dorothea Diedrichsen er gift med Laus Möller Haderslev. Dem har jeg også fundet både gift, børn og døde i Haderslev.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

Dödfödt den 02.12.1858
Esgrus Taufen 1858 - 1875 Bild 12

har ikke fundet Anna Catharina Diedrichsen födt Schoof död
i Esgrus og i Tönning.

Ewald Rettig

Mojn Helene,
har fundet henne

Anna Marie Dorothea Diederichsen födt.Schoof
f.22.03.1800 Freya/Schleswig - 03.03.1885 Haderslev
Haderslev Vor Frue og Personalregister Haderslev

VH Ewald

Helene Pedersen

Hej Ewald
Tusind tak for din hjælp.

Jeg har faktisk ledt efter hende i flere år. Hun har selvfølgelig boet hos en af døtrene; som også boede i Haderslev.

Jeg kunne ikke skrive til dig i går, da jeg ikke kunne komme på "Danske Slægtsforsker" side meldte fejl.

En dag vil jeg tage til Rigsarkivet i København og se videre i Microkort eller melde mig på Archion; men i øjeblikket synes jeg, vi har en del Corona smitte i Danmark; så jeg bliver hjemme i Nordsjælland.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

Anna Catharina Schoof er födt den 22.03.1800 i Hollingstedt.
Datter af
Kolonist Johann Peter Schoof  1764 - 14.10.1811 Hollingstedt
og
Margaretha Schulz 1760 - 17.07.1817 Hollingsted

J.P.Schoof og M.Schluz kan väre en af de Kolonister der kom fra Sydtyskland.

VH Ewald

Helene Pedersen

Hej Ewald
De to personer har jeg også; men min Anna Cathrina Schoof bliver jo gift med Henning Diederichsen i Esgrus.
De bliver forlovet den 6/6 1830 og bliver gift 4/7 1830.
Og ved giftemålet står der at hun er datter af Hans Hinrich Schoof zu Neubörm-Kirchengemeinde Hollingstedt; han er født 1768.

Johann Peter Schoof  1764 (1766) - 14.10.1811 Hollingstedt, er bror til Hans Hinrich Schoof.

Både Hans Hinrich Schoof og Johann Peter Schoof får hver en pige som hedder Anna Cathrina Schoof.

Hende du har fundet død, der kan jeg godt se, at hendes fødselsdato ikke passer med min Anna Catharine Schoof, hun er født 28/11 1801 i Hollingstedt.
Men hendes børn som er opgivet ved hendes død passer med Henning Diederichsens børn.

Hendes navn (Anna Marie Dorothea Diederichsen födt. Schoof) er jo også anderledes i Haderslev Vor frue og der står jo også ved hendes død at hun var gift med Henning Diederichsen.

Jeg håber det er den rigtige Anna Catharina Schoof, jeg har fundet, som min mands "ane", for vi har fået skrevet og tryk en bog om alle min mands aner.

Det er rigtigt, at de var Kolonister, vi var for et par år siden i Hollingstedt og så hvor Kolonisterne boede.


Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

i vores Datenbank Flensburg - Genealogie flbib.de
Har vi Hans Hinrich Schoof 22.09.1768 Neubörn - 26.01.1815 Neubörn
plus 2 Generationer fra Rebnitz/Mecklenburg.

VH Ewald

Helene Pedersen

Hej Ewald
Jeg har Hans Hinrich Schoof: født, konfirmeret, gift med Jungfrau Charlotta Helena Dorothea Frahm aus Schlesvig: født i Domgemeinde den 11/1 1771, hendes far var Hans Detleff Frahm; mor Christina Marg. geb: Røh; han var fisker på øen Holm; som hørte til Schleswig.

Hans Hinrich Schoofs far: David Christian Schoof, jeg har ham gift og død og alle hans børn.
Han kom fra Rebnitz/Mecklenburg.

Men mere har jeg ikke om David Christian Schoof; kun hans fars navn, da D. C. Schoof dør: faderen skulle hedde Joachim, Lorenz Schoof aus Rebnitz.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

vi har fölgende
Joachim Lorenz Schoof Rebnitz.
oo N.N
Sohn
David Christian Schoof 1718 Rebnitz - 08.01.1823 Neubörn
Anfangkolonist Neubörn 105 Jahr !!!!
Angeblich kam er - als einziger aller Kolonisten- beritten zu Pferde ins Land.
oo 1 Ehe
Elsabe Catharina Blender
Börn:Maria Elisabeth Schoof 1759 - 22.06.1767 Neubörn
oo 2.Ehe
Catharina Hansen 1731 Fyn - 06.10.1806 Neubörn
Börn: 6

Kender du Johannes Hansen "Kolonisten Atlas" Slesvig Samling
kan laanes paa Biblioteket.

Vh Ewald

Helene Pedersen

Hej Ewald
Mange tak for dit svar.

Jeg har de samme oplysninger, som du sender om David Christian Schoof og familie og en del mere, jeg har jo siddet på Rigsarkivet og fundet alle deres børn.

Bogen som du beskriver kender jeg ikke; men den vil jeg da snarest låne på Frederiksværk Bibliotek eller bestille den hjem derfra.

God weekend herfra.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Helene Pedersen

Hej Ewlad
Jeg har et spørgsmål mere; men hvis du ikke har tid, er det helt ok. Det er en bror til min mands oldemor.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19857960#262464,49128862

I dette link til en lægsrulle er Frederik Waldemar Schmidt soldat i Flensburg 1905-1906-1907. Han står sidst på siden.

Han er født: Haderslev, Vilstrup Sogn den 15/9 1885 og konfirmeret i Grarup sogn 1901, hvortil familien flytter.

Jeg kan ikke finde noget om ham sidenhen; kender du nogle registre i Flensburg, hvor der kan søges efter ham?

Han kunne måske været blevet i Flensburg?   

Jeg har bestilt bogen "Kolonistens Atlas".
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

vi har F.W.Schmidt ikke i vores Datenbank.
Da han er flytet 1906 til Flensborg, vil jeg pöve at finde ham
1907 i Adr.böker Flensborg.
Vores näste Möde Arbeitskreis Familienforschung Flensburg
bliver den 7 September.
Der findes nästen intet om dene tid i Militärarkiver (brändt 1945 i Berlin)
Pröv om du kan finde ham i
"Den Store Krig 1914- 1918" Sönderborg Slot

Vh Ewald
2

Helene Pedersen

Hej Ewald
Mange tak.
Jeg ser, hvad du måske finder i en adresse bog.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Helene Pedersen

Hej Ewald

Vi tænkte på om I i "Arbeitskreis Familienforschung Flensburg" kunne være interesseret i Arne`s Slægtsbog; mange af hans aner kommer fra Sønderjylland (Heisagger- Haderslev. Hamburg), Slesvig og enkelte via Sachsen i Tyskland videre til Norge og så til Christiansfeldt og ender i Sønderjylland ? Og vi bor i Frederiksværk Nordsjælland.

Hvis du synes, det er noget, vil jeg gerne sende den til en adresse; som du angiver.

Jeg vil lægge de seneste rettelser ved; som løse blade.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

vores Arbeitskreis mödes hver 1.tirsdag om maaneden i den
Danske Central Bibliotek Flensborg.
Paa Biblioteket findes DDS som vi benytter meget.

Den Slesvigske Samling med over 50000 enheder om/over
Sönderjylland/Slesvig paa de fem slesvigske sprog og dialekter.
Kontakt Marco Petersen <MPE@DCBIB.Dk>
om de er interessert.

Vh Ewald

Helene Pedersen

Hej Ewald
Ok, jeg ser på hvad jeg gør.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

F.W.Schmidt er ikke i Adr.Buch Flensborg fra 1906 til 1914.

Vh Ewald



Helene Pedersen

Hej Ewald
Mange tak. Jeg ventede i spænding, at høre fra dig.

Ja, nogle "ane" finder man aldrig. Men pludselig af og til kommer de måske frem.

Tak for nu.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Helene Pedersen

Mojn Ewald

Et medlem af Ancestry. com har fundet:

Frederik Waldemar Schmidt død; jeg har skrevet teksten af. Det er en gul seddel, kunne ikke vedhæfte den, da min mands computer er gået i sort.

Mit spørgsmål er: kan du finde noget om ham i en Kirkebog, når du/I arbejder i Slesvigs samling?
Jeg ved jo ikke noget om, hvor han er begravet, det står der ikke noget om i Ancestry. com

Stadtarchiv Flensburg
Ancestry.com. Flensburg, Germany, Death Index Cards, 1874-1982 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations, Inc., 2014.
Original data:
Karteikarten zu dem Personenstandregistern Tod. Index cards. Stadtarchiv Flensburg, Flensburg, Deutschland.

Familiename: Schmidt
Vorname: Friederick Waldemar
Stand und Beruf: Wegearbeiter
Sterbetag: 3. Juni 1939
Sterberegister Nr: und Jahrgang: 512/1939
Religion: ev
Staatsangehörigkeit: ---------(her er ikke oplyst noget)
Geburtstag: 15. September

Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ewald Rettig

Mojn Helene,

F.W.Schmidt er ikke blevet kirkelig begravet.
Hans Gravsted er sikkert paa Flensburg By "Friedhof Friedenshügel"
Du har en kopi af Karteikarten, i Personenstand-Register-Bogen staar der mere.
Har planlagt et besög paa Stadt-Archiv.

VH Ewald