BigY-700

Startet af Vagn Holme, 14 Jul 2021 - 09:15

Forrige emne - Næste emne

Vagn Holme

Inden for det sidste års tid har der været en meget spændende artikel i Slægtsforskeren, hvor forfatteren beskrev, hvor neget han har fået ud af en Big Y analyse hos FamilyTreeDNA. Jeg mener, at forfatteren havde gjort brug af et russisk analysefima, og altså ikke det amerikanske YFull. Kan nogn huske firmaets navn?
Venlig hilsen
Vagn Holme, Birkerød
vagn.holme@email.dk

Anders M. Petersen

Hej Vagn!

Det var min artikel og det var Yfull jeg brugte (og bruger). Yfull er et russisk firma, men meget anerkendt inden for Y-DNA analyse.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Vagn Holme

Hej Anders
Mange tak for dit svar. Ulykkeligvis tog farmor farfars navn med i graven. I årevis har jeg ledt efter ham via MyHeritage Family Tree Builder, FamilyTreeDNA (Autosomal og Y-DNA) og 23andMe, men hidtil forgæves. Der HAR ganske vidst været DNA matches på fars side (2. - 4. fætter/kusine), men enten har modparten ikke tilstrækkeligt kendskab til sine forfædre, eller også er der ikke match mellem stamtræerne. Din artikel har inspirerede mig til at få lavet en Big-Y700 analyse, i et sidste forsøg på at finde ham. Derfor gemte jeg selvfølgelig det nummer af SLÆGTSFORSKEREN, hvor din artikel blev publiceret, men nu kan jeg ikke finde det! Hvilket nummer var det?
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Vagn Holme, Birkerød
vagn.holme@email.dk

Vagn Holme

Så fandt jeg det manglende nummer af SLÆGTSFORSKEREN, nemlig 2020 nr.4. Det havde gemt sig i en forkert bunke!
Mvh Vagn Holme
Venlig hilsen
Vagn Holme, Birkerød
vagn.holme@email.dk

Anders M. Petersen

Hej Vagn!

Jeg har lige dårligt net, så det bliver kort:

Sandsynligheden for at en BigY vil give dig et spontant match, der kan opklare hvem din farfar var vil være tæt på 0%.

Den vil kun give mening i det tilfælde hvor du har nogle mulige kandidater, hvor du har mulighed for at teste efterkommere i lige mandlig linje.

Hvis det ikke er tilfældet, så vil traditionel slægtsforskning og en FamilyFinder være den bedste investering.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Vagn Holme

Hej Anders
Tak for svaret. Desværre er det nok ikke muligt at komme videre af de sædvanlige veje.
Hilsen Vagn
Venlig hilsen
Vagn Holme, Birkerød
vagn.holme@email.dk

Jørgen Kanters

Du kunne jo tage en autosomal test hos MyHeritage. Her er der meget større chanche for at finde din ukendte farfar