Dødfødt barn forsvundet

Startet af Anders Egede Larsen, 23 Jul 2021 - 11:33

Forrige emne - Næste emne

Anders Egede Larsen

Jeg er ved at skrive om grosserer Christen Møller Andersen (1839-1896) i København. Han var en uldhandler fra Gjellerup ved Herning, der tog til København, hvor han blev en af de førende tekstilfabrikanter. Desuden var han med til at grundlægge to børnehjem, og han havde i tidens løb mindst 11 plejebørn.

Der er skrevet forskellige biografier og nekrologer om ham, som alle siger, at han var barnløs.

Imidlertid har jeg i hans søster Benedikte Andersens dagbog fundet følgende:

"Den 30 November fik vi det Sorgens Budskab fra Kjøbenhavn at min Broderkone Line var nedkommen med en dødfødt Drengebarn, det første Barn efter 5 Aars Ægteskab. Deres Livs Haab som de havde glædet sig til ligger død. Herre forbarm dig og hjælp og trøst os alle i hver en Sorg og Nød forlad os ikke og overgiv os aldrig til os selv, men led og før os paa dine Veje Amen."

Den oplysning vil jeg godt have bekræftet, da det jo kan være med til nuancere billedet af ham.

Dagbogsindførelsen er ikke dateret. Men Christen Møller Andersen blev gift med Pouline Marie Madsen den 5. december 1869 i Sankt Johannes sogn i København. Så hvis det er efter fem års ægteskab, er det i 1874. I hvert fald mellem 1873 og 1876 hvis man tager højde for at Benediktes hukommelse måske ikke er helt præcis.

Parret bor i Vingårdsstræde 23 i København, hvilket er i Holmens sogn.

Så man burde kunne finde det dødfødte barn i kirkebogen for Holmens sogn. Men det kan jeg ikke.

Jeg ved at Christen Møller Andersen kom i Vartov kirke, og at han i 1890 var med til at stifte Københavns Valgmenighed. Så jeg har prøvet at kigge i Vartov Hospitals Menigheds kirkebog. Men uden resultat.

Er der nogen, der har forslag til, hvor jeg så kan lede?

Mvh.
Anders Egede Larsen

Hans Chr. Baagøe

Hej

En mulighed kan være Fødselsstiftelsen:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21583758#425317,78391777
Se også det forrige opslag.

Desværre er ingen af forældrenes navne nævnt, men de må kunne findes, da moderens nummer er nævnt.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Anders Egede Larsen

Tak for det.
Det var en mulighed, men moderen skal være 34 år, så jeg tror ikke de er at finde der.

Mvh.
Anders Egede Larsen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du har ret, men jeg har nu fundet ham i Holmens kirkebog, indførsel nr. 168:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618400#380160,73934237

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Anders Egede Larsen

Mange 1000 tak!
Den er gået under min radar. Men jeg har også mest koncentreret mig om fødte, hvor der i Holmens kirkebog også er registreret dødfødte.

Mvh.

Anders Egede Larsen

Hans Chr. Baagøe

Det sker desværre af og til, at dødfødte kun er indført enten under fødte eller under døde. Du lagde vel mærke til, at moderen kun var gravid i 7. måned?

Der kan godt have været et par forsøg mere, men det er så lige med at finde dem. Ved FT1901 bør antallet af levende og døde inklusive dødfødte børn være noteret, det bør det også ved FT1880 i København. Jeg har dog ikke kunnet finde parret i FT1880 i København.

Jeg fandt følgende slægtstræ, som du nok skal kontrollere rigtigheden af, da jeg har på fornemmelsen, at der er blandet noget sammen (dito er nemlig ikke det samme som datter):
https://www.familysearch.org/tree/pedigree/portrait/MH7X-YQ3

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Christian Nielsen

#6
Christian Nielsen