Hvad kan jeg finde på Rigsarkivet?

Startet af Asger Harpøth Møller, 14 Jul 2021 - 16:56

Forrige emne - Næste emne

Asger Harpøth Møller

Jeg kommer til København de næste par dage, og jeg fik den ide at man kunne tage på Rigsarkivets læsesal.
Jeg har i flere år slægtsforsket udelukkende digitalt, og hovedsageligt ved hjælp af folketællinger, kirkebøger, lægdsruller, mediestream, kirkegårdsfotografier og dødsattester (og google). Jeg ved ikke, hvad jeg jeg misser, og jeg føler mig på bar bund når det gælder fysiske arkiver. Derfor et lidt bredt spørgsmål - hvad kan jeg på Rigsarkivet, som jeg ikke kan over internettet? Er der nogle gode resurser der, som ikke er tilgængelige andre steder?

Jeg ved som sagt ikke, hvad jeg skal forvente mig, men her er nogle eksempler på mysterier fra mit stamtræ, som jeg drømmer om at grave dybere i. Er det mon muligt at lære mere om:
En veteran fra 1848, som var dannebrogsmand?
En forfader, som boede på en fattiggård i 1870?
Årsagen til en forfaders død på landet i 1860?
En forfaders hospitalisering i 1916?

Tak på forhånd.
Asger

Brian

Du skal søge arkivalierne her: https://www.sa.dk/daisy/daisy_forside
Husk at få bestilt i god tid, da det kan tage noget tid, inden arkivalierne er tilgængelige på læsesalen.
Nu skriver du ikke specifikt, hvem du søger efter, og hvor det er, men der er mange arkivalier fra hospitalerne og fattiggårdene.


Asger Harpøth Møller

Tak for svaret, Brian!

Hvad ville man søge efter for at finde arkivalia om en fattiggård? Hvad ville arkivskaberen hedde?
Specifikt er det Dejbjerg Fattiggård i Ringkøbing Amt, også kaldet Dejbjerg Fattighus i kilderne. Jeg tror, jeg vil lave en særskilt tråd om den problemstilling på et senere tidspunkt.