David Jacob Pedersen Bech (1840-??), teglbrænder og soldat

Startet af Kenneth Knudsen, 23 Jul 2021 - 07:53

Forrige emne - Næste emne

Kenneth Knudsen

Hej kloge medforskere

Jeg kunne vældig godt tænke mig at kende min tip3oldefars skæbne. Mit sidste spor af ham er fra december 1862, hvor han er soldat i Aalborg. Han var ud af en familie af teglbrændere og de er som en sæk lopper at holde styr på, fordi de hele tiden flyttede, afhængigt af, hvor der var brug for dem.

Han var døbt David Jacob Pedersen og født 23.1.1840 i Bjørnsholm Sogn (Slet H, Aalborg Amt). Familien brugte tilnavnet Bech, som undertiden også staves Beck og Bæk. To af Davids brødre købte Bech som efternavn i 1905.

Faderen var teglbrænder Peder Christian Sørensen (Bech) (f. 1803 Snedsted, Thisted Amt, d. 1877 Skibsted, Aalborg Amt). Moderen var Mette Jensdatter (f. 1803 Øster Jølby, Mors, d. 1848 Bjørnsholm).

David bor stadig i Bjørnsholm Sogn ved konfirmationen i 1854.

- November 1861 kommer han til Smidie, Bælum Sogn (Hellum H, Aalborg Amt) for at hjælpe sin far med at brænde tegl. Her møder han min tip3oldemor Abild Larsdatter (1837 Bælum - 1903 Skibsted) og det kommer der et barn ud af; min tip2oldemor Nielsine Mette Kirstine Pedersen (1862 Bælum - 1945 Skibsted).
- Juni 1862 er han på afgangslisten i Bælum og har Aalborg som destination.
- Oktober 1862 bliver han far til Nielsine.
- December 1862 er han gudfar for sin datter i Bælum Kirke. Han nævnes som "soldat af Aalborg". En af hans soldaterkammerater står fadder.

Og hvad så?
Herefter mister jeg færten af ham.

Han blev aldrig gift med barnets mor, men det er interessant, at han selv bærer datteren til dåben og at en soldaterkommerat er fadder. Det indikerer jo, at han tog ansvar for sit faderskab.

Hvis han nogensinde havde lovet Abild ægteskab, så må hun have opgivet det i 1867, hvor hun blev gravid med en for mig ukendt Niels Christensen (som hun heller ikke blev gift med). Hun fik sønnen Laurits i august 1868.

- Jeg har forgæves søgt David i folketællinger.
- Han må oplagt have deltaget i krigen i 1864, men han søgte tilsyneladende ikke om fortjenstmedaljen i 1878. Han er heller ikke på listen over omkomne i krigen.
- Han er i lægdsrullen fra Bjørnsholm Sogn, men er tilsyneladende ikke optaget i Bælum (lægd 405).

Jeg har ikke den store indsigt i Forsvarets arkivalier, men kan man finde noget om hans soldatertid i Aalborg?

Er der nogen, der har en idé til at komme videre?

Med venlig hilsen
Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

John Damm Sørensen

Det er altid en god ide at linke til de kilder, du allerede har undersøgt. Det sparer os andre for en del arbejde.
Ellers ros til din detaljerede beskrivelse. Det vil gøre det lettere for andre at finde oplysninger om personerne.

Hilsen
John


Kenneth Knudsen

Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

John Damm Sørensen

Her er David Jacob Pedersen registreret som krigsfange i Magdeburg i februar 1864
https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A54f3f4e9-cdd0-4681-9361-70fc7cc5aad7/query/%22david%20jacob%20petersen%22%20%20

Her er en rejsefælles beretning fra september 1866 og trykt i avisen i februar 1867 om rejsen til og livet i Amerika, som David åbenbart ikke var helt tilfreds med. Han kunne blandt andet ikke få ansættelse hos købmænd med ubegrænset adgang til alkohol, således som han kunne i Aalborg.
https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Ab4298128-ba48-4bff-8c31-c737bdd6bbaa/query/%22david%20jacob%20petersen%22%20%20


Hilsen
John

John Damm Sørensen

David er også i denne fangefortegnelse, der dog vist er baseret på de samme indlæg i aviser, som jeg linkede til før.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17287904#214717,40557063

Hilsen
John

John Damm Sørensen

11. regiment, hvor David Jacob Pedersen gjorde tjeneste, deltog i Slaget ved Sankelmark i februar 1864.
Han er formodentlig blandt de tilfangetagne danske soldater.
https://da.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Sankelmark

Det kan nok ikke udelukkes, at han har været traumatiseret efter den oplevelse. Det kunne forklare hans hang til spiritus.

Hilsen
John

Kenneth Knudsen

Hej John

Jeg havde ikke set, at du havde fundet gode links! Undskyld!

Og tak!

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.