Folketællinger og herredsbetegnelser vedr. Nymølle

Startet af Birgitte Wilton Djernes, 22 Jul 2021 - 11:39

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Wilton Djernes

Jeg har problemer med disse i forhold til mine tipoldeforældre Christen Jensen 1818-1860 og Ingeborg Andersdatter 1818-1902 samt deres efterkommere. De boede på Nymøllegaard, Spøttrup, Rødding Sogn, som jeg mener ligger i Rødding Herred. I folketællinger står der Nørlyng Herred, som også har et Rødding sogn.  Kan vel ikke være rigtigt? Familien havde gård, færgefart og teglværk, som jo må have ligget kystnært.

Kan nogle hjælpe mig med en forklaring? Jeg vil gerne have "addresserne" så korrekte som muligt. Jeg er helt ny i slægtsforskning og undskylder, hvis spørgsmålet er for basalt

Britta Hansen

#1
Denne gård? - Nymøllegård, Heden

Nymølle på Historisk Atlas

Viborg, Rødding, Rødding, Nyemøll, Færgegrd., 55, FT-1850, D2614
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christen Jensen     32     Gift          Færgemand, Huusfader     Weierslev Sogn, Thisted Amt 
Ingerborg Andersen     32     Gift          hans Kone     Løndrup Sogn, Thisted Amt 
Jens Christensen     6     Ugift          deres Børn     Ørding Sogn, Thisted Amt 
Johanne Christensen     3     Ugift          deres Børn     Her i Sognet [Rødding] 
Maren Christensen     2     Ugift          deres Børn     Her i Sognet [Rødding] 
Jens Christian Nielsen     33     Ugift          Tjenestefolk     Løderup Sogn, Thisted Amt 
Peder Laursen     32     Gift          Tjenestefolk     Weiby Sogn, Wiborg Amt 
Søren Madsen     33     Ugift          Forpagter af en her værende Stampemølle     Ørding Sogn, Thisted Amt 
Kirstine Marie Laursen     23     Ugift          Tjenestefolk     Westerassels Sogn, Thisted Amt 
Ane Kirstine Thomasen     18     Ugift          Tjenestefolk     Ørding Sogn, Thisted

Se beliggenhed her på matrikelkort

Ejendommens blad i Realregistret
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Viborg, Rødding, Rødding, Ejstrup Skoledistrikt, Udemarken, En Gaard - Nymølle, 134, FT-1860, D6739
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christen Jensen     42     Gift     Husfader. Fabriksejer. Færgemand !!          Vejerslev Sogn, Thisted Amt 
Ingeborg Andersdatter     42     Gift     Hans Kone          Lødderup Sogn, Thisted Amt 
Jens Christensen     16     Ugift     Deres Barn          Ørding Sogn, Thisted Amt 
Anders Christensen     10     Ugift     Deres Barn          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Poul Christensen     7     Ugift     Deres Barn          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Johanne Christensen     13     Ugift     Deres Barn          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Maren Christensen     12     Ugift     Deres Barn          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Berthe Christensen     6     Ugift     Deres Barn          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Mette Christensen     5     Ugift     Deres Barn          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Peder Chr. Christensen     2     Ugift     Deres Barn          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Nicoline Christensen     1     Ugift     Deres Barn          Rødding Sogn, Viborg Amt 
Ole Nielsen     27     Ugift     Tjenestekarl          Ørding Sogn, Thisted Amt 
Maren Sørensen     24     Ugift     Tjenestepige          Ørding Sogn, Thisted Amt 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

#3
Viborg, Rødding, Rødding, Rødding Sogn, Færgegården, Nymølle, 2, FT-1880, C6636
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Ingeborg Andersen     61     Enke      Husmoderen. Ejer gaarden      Husmoderen. Ejer gaarden      Lødderup By, Morsø

- FT-1880: https://www.danishfamilysearch.dk/cid10533874 (tre hjemmeboendde børn)

Viborg, Rødding, Rødding, Rødding, 1d, 238, FT-1901, D9837
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Ingeborg Andersdatter     18180415     E      Husmoder      Aftægt      Lødderup. Sønderherred. Mors. Thisted Amt 
Pouline Kristensen     18830107     U      Tjenestetyende      Tjenestetyende      Rødding Sogn og Herred. Viborg Amt 

Ejendommens navn:   Nymølle   Ejerens navn:   Jens Kristensen
Flyttet til kommunen:   1845
Sidste opholdssted:   Ørding, Sønderherred, Mors, Thisted Amt
Gift hvornår:   1842   Ægtefælle død:   1860
Antal levende børn:   6   Antal døde børn:   5
Matr.nr/adresse:   1d

- FT-1901: https://www.danishfamilysearch.dk/cid19039272

Folketællingerne hentet på https://ddd.dda.dk/soeg_person.asp

- og https://www.danishfamilysearch.dk/search/

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Britta Hansen

Se billeder af teglværket på 'Danmark set fra Luften'.
Kilder: Sylvest Jensen Luftfoto, Aalborg Luftfoto, Odense Luftfoto m.fl.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birgitte Wilton Djernes

Tusind tak til Britta Hansen og Inger Toudal med stor beklagelse, fordi jeg vender tilbage så sent! Af familiære årsager. Jeres svar har ledet mig ind på bedre kildesøgning end at tage Folketælling nævnt i MyHertage for gode varer. Tak for jeres tid.
Birgitte