Evald Tang Kristensens erindringer

Startet af Anders Egede Larsen, 23 Jul 2021 - 10:43

Forrige emne - Næste emne

Anders Egede Larsen

For nogen tid siden har jeg set Evald Tang Kristensens erindringer som PDF-fil på nettet. Og jeg troede, at jeg havde gemt linket, men det havde jeg åbenbart ikke  :(

Jeg er ved at skrive om grosserer Christen Møller Andersen i København (1839-1896). Og jeg havde fundet et morsomt sted hos Evald Tang Kristensen, hvor han besøger Chr. Møller i København. Evald Tang kendte Chr. Møllers bror, Ole Frølund, fra Gjellerup ved Herning, og da han nu var i København, ville han så besøge Chr. Møller. Evald Tang skriver noget om, at Chr. Møller Andersen jo er indre missionsk, men at han da alligevel er et venligt og omgængeligt menneske. Det sted kunne jeg godt tænke mig at genfinde.

Så vidt jeg husker var det i bind 3 eller 4 af Tang Kristensens erindringer. Jeg tror også, at jeg fandt stedet ved at søge på "Ole Frølund", men jeg kan ikke gentage nummeret. Biblioteket har kun bind 1 af erindringerne.

Er der nogen, der kan hjælpe? Jeg skal bare bruge en kopi af den pågældende side, eller en henvisning til bind og side.

Mvh.
Anders Egede Larsen

Britta Hansen

#1
Hedder udgivelsen ikke 'Minder og oplevelser'?

Fundet her: Sidsel Jensdatter. Biografi. Undervisningsmateriale fra Balladeskolen

Citathendes Søn Ole Frølund kunde prænte dem og indfatte dem i kjønne tegnede Rammer. (Evald Tang Kristensen: Minder og Oplevelser, bind II, 1924, side 49-51.)

Slægtsforskernes Bibliotek catalog › Details for: Minder og Oplevelser opskrevne af Evald Tang Kristensen (slaegt.dk)

Et eksemplar på Københavns Bibliotek

Der er en pfd-fil på Det kgl. Bibliotek - tager lang tid at åbne
http://www5.kb.dk/e-mat/dod/130016798852.pdf
- side 5
                                              Efter saa at have faaet at
vide, at Vinterlæreren Ole Frølund fra Gjellerup By skulde
møde i Busk Skole Dagen efter, hvor jeg saa kunde træffe
ham, sagde jeg Farvel. Jeg gik nu op til Kirken, fik Nøg..

Det lyder ikke ligesom det du efterspørger.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anders Egede Larsen

Tak for det Britta Hansen!

Dit link til PDF-filen fra Det kgl. Bibliotek var lige hvad jeg skulle bruge. Det er på side 220 min historie står.

Mvh.
Anders Egede Larsen